Kova kilpailu Facebook-näkyvyydestä

Viime vuosina yritysten on ollut aiempaa vaikeampaa saada julkaisuilleen luonnollista näkyvyyttä Facebookissa. Osasyy tähän on kiristynyt kilpailutilanne, sillä Facebookissa julkaistaan jatkuvasti enemmän ihmisten huomiosta kilpailevaa sisältöä.

Toinen keskeinen syy on Facebookin tekemät muutokset algoritmiin, joka määrittää, mitä käyttäjien uutisvirrassa näytetään. Algoritmi valitsee nykyään uutisvirtaan ensisijaisesti käyttäjien perheen ja ystävien tekemiä julkaisuja, ja yritysten tekemät julkaisut se jättää herkästi näyttämättä.

Yritykset voivat kasvattaa julkaisujensa näkyvyyttä huomattavasti maksamalla Facebookille niiden mainostamisesta, ja postausten mainostus onkin olennainen osa yritysten Facebook-näkyvyyttä. On kuitenkin olemassa myös ilmaisia keinoja, joilla yritys voi kasvattaa mahdollisuuksiaan saada julkaisunsa seuraajiensa uutisvirtaan sekä parantaa postausten mainosten klikkausprosenttia ja klikkaushintoja.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin
Olisin kiinnostunut

Ota seuraavat asiat huomioon Facebook-postauksissasi:

1. Julkaise sisältöä, jota ihmiset haluavat jakaa, tykätä tai kommentoida

Facebook pyrkii valitsemaan uutisvirtaan sisältöjä, jotka herättävät kiinnostusta ja keskustelua. Algoritmin uudistusten jälkeen korkeimman prioriteetin saavat sisällöt,

  • joita käyttäjät jakavat Facebook Messenger -ohjelman kautta.
  • jotka saavat tykkäyksiä tai kommentteja.
  • joihin käyttäjät kommentoivat toistuvasti.
  • jotka saavat aikaan “merkityksellistä vuorovaikutusta”, eli esimerkiksi herättävät keskustelua käyttäjien välillä.

Yritysten on siis tärkeää julkaista Facebook-sivullaan sisältöä, joka on aidosti kiinnostavaa ja puhuttelee ihmisiä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi julkaisut, jotka liikuttavat tai huvittavat ihmisiä, tai jotka käsittelevät ajankohtaisia mielipiteitä herättäviä aiheita. Myös yrityksen asiakaskuntaa houkuttavat tapahtumat tai kilpailut voivat innostaa Facebook-käyttäjät kommentoimaan.

2. Hyödynnä videoita

Kiinnostavat videot saavat Facebookissa enemmän tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja kuin muun tyyppiset sisällöt. Erityisen tehokkaita ovat live-videot, jotka Facebookin mukaan saavat keskimäärin 6 kertaa niin paljon reaktioita kuin tavalliset videot.

Hyvä Facebook-video täyttää seuraavat vaatimukset:

  • Visuaalisesti houkuttava: Videon on voitava erottua selvästi uutisvirran muiden sisältöjen keskeltä.
  • Lyhyt ja ytimekäs: Tehokkaimmat videot eivät vie liikaa käyttäjien aikaa. Vangitse käyttäjän huomio jo muutamassa hetkessä ja kerro asiasi nopeasti. Pidä videoidesi pituus alle 30 sekunnissa.
  • Huomioi mobiiliyleisön: Yhä useampi selaa Facebookia kännykällään istuessaan esimerkiksi junassa, joten videon täytyy toimia hyvin myös ilman ääniä. Käytä siksi videossasi ytimekkäitä tekstejä ja tekstityksiä. Optimoi myös videon ja sen tekstien koko mobiililaitteita varten, jotta sitä on helppo katsoa myös pieneltä näytöltä.

3. Ole persoonallinen

Sinun voi olla hyvin vaikea kiinnittää kohdeyleisösi huomio, jos postaustesi sisältö ja tyyli eivät lainkaan erotu kaikista muista sisällöistä, joihin käyttäjät törmäävät jatkuvasti uutisvirrassaan. On järkevää seurata mitä muut yritykset tekevät Facebookissa, mutta älä yritä väkisin noudattaa muiden esimerkkiä, vaan etsi rohkeasti oma tyyli, joka vetoaa yleisöösi.

Yrityksellesi ja kohderyhmällesi sopivan tyylin löytäminen voi viedä aikaa, mutta monesti se muotoutuu ajan myötä itsestään, kun olet vuorovaikutuksessa yleisösi kanssa Facebookissa.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

4. Herätä keskustelua

Facebookissa on tärkeää saada käyttäjät kommentoimaan, mutta jatkuvien algoritmiuudistusten myötä Facebook ei enää arvosta postauksia, joissa suoraan pyydetään käyttäjiä jakamaan, tykkäämään tai kommentoimaan. Siksi yritysten on tärkeää herättää keskustelua luonnollisemmilla tavoilla.

Julkaisussa voidaan esimerkiksi esittää jokin kiinnostava kysymys, johon monet käyttäjät voivat innostua vastaamaan. Jonkin aiheeseen sopivan kysymyksen voi helposti lisätä lähes minkä tahansa postauksen loppuun.

Yritys voi myös esittää postauksessaan hauskan tai ajatuksia herättävän mielipiteen jostain ihmisiä kiinnostavasta aiheesta, ja siten houkutella käyttäjiä reagoimaan. Hyvin herkkiä aiheita tai räväköitä mielipiteitä kannattaa kuitenkin välttää, jotta yritys ei epähuomiossa loukkaa ja karkota yleisöään.

5. Ajoita julkaisusi oikein

Facebook-sivujesi päivitykset kannattaa yleensä pyrkiä ajoittamaan niihin viikonpäiviin ja kellonaikoihin, jolloin käyttäjät herkimmin reagoivat postauksiin. Näin tuoreella päivitykselläsi on parhaat mahdollisuudet herättää huomiota ja kerätä jakoja, tykkäyksiä ja kommentteja.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan käyttäjät ovat Facebookissa keskimäärin aktiivisimpia arkisin kello 10–15. Kaikkein eniten käyttäjäreaktioita julkaisut saavat keskiviikkoisin kello 12–13 ja 14–15 sekä torstaisin kello 13–15.

Optimoi ja mainosta

Facebookin tehokkaaseen käyttöön kuuluu siis sekä julkaisujesi optimointi että niiden riittävä mainostaminen. Kun hiot postauksistasi mahdollisimman kiinnostavia ja mainostat niitä sopivalle yleisölle, pystyt hyödyntämään yrityksesi Facebook-sivua paljon paremmin.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin
Olisin kiinnostunut