Milloin viimeksi päivitit markkinointitavoitteesi?
Tehokasta markkinointia varten kannattaa asettaa selkeät tavoitteet siitä, mitä haluat saavuttaa. Tavoitteita on kuitenkin tärkeää myös muistaa säännöllisesti päivittää, jotta ne vastaavat yrityksesi nykyisiä tarpeita.
Yritä asettaa markkinointitavoitteet mahdollisimman tarkasti. Mitä yksityiskohtaisemmin pystyt määrittämään seuraavan vuoden tavoitteet yrityksellesi, sitä tarkemmin pystyt suunnittelemaan, miten tavoitteet voidaan saavuttaa.
Selkeitä tavoitteita voivat olla esimerkiksi “haluan kasvattaa yritykseni myyntiä 30 %, “haluan saada 200 tilaajaa uutiskirjeelleni” tai “haluan päästä Googlen hakutulosten ensimmäiselle sivulle tietyillä avainsanoilla”.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.
Leo Sävel
Pistä markkinointisuunnitelmasi ajan tasalle
Kun olet asettanut ensi vuoden tavoitteesi, on aika miettiä miten niihin päästään. Tutki ensin, miten hyvin mainontasi ja muut markkinointitoimesi ovat toimineet kuluvana vuonna. Tehokkaaksi osoittautuneet markkinointitavat kannattaa sisällyttää myös ensi vuoden suunnitelmaan, ja tehottomat metodit miettiä uusiksi.
Tuore markkinointisuunnitelma on hyvä tilaisuus kokeilla jotain aivan uutta. Paras tapa saavuttaa tavoitteesi saattaa hyvinkin olla vaikkapa jokin mainostyyppi tai -kanava, jota et ole vielä lainkaan kokeillut.
Esimerkiksi sivuiltasi ostamatta poistuneille kävijöille kohdennettava Remarketing-mainonta tarjoaa kustannustehokkaasti uuden mahdollisuuden saada potentiaaliset asiakkaat palaamaan sivuille ja vakuuttaa heidät. Monille yrityksille Googlen Display-mainonta taas voi olla erinomainen tapa kasvattaa sivujen kävijämäärää edullisesti.
Tarkastele avoimin mielin eri tapoja saavuttaa markkinointitavoitteesi. Mikäli olet epävarma, toimisiko jokin tietty markkinointikeino yritykselläsi, pyydä tarvittaessa ammattilaisen mielipidettä.
Markkinoitko oikealle kohderyhmälle?
Markkinointisuunnitelmaa uudistettaessa kannattaa myös arvioida, voiko yrityksen mainontaa kohdentaa paremmin. Parhaastakaan mainoksesta ei ole hyötyä, jos sillä ei tavoiteta oikeaa yleisöä.
Käy läpi kaikki yrityksesi eri kohderyhmät ja niille kohdistettu markkinointi. Mieti jokaisen kohderyhmän kohdalla, voisitko jotenkin tavoittaa ryhmän paremmin tai kustannustehokkaammin. Esimerkiksi kohderyhmän tarkempi rajaaminen tai uuden markkinointikeinon kokeileminen voivat parantaa markkinoinnin tehoa merkittävästi.
Markkinoinnin kohdennusta pohdittaessa täytyy myös huomioida käytettävissä oleva budjetti. Varsinkaan pieni markkinointibudjetti ei välttämättä riitä kaikkien yrityksen kohderyhmien tavoittamiseen, ja silloin yritys joutuu priorisoimaan, kenelle markkinointia halutaan kohdistaa. Budjetti kannattaa käyttää kaikkein potentiaalisimpiin asiakkaisiin, jotka esimerkiksi asuvat yrityksen lähellä tai ovat jo etsimässä yrityksen tuotetta tai palvelua.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
Olisiko markkinointibudjettiasi syytä kasvattaa?
Moni pienyrittäjä pitää mainontaa ikävänä menoeränä, jossa yritetään säästää niin paljon kuin mahdollista. Tehokas mainonta on kuitenkin keskeinen osa useimpien yritysten asiakashankintaa. Mainontaan käytetty raha tulisikin nähdä investointina, joka maksaa itsensä usein moninkertaisesti takaisin.
Kasvattamalla markkinointibudjettiasi ensi vuodelle voit vaikkapa ottaa käyttöön aivan uuden markkinointikanavan, ja mainostaa kohderyhmille, joita et ole aiemmin tavoittanut. Kokeile esimerkiksi edullista Remarketing-mainontaa Googlessa tai Facebookissa, tai Display-mainontaa Google Adsissa.
Voit myös kasvattaa mainoskampanjoidesi päiväbudjetteja muun muassa Googlessa ja Facebookissa. Monet yritykset aloittavat esimerkiksi hakusanamainonnan Google Adsissa pienellä päiväbudjetilla, joka riittää vain varsin rajalliseen määrään klikkauksia, eivätkä muista myöhemmin nostaa sitä. Liian pieni päiväbudjetti mainoksille johtaa suoraan siihen, että monet potentiaaliset asiakkaat jäävät tavoittamatta.
Kannattaa etsiä yrityksellesi tehokkain mainontakeino, ja käyttää siihen niin paljon euroja kuin pystyt. Kun kyseiseen mainontaan ei ole enää kustannustehokasta sijoittaa enempää, ala panostaa seuraavaksi tehokkaimpaan keinoon.
Onko yrityksesi sivujen konversioseuranta kunnossa?
Jotta mainonnan ja yrityksen kotisivujen tehoa voidaan seurata, täytyy sivustolla seurata konversioita. Konversiot tarkoittavat erilaisia yritystä hyödyttäviä toimenpiteitä, joita kävijät tekevät yrityksen verkkosivuilla. Konversioksi voidaan määrittää esimerkiksi yhteydenotto tai tilauksen tekeminen.
Jos yrityksesi kotisivuilla ei vielä seurata konversioita, on nyt korkea aika pistää niiden seuranta kuntoon. Ilman konversioseurantaa sinun on käytännössä mahdotonta arvioida, kuinka suuri osuus sivujesi kävijöistä päätyvät ostamaan mitään ja kuinka paljon tuottoa saat markkinointibudjetillesi.
Konversioiden seuraaminen on myös olennainen osa mainonnan tehostamista. Seuraamalla, kuinka paljon konvertoituvia kävijöitä eri mainostekstit ja avainsanat yrityksen sivuille tuovat, voidaan mainontaa kehittää paremmaksi ja käyttää mainosbudjetti tuottavammin.
Kaipaatko neuvoja yrityksesi tulevan vuoden markkinointiin?
Tuntuuko, ettet vielä aivan tiedä, miten yrityksesi markkinointia kannattaisi lähteä tehostamaan ensi vuodelle? Pohditko kenties, miten konversioseurannan voi hankkia, tai miten Remarketing- tai Display-mainonta toimivat?
Tilaa meiltä ilmainen konsultaatiopuhelu markkinoinnin ammattilaiselta, niin neuvomme sinua, miten mainontaasi kannattaa lähteä parantamaan. Katsotaan yhdessä, kuinka teet ensi vuoden mainonnastasi tehokkaampaa.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.