Uutiskirje on edelleen tehokas markkinoinnin työkalu
Uutiskirje on yhä edelleen toimiva markkinoinnin väline, kun se toteutetaan oikein.
Hyvä uutiskirje erottuu muun sähköpostimassan seasta, houkuttelee klikkaamaan ja tarjoaa aidosti hyödyllistä sisältöä tilaajilleen. Kaiken a ja o ovat säännöllinen ilmestymisväli, kiinnostava sisältö sekä selkeä ulkoasu.
Hyvän tekstin laatiminen ei tietenkään yksinään riitä, sillä myyntiä edistääkseen uutiskirje tarvitsee myös paljon kiinnostuneita lukijoita. Tarvitsetko lisää tilaajia uutiskirjeellesi?
Uutiskirjeen tehokkuus perustuu ennen kaikkea vapaaehtoisuuteen eli siihen, että tilaajat ovat jo itse osoittaneet kiinnostustaan yritystä kohtaan ja liittyneet tavalla tai toisella tilaajiksi.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kannattaisi jäädä odottelemaan tilaajien määrän kavavan kuin itsestään, vaan pyrkiä eri tavoin kannustamaan potentiaalisia asiakkaita liittymään uutiskirjeen tilaajaksi.
Siksipä keräsimme yhteen muutamia hyviä vinkkejä, joiden avulla voit hankkia lisää tilaajia uutiskirjeellesi.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.
Leo Sävel
1. Tarjoa useammassa eri paikassa mahdollisuus liittyä uutiskirjeen tilaajaksi
Hyvää uutiskirjettä kannattaa mainostaa useammassa eri paikassa.
Nettisivuilla:
Jo pelkästään yrityksen kotisivuilla tilaajia voi houkutella monessa eri kohdassa ja tilanteessa, tuputtamatta kuitenkaan liikaa.
Jos nettisivujen etusivulle avautuvat ponnahdusikkunat ärsyttävät, uutiskirjettä voi mainostaa myös sivuston eri ”alasivuilla”, blogipostauksissa ja vaikkapa verkkokaupan tilausvahvistuksen yhteydessä.
Google Adsin avulla:
Myös Google Ads -mainontaa kannattaa hyödyntää, kun haluaa kasvattaa yrityksen uutiskirjelistaa. Googlemainonnan avulla potentiaaliset asiakkaat voi ohjata suoraan uutiskirjeen tilaussivulle.
Sähköpostissa ja somessa:
Kotisivujen lisäksi uutiskirjettä voi mainostaa yrityksen sähköpostin allekirjoituksessa, kasvotusten tapahtuvassa kanssakäymisessä tai eri somekanavissa, kuten Instagramissa ja Linkedinissä.
Yritysten omien somesisältöjen ja profiilitietojen lisäksi uutiskirjeen eduista voi kertoa samoihin aihepiireihin keskittyvien Facebook-ryhmien sisällä.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
2. Tee uutiskirjeen tilaamisesta mahdollisimman helppoa
Houkutellessasi lisää tilaajia uutiskirjeellesi, kannattaa listalle liittyminen tehdä sivustovierailijoille niin helpoksi kuin mahdollista.
Pyydä vain sähköpostiosoite:
Yleensä parasta on, jos asiakkaan ei tarvitse muuta kuin täyttää sähköpostiosoitteensa sille varattuun kenttään ja klikata tilauspainiketta.
Kuuntele lukijoita:
Toisaalta jos on valmis todella panostamaan uutiskirjeiden laatuun, kohdennetun sisällön tarjoamiseksi uutiskirjeen tilaajalta voi olla järkevää kysyä tilausvaiheessa myös, millaista sisältöä tämä haluaisi lukea.
Uutiskirjeen tilaajien toiveiden kuunteleminen auttaa kehittämään uutiskirjeiden sisältöä ja sitouttamaan tilaajia.
Kiinnostuksen kohteiden lisäksi tilaajia kannattaa pyytää kertomaan, kuinka usein he toivovat saavansa ajankohtaisia tiedotteita, tarjouksia ja vinkkejä, mikäli pystyy ottamaan huomioon nämä toiveet.
