Miten houkutella kohderyhmä tekstien pariin?
Kirjoitatko yrityksesi uutiskirjettä, blogia tai muuta tekstisisältöä? Sinulla on paljon sanottavaa, mutta pelkäät silti, ettei viesti mene perille tai kohderyhmä ei vaivaudu edes lukemaan tekstiäsi, jonka eteen näit paljon vaivaa.
Seuraavat viisi vinkkiä toimivat editoimisen tarkistuslistana. Kun tekstisi on “valmis”, käy vielä ajatuksella läpi nämä kohdat ja viimeistele tekstisi vakuuttavampaan muotoon.
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.
Leo Sävel
1. Hyvä otsikko on kuin magneetti
Keskimäärin kahdeksan kymmenestä kävijästä lukee otsikkosi, mutta vain kaksi heistä jatkaa lukemista. Ymmärrät siis varmasti otsikon tärkeyden. Jotta lukija jaksaisi jatkaa lukemista, sinun täytyy todella panostaa houkuttelevaan otsikointiin.
Kirjoita aina lopullinen otsikko viimeiseksi, kun muu teksti on jo valmis. Anna otsikossa jokin lupaus lukijallesi. Kirjoita siis otsikko, joka tarjoaa vastauksen siihen, miten lukija hyötyy tekstin lukemisesta. (Kuten se, että tämän luettuasi teksteistäsi tulee parempia.)
Lupauksen lisäksi hyvinä tehokeinoina toimivat myös kysymys ja väite. Esitä lukijoille kysymys, jonka uskot herättävän heissä tunteita ja johon tiedät heidän etsivän vastausta. Voit myös esittää väitteen, joka saa heidät nyökyttelemään, tai jos puolestaan haluat herättää keskustelua, esitä väite, joka saa lukijasi pudistelemaan päätään.
Toimivaksi havaittu tapa herättää lukijoiden mielenkiinto on sisällyttää otsikkoon numeroita: “5 vinkkiä tekstin editoimiseen”, “7 eri tapaa, miten yritys hyötyy kotisivuista” ja “Ethän tee näitä 13 yleistä mokaa nettisivuillasi?” Tai käytä mahdollisuuksien mukaan superlatiiveja, jos sinulla on paras ratkaisu johonkin ongelmaan, muista mainita se otsikossasi.
Älä kuitenkaan aliarvioi lukijoitasi, pelkkä klikkiotsikko tyhjine lupauksineen ei tuo sinulle lisää lukijoita. Kukaan ei jaksa jatkaa lukemista, jos käy ilmi, ettei teksti tarjoa sitä, mitä otsikossa lupailtiin. Hyvä otsikko kertoo aidosti, mistä tekstissä on kysymys. Se on kuvaava ja ytimekäs.
Huomioi kohderyhmäsi otsikossa (kuten koko muussakin tekstissä) ja kirjoita se heidät vakuuttavaan tyyliin. Hyödynnä asiallisuutta, kovaa faktaa tai humoristisuutta ja kielellistä leikittelyä kohderyhmäsi mukaan.
2. Otsikon jälkeen seuraavaksi tärkein elementti
Ingressi on otsikon alta löytyvä lihavoitu 2–4 virkkeen pituinen johdattelu aiheeseen. Ingressejä tapaa usein blogikirjoituksissa ja muissa artikkeleissa, mutta niitä voi hyödyntää myös muissa teksteissä, kuten vaikkapa yrityksen kotisivuilla.
Lihavoitu teksti erottuu muusta tekstistä ja tulee otsikon sekä kuvatekstien tavoin todennäköisimmin luetuksi. Se on siis otsikon jälkeen seuraava mahdollisuutesi vakuuttaa lukijat ja houkutella heidät lukemaan loputkin tekstistäsi.
Tarkista lopuksi, että ingressi vastaa kahteen kysymykseen: Mistä leipätekstissäsi on kyse? Ja miksi lukijaa kiinnostaisi tämä? Toisin sanoen johdattele lukijat aiheeseen ingressin avulla ja perustele samalla, miten he hyötyvät tekstisi lukemisesta.
3. Poista tekstistäsi liika toisteisuus ja huuhaa
Kukaan ei jaksa lukea pitkää artikkelia, joka toistaa itseään. Tarkista siis lopuksi, ettet ole käyttänyt tiettyä sanaa tai fraasia liian usein. Kaikille kirjoittajille muodostuu suosikkisanoja ja -sanontoja, joita tulee vahingossa viljelleeksi moneen kertaan. Onneksi näistä pääsee eroon oikolukemalla.
Yhtä tärkeää on heivata tekstistä pois keskenään samanlaiset lauseet. Poista siis peräkkäiset lauseet, jotka saattavat olla ulkoisesti erinäköisiä, mutta eivät kuitenkaan kerro aiheesta mitään uutta. Jos kuitenkin tuntuu, että haluat vielä painottaa asiaa, anna seuraavaksi mieluummin konkreettinen esimerkki.
Toiston lisäksi poista tekstistäsi kaikki turha ja ylimääräinen. Jokaisen tekstissä sanotun tulee olla tekstikokonaisuuden ja lukijan kannalta olennaista. Jos esimerkiksi omakohtainen tarina ei tuo tekstille lisäarvoa, ei sitä kannata myöskään säilyttää. Jos taas uskot pystyväsi vakuuttamaan lukijat sen avulla, se voi toimia hyvänä tehokeinona.
Joskus myös toisto voi toki toimia tehokeinona…
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
4. Väliotsikoi, väliotsikoi ja vielä kerran väliotsikoi
Väliotsikot ovat todella tärkeitä tekstin rytmittäjiä. Mitä laajempi tekstisi on, sitä enemmän se tarvitsee väliotsikoita jaksottamaan tekstiä ja helpottamaan lukemista.
Jos tiedät, että monet kohderyhmästäsi lukevat tekstisi puhelimen näytöltä, korostuu väliotsikoiden sekä kappalejakojen merkitys entisestään. Tietokoneen ruudulla lyhyeltä näyttävä, viiden virkkeen mittainen kappale, on monin verroin pidemmäntuntuinen, kun sitä luetaan mobiilissa. Siksi väliotsikoiden lisäksi on tärkeää pitää niiden väliin jäävät kappaleet lyhyinä.
Väliotsikoiden on pääotsikon ja ingressin tavoin tarkoitus houkutella lukijaa jatkamaan eteenpäin ja samalla pohjustaa, mistä tulevassa luvussa tai kappaleessa on kysymys.
Väliotsikot mahdollistavat tekstin silmäiltävyyden. Toimivan pääotsikon, ingressin, kuvien ja väliotsikoiden avulla lukijan pitäisi saada jonkinlainen kokonaiskäsitys aiheesta lukematta varsinaista leipätekstiä.
Joten, kun viimeistelet tekstiäsi, lisää siihen väliotsikoita ja kappalejakoja.
5. Jokainen sokeutuu omalle tekstilleen
Siispä anna tekstisi ennen sen julkaisemista jonkun muun luettavaksi. Vaikka kuinka monta kertaa lukisit oman tekstisi, jää sinne yleensä aina kirjoitusvirheitä.
Toinen silmäpari huomaa helpommin näppäilyvirheet ja parhaimmassa tapauksessa saat lisäksi ulkopuolisen mielipiteen tekstistäsi. Jos jokin tekstissäsi tuntuu toisesta lukijasta epäselvältä ja joudut selittämään sitä, todennäköisesti tekstissäsi on vielä parantamisen varaa.
Paras tapa oikolukea teksti on nukkua yön yli ja lukea se seuraavana päivänä uusin silmin.
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.