Mainospaikka, joka tavoittaa suuren yleisön

Facebookia käyttää päivittäin miltei 1,5 miljardia ihmistä ympäri maailman, ja Suomessakin Facebook tavoittaa edelleen 2,9 miljoonaa ihmistä. Suuren kattavuutensa vuoksi Facebook on hyvin suosittu myös mainosalustana.

Jo vuonna 2016 Facebook-mainontaan käytettiin Suomessa 41,3 miljoonaa euroa, joka oli huima 29,9 prosentin kasvu edellisvuodesta. Facebookia ovat innostuneet käyttämään mainostamiseen niin suuret kuin pienetkin yritykset.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin
Olisin kiinnostunut

Miten Facebook-mainonta toimii?

Facebookissa voi mainostaa joko tavallisia Facebook-postauksia tai luoda erillisiä Facebook-mainoksia. Valittavana on useita eri mainostyyppejä, joiden joukosta mainostajat pystyvät poimimaan tyylin, jonka arvelevat parhaiten soveltuvan kulloisellekin kohderyhmälle tai mainostettavalle tuotteelle.

Mainoksen muodoksi voi valita esimerkiksi mainosvideon tai yksinkertaisen kuvamainoksen. Suosittuja mainostyyppejä ovat myös useita tuotteita esittelevät kokoelmamainokset sekä karusellimainokset, joihin voi lisätä jopa 10 erillistä kuvaa tai videota.

Mainoksen muoto kannattaa valita aina sen mukaan, millä mainostyypillä todennäköisimmin saadaan kohderyhmä tekemään mainoksella tavoiteltava asia, kuten uutiskirjeen tai tuotteen tilaaminen.

Tehokas kohdistaminen

Facebook-mainosten suurimpia etuja ovat niiden erinomaiset kohdentamismahdollisuudet. Facebook on kerännyt käyttäjistään huomattavan määrän informaatiota, jonka avulla se pystyy kohdentamaan mainoksiaan hyvinkin tarkasti.

Kun Facebook-mainoskampanjan kohdentaminen tehdään hyvin, mainoksia näytetään vain käyttäjille, jotka olisivat niistä todennäköisimmin kiinnostuneita. Näin mainoksille saadaan korkeampi klikkausprosentti, ja mainosten saamat klikkaukset johtavat helpommin konversioon.

Facebook-mainoksia voi kohdistaa useiden eri kriteerien mukaan. Tässä niistä tärkeimpiä:

  • Sijainti: Mainosbudjettisi kannattaa käyttää sillä maantieteellisellä alueella, missä potentiaalisimmat asiakkaasi ovat. Mainokset voidaan esimerkiksi laittaa näkymään vain tietyssä kaupungissa tai tietyllä kilometrisäteellä yrityksestäsi.
  • Ikä: Mainosten näkyvyyttä voidaan määrittää myös kohderyhmän iän perusteella. Jos esimerkiksi kaikki asiakkaasi ovat yli 60-vuotiaita, mainoksia ei ole järkeä näyttää sitä nuoremmille.
  • Erilaiset demografiset tiedot: Facebook antaa kohdentaa mainoksia muun muassa käyttäjien parisuhdestatuksen, elämäntapahtumien, sukupuolen, työnimikkeiden, toimialan tai koulutuksen perusteella. Näin voit välttyä vahingossa mainostamasta vaikkapa sinkkuristeilyä perheellisille tai vauvajoogaa lapsettomille.
  • Kiinnostuksen kohteet: Mainokset on tärkeää pyrkiä näyttämään vain ihmisille, joita mainostettava tuote tai palvelu voisi oikeasti kiinnostaa. Kiinnostuksen kohteisiin perustuva kohdennus antaa siihen hyvät mahdollisuudet ja on kätevä keino varsinkin sellaisen yleisön tavoittamiseen, joka ei vielä tiedä yrityksestäsi.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Hyvä Facebook-mainos vangitsee yleisön huomion

Ihmisten selatessa Facebookin uutisvirtaa ja lukiessa heitä kiinnostavia päivityksiä, he voivat vapaasti hypätä vastaantulevien mainosten yli. Facebook-mainonta ei siis keskeytä ihmisten nettiselailua samalla tavalla kuin esimerkiksi Youtube-mainokset. Facebookissa mainostajan täytyykin onnistua kiinnittämään kohdeyleisönsä huomio, ja antaa heille syy klikata mainosta.

Mainosta kannattaa lähteä rakentamaan sen pohjalta, mitä mainostettava tuote tai palvelu tarjoaa asiakkaalle: mikä on se asiakkaan ongelma tai tarve, jonka mainostaja ratkaisee. Tämä arvolupaus pitää saada tiivistettyä mahdollisimman ytimekkääseen ja iskevään mainostekstiin, joka houkuttelee lukijan tulemaan mainostettavalle sivulle.

Hyvä kuva on välttämätön toimivassa Facebook-mainoksessa. Kuvan pitää saada Facebookin uutisvirtaa selaava käyttäjä pysähtymään ja tehdä häneen mainostajan haluama vaikutus.

Kun mainoksen teksti ja kuva tukevat toisiaan ja välittävät mainostajan haluamaa sanomaa, laskeutumissivulle voidaan saada ohjattua potentiaalisia asiakkaita erittäin kustannustehokkaasti.

Facebook-mainoksen kuva voi näyttää esimerkiksi tältä:

Facebook-mainos

Testauksella mainoksista saa yhä tehokkaampia

Facebook-mainoksista pystyy säännöllisellä seurannalla ja päivittämisellä kehittää jatkuvasti tehokkaampia. Mainostaja voi kokeilla erilaisia mainostyyppejä, kuvia, mainostekstejä ja kohdennuksia ja katsoa mikä toimii parhaiten. Poimimalla aina testattujen mainosten tehokkaimmat piirteet niistä saa kehitettyä yhä parempia.

Jos esimerkiksi huomaat, ettei kukaan tietystä demografisesta ryhmästä klikkaa mainoksiasi, voit kokeilla tehdä erikseen kyseiselle ryhmälle täysin erilaisen mainoksen ja katsoa toimiiko se paremmin. Myös tehottomiksi osoittautuneet mainokset antavat mainostajalle arvokasta tietoa, jonka perusteella mainoksia voi kehittää.

Mitä tarvitsen Facebook-mainontaan?

Facebook-mainonnan aloittaminen on helppoa, tarvitset vain henkilökohtaisen Facebook-profiilin, jonka avulla luot yrityksellesi Facebook-sivun ja mainostilin.

Voit luoda yrityksesi Facebook-sivun joko perinteisellä tavalla, joka on hieman yksinkertaisempi, tai käyttämällä Facebook Business Manageria. Business Manageria kannattaa käyttää varsinkin silloin, jos useamman käyttäjän on tarkoitus päivittää yrityksesi Facebook-sivua. Business Manager myös helpottaa Facebook-mainosten hallinnoimista.

Yrityksen Facebook-mainostili avataan heti, kun yritys luo ensimmäisen Facebook-mainoksensa. Jos käytät yrityksen Facebook-sivun hallinnoimiseen Business Manageria, voit joko lisätä olemassa olevan mainostilin Business Manageriisi tai luoda kokonaan uuden mainostilin.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin
Olisin kiinnostunut