Liidimagneetit, mitä ne ovat?
Liidimagneetti on yleensä yrityksen nettisivuilta tilattava tai ladattava materiaali, jonka tavoitteena on houkutella sivustovierailijoita jättämään yhteystietonsa yritykselle.
Käytännössä liidimagneetti on useimmiten jokin houkutteleva tarjous tai sivustovierailijalle hyödyllinen infopaketti. Voidakseen hyödyntää edun, vierailijan täytyy jättää yritykselle yhteystietonsa.
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.
Leo Sävel
Liidimagneetista hyötyvät sekä yritys että sivustovierailija.
Asiakas saa mielenkiintoisen sisällön käyttöönsä ilmaiseksi tai jonkin muun hyödyllisen tarjouksen. Yritys puolestaan saa työkaluja markkinointiinsa, eli tuotteistaan tai palveluistaan kiinnostuneen potentiaalisen asiakkaan tiedot esimerkiksi sähköpostimarkkinointia varten.
Liidimagneetit ovat olennainen osa tehokasta sisältömarkkinointia. Asiakkaalle lisäarvoa tuottava onnistunut sisältömarkkinointi lisää sivustovierailijoiden sitoutuneisuutta yritykseen, vahvistaa yrityksen asemaa alan luotettavana asiantuntijana ja sitä kautta vaikuttaa myös yrityksen houkuttelevuuteen asiakkaan silmissä.
Minkä ongelman liidimagneetit ratkaisevat?
Ajatellaan, että yrityksellä on hyvät nettisivut, joilla käy useita sivustovierailijoita päivittäin. Analytiikan mukaan vierailijat viihtyvät yrityksen sivuilla, ja päällisin puolin asiat ovat siis kunnossa.
Nettisivut eivät kuitenkaan välttämättä tuota yritykselle tarpeeksi yhteydenottoja. Kävijät poistuvat sivuilta, eikä yrittäjä tai sivun omistaja tiedä, keitä nämä potentiaaliset asiakkaat ovat.
Liidimagneetit tarjoavat ratkaisun tähän ongelmaan.
Liidimagneettien avulla yritykset saavat tietää, ketkä ovat olleet kiinnostuneita heidän tuotteistaan ja palveluistaan. Antamalla yhteystietonsa yrityksille sivustovierailijat kertovat kiinnostuksestaan ja antavat luvan yhteydenottoon.
Yhteystietojen ansiosta yrityksellä on mahdollisuus tarjota palveluitaan ja tuotteitaan kohdennetummin niistä kiinnostuneille potentiaalisille asiakkaille, kutsua heidät takaisin sivuille, kontaktoida heitä eri tavoin, kertoa ajankohtaisista tarjouksista tai tarjota lisätietoa heitä kiinnostavista tuotteista.
Toimiva liidimagneetti ei välttämättä vaadi yritykseltä mitään toimenpiteitä sen jälkeen, kun sivustovierailija on täyttänyt hänelle varatun lomakkeen.
Hyvin suunniteltu liidimagneetti lisää potentiaalisen asiakkaan automaattisesti esimerkiksi uutiskirjelistalle tai lähettää sivustovierailijalle automaattisesti sähköpostin, tarjouskoodin tai muun vastaavan materiaalin, oli se sitten pdf, video tai jokin muu.
Jotta kiinnostava sisältö ei menisi hukkaan, liidimagneetteja voi olla fiksua mainostaa myös esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Lisäksi on hyvä pitää mielessä, että liidimagneetille voi tehdä myös oman ponnahdusikkunan, joka herättää sivustovierailijan mielenkiinnon, tai vaikkapa kokonaan erillisen laskeutumissivun.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
Liidimagneetin lunastaminen pitää tehdä myös sivustovierailijalle mahdollisimman helpoksi.
Asiakkaalle lisäarvoa tuottavia hyödykkeitä voi tietysti olla monenlaisia. Yhteistä näille kaikille kuitenkin on, että niiden hyödyntäminen tulee tehdä asiakkaalle mahdollisimman helpoksi.
Pitkien lomakkeiden ja sähköpostivahvistusten sijaan parasta on, jos asiakas saa liidimagneetin lupaaman sisällön käyttöönsä yksinkertaisesti täyttämällä lomakkeeseen sähköpostiosoitteensa.
Monimutkaiset liidimagneetit, jotka vaativat esimerkiksi kattavampien yhteystietojen antamista saattavat ajaa pois potentiaalisen liidin.
Toki mitä ”arvokkaampi” sisältö on, sitä enemmän vierailijaa voi pyytää tekemään sen eteen.
Liidimagneetteja voi ajatella myös eräänlaisina liittymislahjoina. Pelkkä “Tilaa uutiskirje sähköpostiisi” -viesti ei välttämättä houkuttele. Sen sijaan “Kun tilaat uutiskirjeen nyt, saat 20 % alennusta seuraavasta tilauksestasi” kiinnittää huomion jo ihan eri tavalla.