Lisätiedot klikkaamalla:
Tilauksen tekeminen kannattaa kuitenkin pitää simppelinä, vaikka sähköpostiosoitteen lisäksi kartoitettaisiinkin tilaajan toiveita. Lisätietojen täyttäminen kannattaa jättää valinnaiseksi niin, että kohdat voi halutessaan jättää tyhjiksi.
Lisäksi on vaivattominta sekä tilaajan että yrityksen näkökulmasta, jos lisätiedot voi antaa helposti klikkaamalla sopivia vaihtoehtoja sen sijaan, että joutuisi kirjoittamaan toiveistaan vapaamuotoisesti.
3. Tarjoa vastinetta uutiskirjeen tilaajille
Toimintakehotteiden lupauksista päästäänkin luontevasti siihen, mitä kaikkea asiakkaille voi tarjota vastineeksi siitä, että he liittyvät uutiskirjeen tilaajiksi.
Houkuttele edulla tai alennuksella:
Jos “Tilaa uutiskirje” ei houkuttele niin, miltäpä kuulostaisi “Liity uutiskirjeen tilaajaksi, saat seuraavan verkkokauppatilauksesi ilman toimituskuluja” tai “Hyödynnä 20 %:n alennuskoodi seuraavassa tilauksessasi – liity uutiskirjeen tilaajaksi”?
Lienee selvää, ettei verkkokauppasivuilla vieraileva kävijä, joka on aikeissa tehdä tilauksen, todennäköisesti halua ohittaa tarjousta, joka pienentää tilauksen loppusummaa.
Opas tai kokeiluversio houkuttimena:
Puhtaasti uutiskirjeen tarjoamien hyötyjen ja etujen lisäksi tilaajille voi siis tarjota erilaisia hyödykkeitä jo siitä hyvästä, että he tilaavat uutiskirjeen.
Tällaiset hyödykkeet, joita liidimagneeteiksikin kutsutaan, voivat esimerkiksi alennuskoodien lisäksi olla erilaisia ladattavia oppaita tai e-kirjoja, ohjevideoita ja ilmaisia kokeiluversioita.
Yhteistä näillä kaikilla hyödykkeillä on se, että ne itsessään ovat jo niin houkuttelevia, että asiakkaat ovat valmiita jättämään yhteystietonsa ja liittymään uutiskirjeen tilaajiksi saadakseen vastineeksi “tilaajalahjan”.
Lisää ideoita erilaisista liidimagneeteista voit napata talteen artikkelistamme “Liidimagneetit osaksi sisältömarkkinointia”.
4. Kerro avoimesti, mitä uutiskirjeen tilaaminen käytännössä tarkoittaa
Kynnys listalle liittymiseen on huomattavasti matalampi, kun tilaajalle kerrotaan avoimesti, mitä kaikkea tietojen täyttäminen ja kirjeen tilaaminen käytännössä tarkoittavat.
Kerro mitä tuleman pitää:
On siis syytä pitää huolta, että tilaajalle kerrotaan, kuinka usein uusi kirje ilmestyy, mitä se pitää sisällään ja mihin asiakkaan täyttämiä tietoja käytetään.
Matala kynnys tarkoittaa lisäksi, että tilaaja tietää, että uutiskirjeen voi myös koska tahansa perua. Tilauksen lopettamisen pitää olla helppoa ja siihen tulee antaa jo ihan lainkin puitteissa mahdollisuus jokaisen uutiskirjeen yhteydessä.
Älä ainoastaan hanki lisää tilaajia uutiskirjeellesi, lunasta lupauksesi:
Sen, että hankit lisää tilaajia uutiskirjeellesi, ei koskaan pitäisi olla itseisarvo. Tärkeintä on muistaa, että vaikka tilaajia houkutellaan erilaisten liidimagneettien avulla, pitää uutiskirjeen sisällönkin tietenkin vastata sitä, mitä luvataan.
Tilaajien korkeaan lukumäärään ei kannata liian pitkäksi aikaa tuudittautua, sillä edistääkseen myyntiä kirjeiden pitää tulla myös oikeasti luetuksi ja pystyä sitouttamaan asiakkaita.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.