1. Mikä ihmeen Keyword Planner?
Keyword Planner eli avainsanojen suunnittelija on Google Adsiin (ent. AdWords) sisältyvä ilmainen työkalu, joka on tarkoitettu Google Ads -kampanjoiden maksullisten hakusanamainosten suunnitteluun.
Avainsanojen suunnittelijaa voi kuitenkin hyödyntää myös verkkosivujen sisältöjä kirjoitettaessa. Sen avulla voidaan etsiä uusia avainsanaideoita, katsoa arvioita hakusanojen klikkaushinnoista ja hakusanamääristä.
Avainsanojen suunnittelijan käyttöön tutustuminen kannattaa, sillä oikeiden avainsanojen käytöllä tekstisisällöissä voidaan lisätä kävijöiden määrää sivustolla.
Artikkelissa käydään läpi perusteet, joilla pääsee alkuun työkalun käytössä.
2. Aloita Keyword Plannerin käyttö
Avainsanojen suunnittelijan saat käyttöösi luomalla tilin Googlen mainontatyökaluksi suunniteltuun Google Adsiin. Jos sinulla ei vielä ole mainostyökalua, tutustu ensin Google Adsiin täältä.
Avainsanojen suunnittelija löytyy sisäänkirjautumisen jälkeen Google Adsin yläpalkista, kohdasta ”työkalut” ja ”avainsanojen suunnittelija”. Tämän jälkeen valitaan joko ”Etsi avainsanoja” tai ”Katso hakujen määrät ja ennusteet”, sen mukaan kumpaa toimintoa halutaan käyttää.
3. Hanki uusia avainsanaideoita
Silloin kun kaivataan uusia avainsanaideoita, käytetään niiden etsimiseen tarkoitettua työkalua. Sen avulla voidaan koostaa avainsanalistoja, jotka sisältävät potentiaalisia hakusanoja, joilla asiakkaat saattaisivat tehdä hakuja etsiessään tämän tyyppistä sisältöä. Avainsanaideoita voidaan hakea ainakin kolmella tavalla, joita tarkastellaan seuraavaksi.
(1) Ihan ensimmäiseksi kannattaa itse miettiä, millaisia hakusanoja kohderyhmä saattaisi käyttää etsiessään tarjottavia tuotteita tai palveluita. Näitä sanoja tai fraaseja voidaan manuaalisesti lisätä listaan. Toisin sanoen mietitään omaan yritykseen, palveluihin ja tuotteisiin keskeisesti liittyviä termejä tai jo tiedossa olevia avainsanoja, ja kirjoitetaan ne ylös.
Otetaan esimerkiksi vaikkapa ratsastuskouluyrittäjä, joka on kirjoittamassa sisältöjä nettisivuilleen tai suunnittelemassa hakukonemainontaa ja kaipaa ideoita sopiviin avainsanoihin.
Yrittäjä kirjoittaa Keyword Planneriin sellaisia hakusanoja, joilla uskoo potentiaalisten asiakkaiden etsivän tarjoamiaan palveluita. Selkeitä vaihtoehtoja voisivat olla esimerkiksi ratsastuskoulu, ratsastustunnit ja ratsastuksen alkeiskurssi.
Avainsanasuunnittelija listaa yrittäjän bisnekseen liittyvien sanojen avulla lisää ideoita avainsanoista, joita yrittäjä voisi hyödyntää.
(2) Lisäksi avainsanaideoita voidaan hakea pelkän kategorian avulla.
Tällöin kategoria voi olla vaikkapa ratsastuskoulu, jolloin työkalu listaa lisää siihen liittyviä relevantteja avainsanoja, kuten ratsastusleiri 2022, ratsastustunti, ratsastuksen alkeet, lasten alkeiskurssi, ratsastus pääkaupunkiseutu ja niin edelleen.
(3) Avainsanojen suunnittelussa kannattaa hyödyntää myös kilpailijoiden käyttämiä avainsanoja.
Tämä tehdään yksinkertaisesti kopioimalla kilpailevan sivuston URL-osoite Keyword Plannerin hakukenttään ja suoritetaan haku. Näin saadaan tietää kilpailevan sivuston avainsanat, jotka ovat Googlen mukaan relevantteja.
Listauksesta kannattaa poimia käytetyimmät hakusanat, jotka soveltuvat omiin tarpeisiin. (Huom! Kannattaa hyödyntää avainsanoja sellaisilta kilpailijoilta, joiden sivuilla on mahdollisimman laadukasta sisältöä ja jotka ovat korkealla Googlen hakutuloksissa.)