7 ideaa liidimagneetiksi
1. Ladattavat oppaat ja e-kirjat
Erilaiset ladattavat oppaat ja e-kirjat ovat suosittuja liidimagneetteja.
Oppaissa voidaan tarjota eri pituisia tietopaketteja kohderyhmää askarruttavista aihealueista.
Meillä Helpoilla kotisivuilla on esimerkiksi ollut käytössä pienyrittäjille suunnattu ilmainen Kotisivujen ostajan opas, jossa pyrimme vastaamaan yleisimpiin nettisivujen hankintaa koskeviin kysymyksiin, hinnoittelusta hakukoneoptimointiin.
Alasta riippuen tällainen ladattava opas voisi yhtä hyvin auttaa esimerkiksi kotitalouksia oikeanlaisen ilmalämpöpumpun valinnassa tai tarjota somemarkkinoinnin perusteet aiheesta kiinnostuneelle yrittäjälle.
2. Erilaiset kurssit ja videot
Webinaarit, seminaarit ja muut ilmaiset kurssit ovat myös suosittuja liidimagneetteja.
Oli kyse sitten kevytyrittäjyyden, kirjanpidon tai Google Ads -hakusanamainonnan perusteista, kurssin tulee olla niin mielenkiintoinen, että se herättää kohderyhmässä halun oppia aiheesta lisää.
Toisaalta myös yksittäinen, tiivis videovastaus johonkin kohderyhmää kiinnostavaan ongelmaan voi toimia liidien kerääjänä.
3. Testit tai laskurit
Erilaiset testit, laskurit ja kyselyt voivat myös toimia liidimagneetteina.
Testi voi olla mitä tahansa yrityksen toimialaan ja palveluihin liittyvää persoonallisuustesteistä nettisivujen hakukonenäkyvyyden testaamiseen. Testissä voidaan myös selvittää, mikä yrityksen tuotteista tai palveluista soveltuisi testin tekijälle parhaiten.
Testien lisäksi erilaiset laskurit, vaikkapa rahoituksen suunnitteluun, voivat olla hyödyllisiä ostoaikeissa oleville sivustovierailijoille.
4. Ilmainen demoversio määräajaksi käyttöön
Tehokkaina liidimagneettina toimivat myös erilaiset ilmaiset kokeilujaksot.
Käytännössä yritys voi siis esimerkiksi tarjota käyttäjätunnuksia ohjelmistoon potentiaalisen asiakkaan yhteystietoja vastaan. Asiakas saa tuotteen tai palvelun määräajaksi käyttöönsä ja pääsee testaamaan sitä ilmaiseksi ennen ostopäätöstä.
Parhaassa tapauksessa ilmainen demo hoitaa myynnin myyjien puolesta.
5. Chatbotit
Myös chatbot on hyvä (ja kustannustehokas) tapa hankkia lisää liidejä, joskin se poikkeaa hieman muista esitellyistä liidimagneeteista. Chatbot harvemmin tarjoaa varsinaisesti mitään vastustamatonta etua sivustovierailijalle, mutta matalan kynnyksen yhteydenottoväylän kylläkin.
Chatbotin avulla voidaan tarjota tietoa palveluista ja muista kohderyhmää askarruttavista kysymyksistä sekä pyytää samalla yhteystiedot myöhempää kontaktointia varten.
6. Alennuskoodit
Erilaiset alennuskoodit ovat kenties niitä kaikista tyypillisimpiä liidimagneetteja.
Alennuskoodin lunastamiseksi asiakasta voidaan pyytää liittymään esimerkiksi uutiskirjeen tilaajaksi tai jättämään suoraan yhteystietonsa.
Myös ilmaiset toimituskulut toimivat hyvänä kannustimena silloin, kun kyse on verkkokaupasta.
7. Valmiit pohjat ja templatet
Valmiit dokumenttipohjat ja erilaiset taulukot voivat toimia myös hyvin kohdennettuina liidien kerääjinä.
Voit tarjota yhteystietoja vastaan ladattavan templaten vaikkapa markkinoinnin vuosikellolle, kalenterille, ruokapäiväkirjalle tai mikä nyt kohderyhmääsi voisi houkuttaa.
Lopuksi
Sisältömarkkinointi tuo yrityksen kotisivuille lisää liikennettä, mutta miten liikenne muutetaan liideiksi?
Olennaista on tarjota sivustovierailijalle niin kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä, oli se sitten oppaan, alennuskoodin tai ilmaisen kokeilujakson muodossa, että potentiaalinen asiakas on valmis jättämään yhteystietonsa vastineeksi siitä.
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.