Miksi videoiden optimointi on tärkeää?
Youtube on nykyään maailman toiseksi suosituin verkkosivusto (heti Googlen jälkeen), jossa julkaistaan joka päivä valtava määrä videoita. Youtubeen lisätään keskimäärin 300 tuntia videomateriaalia joka minuutti, ja uusi Youtube-video hukkuu helposti kaiken tämän videosisällön joukkoon.
Optimoimalla videosi Googlea ja Youtuben hakutoimintoa varten voit kuitenkin merkittävästi parantaa mahdollisuuksia saada videoillesi näkyvyyttä. Optimoidut videot ovatkin hyvä keino saada yrityksesi paremmin esille Googlessa, sillä Google omistaa Youtuben, ja tarjoaa hakutuloksissaan mielellään Youtube-linkkejä. Youtube-videot, joissa on hyvä otsikko ja kuvaus sekä paljon katseluita heti julkaisun jälkeen kilpailevat Google-näkyvyydessä todella hyvin.
Aiemmassa blogitekstissämme selitimme, miten voit luoda yrityksellesi oman Youtube-kanavan. Tällä kertaa kerromme, kuinka autat Youtuben ja hakukoneiden käyttäjiä löytämään julkaisemasi videot helpommin.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.
Leo Sävel
Tee ensin avainsanatutkimusta
Videon suunnitteluprosessi kannattaa aloittaa selvittämällä, mistä potentiaaliset katsojasi ovat kiinnostuneita, ja mitä he etsivät Youtubesta tai Googlesta. Sinun ei tarvitse valita videoidesi aiheita pelkästään eri hakutermien suosion perusteella, mutta hakumäärät kannattaa silti aina ottaa huomioon päättäessäsi, millaista videosisältöä aiot julkaista.
Kokeile kirjoittaa Youtuben hakukenttään yrityksellesi tärkeitä termejä, niin järjestelmä ehdottaa sinulle siihen liittyviä suosituimpia hakuja. Jokin usein etsitty asia voi olla erinomainen aihe seuraavalle videollesi. Katso, millaisia videoita Youtube tarjoaa hakutuloksissaan kyseisillä hakutermeillä, ja yritä tehdä omasta videostasi niitä parempi.
Hyvä työkalu on myös Googlen ilmainen Keyword Planner. Sen avulla voit helposti selvittää, kuinka paljon Google-hakuja arviolta tehdään milläkin avainsanoilla. Näin tiedät paremmin, mitä ihmiset oikeasti etsivät netistä. Täältä voit lukea lisää Keyword plannerista ja ohjeet avainsanatutkimukseen.
Hyvä otsikko vangitsee huomion
Videon otsikolla on olennainen vaikutus siihen, innostuuko potentiaalinen katsoja klikkaamaan videon linkkiä. Otsikon pitäisi olla iskevä ja kertoa selvästi, miksi ihmisten kannattaa käyttää aikaansa videon katsomiseen.
Otsikkoon kannattaa sisällyttää niitä avainsanoja, joilla ihmiset etsivät sisältöä kyseisestä aiheesta Youtubesta tai Googlesta. Käyttäjä katsoo videosi paljon todennäköisemmin, jos se vaikuttaa aidosti vastaavan sitä, mitä hän on hakemassa.
Katso myös, mitä muita videoita Youtube tarjoaa kyseisillä avainsanoilla. Näitä videoita vastaan sinun videosi joutuu kilpailemaan katsojista. Tutki, miten kilpailevien videoiden optimointi (kuten niiden otsikko tai kuva) on tehty, ja tee ne omaan videoosi vielä paremmin.
Kirjoita informatiivinen ja kiinnostava kuvaus
Kuvauksen tehtävänä on kertoa Youtubelle, mistä videossasi on kyse. Youtuben algoritmi ei pysty ymmärtämään videoiden sisältöä kuten ihminen, vaan se arvioi videoita muun muassa niiden otsikon, kuvaustekstin ja tagien avulla.
Kuvaustekstissä on tärkeää käyttää videon aiheeseen liittyviä keskeisiä avainsanoja, jotta ihmiset voivat löytää sen helposti. Jos kirjoitat videollesi kattavan kuvauksen, jossa kerrot mitä video käsittelee ja käytät tärkeitä avainsanojasi, Youtube ja Google tarjoavat videota paljon todennäköisemmin hakutuloksissaan.
