Ohjeita blogiartikkelin julkaisemiseen WordPressissä
Blogin kirjoittaminen yrityksen nettisivuille on loistava tapa parantaa sivujen hakukonenäkyvyyttä sekä sitouttaa uusia ja vanhoja asiakkaita innostavan ja informatiivisen sisällön avulla. Tähän artikkeliin kokosimme 4 hyödyllistä käytännön vinkkiä etenkin aloittavalle yritysbloggaajalle.
1. Käytä avainsanoja
Yritysblogin tarkoituksena on tarjota ensisijaisesti hyödyllistä sisältöä lukijoille, mutta yhtä lailla yrityksen nettisivujen hakukonenäkyvyys on hyvä motivaattori blogiartikkeleiden kirjoittamiseen.
Hakukoneet arvostavat sivustoja, jotka tarjoavat tasaisesti uutta mielenkiintoista sisältöä lukijoilleen. Blogi on ehkä selkein tapa tuottaa nettisivuille uutta sisältöä ja sisällyttää sinne yrityksen hakukonenäkyvyyden kannalta olennaisia avainsanoja.
Blogiartikkelit kannattaakin kirjoittaa pitäen mielessä tietty avainsana, jolla blogipostauksen halutaan löytyvän esimerkiksi Googlesta. Kun blogi on yrityksen kotisivujen yhteydessä, blogiartikkelit auttavat parantamaan luonnollisesti myös kotisivujen näkyvyyttä.
Käyännössä blogiartikkelin optimoiminen tietylle avainsanalle tarkoittaa, että tämä sana (tai fraasi) sisältyy ainakin blogiartikkelin osoitteeseen ja pääotsikkoon sekä itse tekstiin ja mahdollisesti myös alaotsikoihin.
Kuinka monta kertaa avainsanaa pitää tai on kannattavaa käyttää, riippuu tekstin pituudesta. Mitä pidempi teksti, sitä useammin sanaa voi käyttää ilman, että se vaikuttaa ”ylioptimoinnilta”. Tärkeintä on kuitenkin kirjoittaa avainsanan mukaisesta aiheesta kattava ja laadukas artikkeli.
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.
Leo Sävel
Tee avainsanatutkimus
Hyvät avainsanat liittyvät usein esimerkiksi yrityksen tarjoamiin palveluihin tai niihin termeihin ja lausekkeisiin, joilla kyseisiä palveluita etsitään. Esimerkiksi Helpoilla kotisivuilla tärkeitä avainsanoja ovat ”kotisivut yritykselle”, ”nettisivut yritykselle” ja ”WordPress-verkkosivut”, mutta yhtä lailla myös esimerki ”Mitä nettisivut maksavat”.
Omien avainsanojen valinnan tueksi kannattaa kuitenkin aina tehdä avainsanatutkimus.
2. Ylläpidä säännöllistä postaustahtia
Bloggaamisessa yksi olennaisimmista asioista on säännöllisyys. Se auttaa paitsi yrittäjää myös lukijoita sitoutumaan blogiin.
Postaustahti voi yhtä hyvin olla kerran kuussa tai kerran viikossa, mutta tärkeintä on sitoutua julkaisemaan postaus säännöllisesti, mieluiten jonain tiettynä päivänä. Tällä tavoin sivustovierailijoiden määrä kasvaa, kun lukijat osaavat odottaa uuden artikkelin ilmestymistä säännöllisin väliajoin.
Ajasta postaukset valmiiksi
Etenkin tiheään ilmestyvien postausten kirjoittaminen voi helposti jäädä muiden kiireiden alle. Siksi artikkeleita kannattaa suunnitella sekä kirjoittaa varastoon jo etukäteen ja ajastaa niiden julkaiseminen. Tällä tavoin blogin julkaisun ei tarvitse kärsiä myöskään esimerkiksi loman aikana.
WordPress-sivustolla blogin ajastaminen on helppoa: Kun artikkeli on kirjoitettu ja valmis, klikataan vain oikean reunan valikosta Julkaise heti -kohdasta “Muokkaa”. Sen jälkeen valitaan ajankohta, jolloin postauksen halutaan ilmestyvän ja klikataan “Ajasta”.
