Uudelleenmarkkinointi eli remarketing – mitä se on?
Remarketing eli uudelleenmarkkinointi on mainontaa, joka kohdistetaan niille ihmisille, jotka ovat jo käyneet yrityksen kotisivuilla. Remarketing-mainos voi olla esimerkiksi verkkokaupan kuva- tai videomainos, joka näkyy siellä vierailleelle käyttäjälle myöhemmin muilla sivustoilla.
Remarketing-mainonta antaa yritykselle uuden mahdollisuuden tavoittaa ne potentiaaliset asiakkaat, jotka syystä tai toisesta poistuivat sivuilta konvertoitumatta, eli tekemättä yrityksen haluamaa toimenpidettä. Konversio voi olla esimerkiksi tuotteen ostaminen, yhteydenottolomakkeen täyttäminen tai uutiskirjeen tilaaminen.
Uudelleenmarkkinointi on usein todella kustannustehokas markkinointikeino, jonka pitäisi olla olennainen osa jokaisen modernin yrityksen markkinointia. Suosittuja alustoja remarketingiin ovat esimerkiksi Google Ads– ja Facebook-mainokset.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.
Leo Sävel
Mihin tarvitsen uudelleenmarkkinointia?
Käydessään ensimmäistä kertaa yrityksen nettisivulla, keskimäärin vain 2 % vierailijoista konvertoituu. Loput 98 % kävijöistä poistuu sivustolta ja unohtaa koko asian tai lähtee etsimään hakemaansa jostain muualta.
Suurin osa näistä poistuneista kävijöistä tuskin enää palaa samalle sivustolle uudestaan, ellei heitä houkutella takaisin. Remarketing-mainonta on mainio keino saada nämä kävijät palaamaan.
Uudelleenmarkkinoinnissa yrityksen sivulla käyneille näytetään toistuvasti yrityksen mainoksia, kun he selaavat muualla netissä. Kun potentiaalinen asiakas näkee saman mainoksen riittävän monta kertaa, hän saattaa klikata tiensä takaisin yrityksen sivuille.
Uudelleenmarkkinoinnin avulla yritys saa uuden tilaisuuden houkutella sivuilta poistuneet 98 % kävijöistä asiakkaiksi. Kotisivuillasi kerran käyneillä vierailijoilla on jo jonkinlainen mielikuva yrityksestäsi, joten he konvertoituvat todennäköisemmin palatessaan sivustolle.
Remarketing-mainos voi näkyä sivuillasi käyneelle esimerkiksi näin.
Miten uudelleenmarkkinointi toimii?
Remarketing-mainonnassa yrityksen sivustolle asennetaan lyhyt koodi, jonka avulla mainosjärjestelmä tunnistaa, ketkä ovat käyneet sivustolla tai tietyllä alasivulla. Näin oikeat mainokset pystytään kohdentamaan juuri oikeille ihmisille. Eri mainosalustat vaativat omat koodinsa toimiakseen.
Uudelleenmarkkinointikampanjan asetuksissa mainostaja voi säätää, kuinka pitkään sivuvierailun jälkeen mainosta näytetään kävijälle. Mainokset voidaan asettaa näkymään sivuston vierailijoille esimerkiksi 30 päivän ajan.
Kaksi suosituinta väylää uudelleenmarkkinointiin ovat Google Ads -mainokset ja Facebook-mainokset.
Google-uudelleenmarkkinointi
Google Ads -remarketingissa yrityksen kotisivuille lisätään Googlen remarketing-tagi, jonka avulla Google pystyy seuraamaan tietyn sivuston kävijöitä, kun nämä surffaavat Googlen eri palveluissa.
Google Adsin remarketing-mainoksia näytetään tagin tunnistamille vierailijoille kaikkialla Google Display Networkissa, joka tavoittaa jopa 92 % kaikista netin käyttäjistä. Display Network koostuu valtavasta määrästä eri sivustoja ja palveluita, jotka ovat sopineet Googlen kanssa, että Google saa näyttää heidän sivuillaan mainoksia korvausta vastaan.
Remarketing-mainosten klikkaushinnat Googlessa ovat usein huomattavasti edullisempia kuin hakusanoihin perustuvien Google Ads -mainosten, joten niillä voi parhaimmillaan saada paljon konversioita edullisemmin.
Remarketing-mainonnasta ei kuitenkaan ole hyötyä, jos yrityksen sivuille ei saada ohjattua lainkaan uusia kävijöitä. Siksi yritysten kannattaakin käyttää sekä perinteistä Google Ads -mainontaa että Googlen remarketingia samanaikaisesti.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
Facebook-uudelleenmarkkinointi
Uudelleenmarkkinointi Facebookin palveluissa vaatii toimiakseen Facebook-pikseli-nimisen JavaScript-koodin, joka lisätään kotisivujen koodiin. Sen avulla Facebook tunnistaa, ketkä ovat käyneet sivustolla ja osaa kohdistaa heille oikeanlaisia mainoksia.
Facebookin uudelleenmarkkinoinnissa mainoksia näytetään muun muassa Facebookissa, Instagramissa ja monissa mobiiliapplikaatioissa. Vaikka Facebookin mainosalustan potentiaaliset yleisömäärät eivät olekaan yhtä massiiviset kuin Googlen Display Networkilla, ovat ne silti erittäin huomattavat. Pelkästään Instagramilla on suomessa jo reilusti yli miljoona käyttäjää, ja Facebook tavoittaa 2,9 miljoonaa suomalaista.
Yksi Facebook-mainonnan etu on se, että mainoksia näytetään paikoissa, joissa käyttäjät viettävät usein huomattavasti aikaa. Tuntikausia Facebookissa tai Instagramissa viettävä kotisivujesi kävijä voidaan helposti tavoittaa, ja hän saattaa myös innostua klikkaamaan mainostasi.
Uudelleenmarkkinoinnin kohdentaminen
Samaa remarketing-mainosta ei välttämättä kannata näyttää jokaiselle sivujesi kävijälle, vaan yleensä on paljon tehokkaampaa kohdistaa uudelleenmarkkinointia sen mukaan, mitä kävijä on sivuillasi katsonut.
Jos esimerkiksi vierailija on tutkinut sivuillasi keittiöremonttien hintoja, hänelle ei ehkä ole niin tehokasta mainostaa muita palveluitasi. Sen sijaan houkutteleva mainos keittiösaneerauksesta voi hyvinkin saada kävijän palaamaan sivuillesi ja tilaamaan palvelun.
Mitä tarkemmin uudelleenmarkkinointi vastaa sitä, mistä kävijä on ollut kiinnostunut sivuillasi, sitä tehokkaampaa markkinointi myös on.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.