Youtube algoritmi antaa erityisen paljon painoarvoa avainsanoille, jotka esiintyvät kuvaustekstin 2-3 ensimmäisessä lauseessa. Kuvauksen aloitus vaikuttaa myös siihen, kuinka houkuttelevalta videosi näyttää hakutuloksissa. Youtuben haku näyttää hakijoille ensimmäiset 150-160 merkkiä videon kuvauksesta, joten sinun täytyy onnistua herättämään potentiaalisten katsojien mielenkiinto heti kuvauksen alussa.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
Valitse hyvä pikkukuva eli thumbnail
Thumbnail eli pikkukuva on yksi videon optimoinnin tärkeimpiä osia. Videon pikkukuva näkyy Youtube- ja Google-haussa ja auttaa vangitsemaan ihmisten huomion, kun he selaavat hakutuloksia. Se on otsikon ja kuvauksen alun ohella ainoa mitä käyttäjät näkevät videostasi klikkaamatta sitä, joten jos thumbnail ei ole pysäyttävä ja houkutteleva, kovin moni käyttäjä tuskin haluaa katsoa videotasi.
Mitä thumbnailissa sitten pitää ottaa huomioon?
Pikkukuvan tekniset vaatimukset ovat varsin yksinkertaiset. Suositeltava kuvakoko on 1280 kertaa 720 pikseliä ja suurin hyväksytty tiedostokoko 2 megatavua. Voit ladata thumbnailisi Youtubeen joko JPG-, GIF-, BMP- tai PNG-tiedostona.
Usein paras thumbnail on videolta otettu erityisen kiinnostava kuvakaappaus, joka herättää ihmisten uteliaisuuden, mutta voit hyvin käyttää myös muuta kuvaa.
Pidä huolta, että valitsemasi kuva on riittävän selkeä ja erottuva. Hyvin tummista thumbnaileista käyttäjät eivät välttämättä saa selvää, kun taas hyvin haaleat kuvat jäävät helposti huomaamatta.
Thumbnail-kuvia kannattaa usein tehostaa lisäämällä niihin jokin kiinnostava otsikko, fakta tai toteamus. Osa Youtuben käyttäjistä saattaa silmäillä hakutuloksista vain videoiden pikkukuvat, joten kuvan päällä näkyvä pysäyttävä teksti on hyvä keino saada heidän huomionsa. Tähän voi hyvin sopia esimerkiksi jokin variaatio videon otsikosta.
Riippumatta siitä, millaista kuvaa haluat käyttää videon thumbnailina, pidä huolta, että se aidosti kertoo kyseisestä videosta. Katsojat hämmentyvät tai pettyvät, jos thumbnailin lupaamaa asiaa ei löydykään videolta lainkaan.
Älä aikaile optimoinnin kanssa
Ensimmäiset 48 tuntia Youtube-videon julkaisun jälkeen ovat kriittisiä sen näkyvyyden kannalta. Youtubessa asiat tapahtuvat nopeasti ja uutta sisältöä julkaistaan koko ajan, joten uudelle videolle pitää nopeasti saada katsojia, jotta Youtuben algoritmi haluaa tarjota sitä muillekin käyttäjille.
Videon optimoinnin pitää siis olla valmiina heti kun video julkaistaan. Videon kuvaustekstiä ja muita tietoja on mahdollista muuttaa jälkeenpäin, mutta näkyvyyden kannalta silloin on yleensä jo myöhäistä.
Sinun kannattaa jakaa uusi videosi kaikilla sosiaalisen median kanavillasi ja kannustaa myös katsojia jakamaan tai kommentoimaan videota. Mitä enemmän jakoja, reaktioita ja kommentteja videosi saa, sitä herkemmin Youtube ja Google tarjoavat sitä hakutuloksissaan.
Mainosta tehokkaasti
Tärkeimpien videoidesi näkyvyyttä ei kannata jättää pelkästään hakukoneoptimoinnin varaan, vaan niitä kannattaa myös mainostaa. Näin saat videolle nopeasti lisää katsojia heti sen julkaisun jälkeen.
Youtube on Googlen palvelu, joten Youtube-videoita voi helposti mainostaa Googlen tehokkaalla Google Ads -mainosjärjestelmällä. Googlen mainosalusta tarjoaa monipuolisia mainostusvaihtoehtoja ja erinomaiset mahdollisuudet kohdistaa mainokset juuri oikealle kohdeyleisölle.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.