Lisävinkki! Jos säännölliseen bloggaamiseen sitoutuminen tuntuu kuitenkin turhan haastavalta, voi hakukonenäkyvyyttä parantaa myös muutamalla todella hyvällä ja kattavalla blogipostauksella.
Kirjoita perinpohjaiset artikkelit muutamasta tärkeimmästä avainsanastasi ja pidä ne ajantasalla päivittämällä ja optimoimalla niiden sisältöä säännöllisesti.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
3. Kirjoita artikkeleihin metatekstit
Kolmas tärkeä vinkki on lisätä metaotsikko ja metakuvaus jokaiseen blogiartikkeliin.
Metaotsikko ja -kuvaus ovat tärkeitä, koska ne näkyvät Googlen hakutulossivulla ja kertovat hakijoille kyseisen sivun sisällöstä. Ne siis vaikuttavat osaltaan siihen, klikkaako potentiaalinen lukija artikkeliisi vai ei.
Artikkelin metaotsikkoon ja -kuvaukseen tulee kirjoittaa selkeästi (ja käyttäjiä ajatellen myös houkuttelevasti), mistä sivulla on kyse.
Metaotsikkoon ja metakuvauksen alkuun on hyvä sisällyttää myös sivun tärkein avainsana/fraasi. Otsikosta ja kuvauksesta ei kuitenkaan kannata tehdä avainsanalistaa, eli luetella peräjälkeen kaikkia mahdollisia tärkeitää avainsanoja.
Hyödynnä SEO -lisäosaa
Metaotsikko ja -kuvaus on helppo kirjoittaa esimerkiksi WordPressiin saatavilla olevalla Yoast SEO -lisäosalla tai Rank Mathilla.
Oikea paikka ”metateksteille” löytyy kunkin artikkelisivun alaosasta tai oikeasta palkista, riippuen kumpi lisäosa on käytössä.
Metaotsikkoon (SEO title) tulee automaattisesti artikkelin otsikko, mutta sitä on mahdollista myös muokata manuaalisesti.
Metakuvaus-kohtaan (Meta Description) kirjoitetaan puolestaan pidempi kuvaus sivun sisällöstä.
Otsikon ja kuvauksen ollessa optimaalisen mittaisia niiden alla oleva viiva muuttuu vihreäksi.
4. Lisää ote ja artikkelikuva
Metaotsikon ja -kuvauksen lisäksi artikkeliin kannattaa aina lisätä myös ote, joka on niin ikään lyhyt kuvaus artikkelin sisällöstä.
Ote tulee näkyviin kyseisen artikkelin kohdalle blogisivun listausnäkymään ja sen avulla on mahdollista houkutella blogia tarkasteleva käyttäjä klikkaamaan tähän nimenomaiseen artikkeliin.
Ote-kenttä, johon ote kirjoitetaan, löytyy artikkelin muokkaussivulta.
Lisää artikkelikuva, joka näkyy myös artikkelin somejaoissa
Otteen oheen artikkeleista tulee blogin pääsivun syötteeseen näkyville artikkelikuva, joka näytetään niin ikään blogilistauksessa.
Artikkelikuvan lisääminen unohtuu helposti, sillä WordPressissä se pitää aina lisätä erikseen, vaikka blogiin olisikin jo lisännyt blogitekstin alussa näkyvän pääkuvan.
Artikkelikuva kannattaa lisätä aina, koska se tulee näkyviin myös silloin, kun artikkeli linkataan someen. Kuvallinen postaus erottuu esimerkiksi Facebookista helpommin ja herättää lukijoiden mielenkiinnon todennäköisemmin kuin pelkkä teksti.
Artikkelikuva on helppo lisätä artikkelisivun oikeasta reunasta kohdasta “Artikkelikuva”. Kuva voidaan ladata artikkeliin joko mediakirjastosta tai koneelta.
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.