1. Tunnista sopiva valokuvaaja
Suomessa on paljon hyviä valokuvaajia ja lähes jokaiselta paikkakunnalta löytyy vähintään yksi henkilö, jolla kamera pysyy hyvin käsissä. Miten hyvän valokuvaajan sitten tunnistaa ja kuka olisi sopiva ammattivalokuvaaja yritykselle? Kuvat ja referenssit puhuvat tietysti puolestaan, mutta sopivan kuvaajan löytäminen saattaa olla aikaa vievää. Esimerkiksi Facebookista löytyy erilaisia valokuvaukseen liittyviä ryhmiä (mainittakoon esim. Valokuvaajat), josta saattaisi löytyä sopiva ammattilainen lähialueelta.
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.
Leo Sävel
2. Googlaa ja vertaile monipuolisesti vaihtoehtoja
Yleensä etsintä keskimääräisellä käyttäjällä tai yrityspäättäjällä lähtee kuitenkin Googlesta. Googleen saatetaan kirjoittaa esimerkiksi ”ammattivalokuvaaja yritykselle + paikkakunta” ja lähteä tarkastelemaan hakutuloksia. Hakutuloksissa kannattaa välttää mainoksia ja tarkastella ennemmin luonnollisia hakutuloksia ensimmäisten mainosten alapuolelta. Miksi näin? Mainoksella kuka tahansa (ei välttämättä niin hyvä) valokuvaaja pääsee halutessaan heti hakutulosten kärkipaikoille ja näin Google ei välttämättä tarjoa hakijalle ”parasta mahdollista sisältöä”.
Mainosten alapuolella luonnollisissa hakutuloksissa on yleensä suosituimmat sivustot. Oletetaan, että suosituimpien ja eniten vierailtujen sivustojen joukosta löytyy parhaat valokuvaajat. Onko alueesi suosituin valokuvaaja sopiva sinulle ja budjetillesi? Ei välttämättä ja siksi kannattaa katsoa muitakin kuin alueesi ensimmäisiä hakutuloksia. Kannattaa myös mennä hakutulosten seuraaville sivuille, sillä sieltä saattaa löytyä hyviä kuvaajia, jotka eivät ole välttämättä tehneet sivuillensa oikeanlaista hakukoneoptimointia.
3. Aseta kuvaustarpeellesi selkeät speksit
Tarjouspyynnössä on syytä kertoa selkeästi ainakin seuraavat speksit:
- Mitä kuvataan, esim. halutaanko henkilökuvauksessa pelkät naamakuvat vai koko kroppa mukaan?
- Kuvattavien kohteiden määrä, jonka avulla valokuvaaja pystyy arvioimaan kuvaukseen kuluvaa aikaa ja budjettia.
- Kuvaustila, esim onko kyseessä toimisto-, ulkokuvaus, vai joku muu?
- Osoitetiedot, missä kuvaus tehdään.
- Ajankohta, milloin kuvaus aloitetaan.
- Mahdolllisia muita lisätietoja.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
4. Lähetä tarjouspyynnöt sähköpostitse
Tarjouspyynnöt kannattaa lähettää sähköpostitse vähintään kolmelle valokuvaajalle, jotta saadaan jonkinlaista käsitystä palveluiden hinnoista. Viestin otsikkokentässä kannattaa mainita, että kyseessä on tarjouspyyntö. Viestisisällön sivulauseessa voi myös mainita, että tarkoituksena on kysyä tarjousta muutamalta yritykseltä. Tätä kannattaa käyttää kuitenkin harkiten, sillä se on myös jokseenkin ärsyttävää ja ammattilainen saattaa ajatella, että tässä on taas yksi joka haluaa ”helvetin hyvää halvalla”.
Valokuvaajalle kannattaa tehdä kuitenkin selväksi, ettei tässä ihan suin päin mihin tahansa tarjoukseen hypätä mukaan, jotta hinta pysyy kilpailukykyisenä. Euromääräistä tarkkaa budjettia ei siis välttämättä kannata paljastaa, vaikka sellainen mielessä olisikin. Ammattilainen osaa asettaa itselleen laatuunsa nähden kuitenkin oikean ja kilpailukykyisen hinnan.
5. Valitse ammattilainen tarjousten perusteella
Valinnassa ei kannata tuijottaa pelkkää hintaa, vaan miettiä minkälaista jälkeä milläkin hinnalla saa. Etukäteen mielessä asetetun budjetin suhteen kannattaa siis olla joustava ja avoin, jotta se tärkein, eli lopputulos on otollisin. Valokuvaaja laskee antamaansa hintaansa sisälle mm. tarvittavien varusteiden kuten valojen ja objektiivien ostokulut, matkakulut ja laitteiden asennukseen, kuvien ottamiseen sekä kuvien jälkikäsittelyyn kuluvan ajan.
Mikäli budjetilla ei ole mitään väliä, kannattaa ottaa paras ja kallein. Budjetilla yleensä kuitenkin on merkitystä, joten tarjouksista kannattaa valita hinta-laatu-suhteeltaan itselle sopivin vaihtoehto.
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.