4. Ota hakusanojen historia avuksi suunnitteluun
Sen lisäksi, että avainsanatyökalua voidaan hyödyntää uusien avainsanojen ideoinnissa, sen avulla voidaan myös tutkia hakusanojen hakumääriä.
Avainsanojen suunnittelija arvioi viimeisen vuoden ajalta, kuinka monta kertaa hakusanaa on keskimäärin kuukaudessa käytetty. Toimintoa hyödyntäen voidaan suunnitella, mitkä avainsanat kannattaisi sisällyttää omien kotisivujen teksteihin tai mainoksiin, jotta mahdollisimman moni aiheesta kiinnostunut käyttäjä löytäisi sivustolle.
Silloin kun halutaan tietää yksittäisten hakusanojen hakumäärät, valitaan kohta “katso hakujen määrät ja ennusteet”. Hakukenttään voidaan syöttää yksittäisiä avainsanoja ja aiemmin ideoituja avainsanalistoja, jotka on koostettu itse tai kilpailevan sivuston avainsanoja hyödyntäen.
Haun jälkeen klikataan kohdasta ”historialliset muuttujat”, jolloin saadaan dataa hakusanojen historiasta, eli siitä millaiset ovat olleet hakusanojen kuukausittaiset hakuvolyymit.
Historiatietojan avulla voidaan arvioida sekä hakusanan suosio että jonkin tuotteen tai palvelun sesonki: Käytetäänkö useammin hakua alkeiskurssi vai ratsastuksen alkeet? Tai onko ratsastuksen alkeiskurssia haettu enemmän touko- vai syyskuussa?
5. Rajaa kohderyhmäsi
Avainsanojen suunnittelijaa käytettäessä voidaan myös rajata hakuja omien tarpeiden mukaan käsittämään maantieteellisesti vain ne alueet, jotka ovat yrityksen, palvelun, tuotteen tai mainoksen kohteena.
Kielialue kannattaa myös rajata käsittämään esimerkiksi pelkästään suomenkieliset avainsanat.
Haun jälkeen avainsanoja on helppo järjestellä vastaamaan parhaiten omia tarpeita, esimerkiksi klikkaushintojen tai -määrien perusteella. Rajaus kannattaa tehdä, olipa kyse sitten uusien avainsanaideoiden hankkimisesta tai klikkaushintojen ja hakusanojen suosittuuden selvittämisestä.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
Huom!
Tarkkoja arvioita kuukausittaisista hakumääristä saadaan Keyword Plannerin avulla ainoastaan silloin, jos tilillä on myös aktiivinen Ads-mainoskampanja käynnissä. Muussa tapauksessa työkalu antaa ainoastaan laajemman skaalan arvioita hakumääristä.
Siinä missä Keyword Plannerin tarkka tulos kertoo esimerkiksi, että ”kotisivut yritykselle” -avainsanalla tehdään keskimäärin 1600 hakua kuukaudessa Suomessa, suuntaa antava tulos kertoo saman avainsanan kohdalla, että hakuja tehdään 1000-10 000.
6. Arvioita klikkaushinnoista
Silloin kun Google-mainoksella tavoitellaan kävijöitä sivustoille, maksetaan mainoksen klikkauskerroista. Mainosta suunniteltaessa tietysti kiinnostaa, kuinka paljon yksittäisten avainsanojen klikkaukset maksavat.
Avainsanasuunnittelijan avulla saadaan näppärästi tietää hinta-arviot myös maksulliselle Google-mainonnalle.
Arviot klikkausten hinnoista saadaan näkyviin tekemällä haku kohdassa “Katso hakujen määrä ja ennusteet” ja siirtymällä ennusteet-välilehdelle. ”Korkein CPC” (cost per click) ja ”kesk. CPC” kertovat avainsanoille korkeimmat ja keskiarvoiset klikkaushinnat.
Samasta listasta nähdään myös ennuste klikkauskertojen määristä.
Itse mainoskampanjan rakentaminen voi olla järkevää jättää ammattilaiselle, sillä “tee se itse” -säästön saattaa hävitä nopeastikin klikkauskustannuksissa.
Kokematon mainosten tekijä voi helposti maksaa turhista klikkauksista tai vastaavasti saada mainoksille liian vähän klikkauksia.
Ammattilaisen avulla voidaan varmistaa, että mainokset on kohdennettu kaikista potentiaalisimmille asiakkaille ja mainonnasta saadaan mahdollisimman kustannustehokasta.
Voit tutustua Google Ads -palveluumme tästä linkistä.