Kuvien hakukoneoptimoinnin hyödyistä
Yrityksen kotisivuilla on tärkeää panostaa tekstien ja toiminnallisuuksien lisäksi myös kuviin. Kuvien avulla voidaan vahvistaa asiakkaan mielikuvaa yrityksestä, kertoa yrityksen tuotteista ja palveluista, tehdä sivujen selaamisesta visuaalisesti miellyttävää ja kiinnostavaa sekä vaikuttaa hakukoneisiin.
Jotta kuvat olisivat mahdollisimman toimivia ja niiden käytöstä saataisiin täysi hyöty irti, kuvat olisi syytä optimoida sekä käyttäjiä että hakukoneita ajatellen. Kuvien hakukoneoptimointi tarkoittaa esimerkiksi kuvien tiedostokoon minimointia ja kuvien nimeämistä hakukoneystävällisesti. Seuraavaksi käydään läpi, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ja miten optimointi käytännössä tapahtuu.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.
Leo Sävel
Kuvien nimeäminen ja kuvatekstit
Google arvostaa sellaisia sivuja, jotka tarjoavat monipuolista ja hyvää sisältöä kävijöilleen. Näin ollen sekä laadukkaat tekstit että kuvat vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen positiivisesti.
Kuvatiedostojen nimeäminen on olennainen osa kuvien hakukoneoptimointia. Kuvat on hyvä nimetä mahdollisimman havainnollistaviksi. Esimerkiksi numerosarjat eivät kerro kuvasta mitään ja siksi kuvat kannattaakin nimetä ennemmin sen mukaan, mitä ne kuvaavat. Informatiiviseen nimeen voi hyvin lisätä myös avainsanan, jolla kuvan halutaan löytyvän Googlesta.
Lyhyet ja kuvaavat nimet toimivat parhaiten. Sen sijaan numeroita, liian pitkiä tiedostonimiä ja kokonaisia lauseita kannattaa välttää.
Kuvatekstien lisääminen kuvan yhteyteen palvelee käyttäjiä. Kuvateksteissä kerrotaan jotain extraa kuvaan liittyen, eivätkä ne siksi ole välttämättömiä. Kuvatekstit tulevat kuitenkin luetuiksi jopa muuta tekstiä todennäköisemmin, joten niihin kannattaa sijoittaa sisällön kannalta keskeisiä asioita.
Kuvien alt-tekstit ja titlet
Kuvan nimeämisen (ja mahdollisen kuvatekstin) lisäksi on erittäin kannattavaa lisätä kuvaan myös alt-teksti. Joskus kuvaa ei voida syystä tai toisesta näyttää, ja silloin käyttäjä näkee niin kutsutun alt-tekstin eli vaihtoehtoisen tekstin. Käytännössä alt-tekstit palvelevat esimerkiksi hakukoneita, jotka eivät osaa tulkita varsinaisia kuvia. Alt-tekstit kertovat myös monien näkövammaisten käyttämille ruudunlukuohjelmille, mitä kuvassa on.
Nimensä mukaan teksti on siis vaihtoehto kuvalle ja siksi sen on oltava mahdollisimman informatiivinen. Alt-tekstin pitäisi toimia itsenäisesti kuvaa näkemättä ja siksi sen tulisikin vastata kysymykseen: “Mitä kuva viestii?”.
Alt-teksteissä pätee sama sääntö kuin kuvatiedostojen nimissäkin: kuvaavat mutta lyhyet tekstit toimivat kuvien hakukoneoptimoinnin kannalta parhaiten.
Vaihtoehtoisen tekstin lisäksi kuvaan voidaan lisätä myös title-teksti. Siinä missä alt-teksti näkyy käyttäjälle silloin, kun kuva ei näy, title näkyy kuvan yhteydessä.
Title tulee näkyviin, kun käyttäjä vie hiiren kuvan päälle, ja sen avulla voidaan tarjota lisätietoa kuvasta, jos niin halutaan.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
Kuvatiedoston koko ja sivun latausaika
Kuvatiedostojen koko vaikuttaa sivujen latausaikaan ja käyttäjäystävällisyyteen sekä näin ollen myös hakukonenäkyvyyteen.
Kuvien pitää ehdottomasti olla hyvälaatuisia ja tarkkoja. Kuvatiedosto saattaa kuitenkin olla turhan suuri, jos kuva on todella tarkka. Liian suuret kuvat latautuvat hitaasti ja lisäksi ne vievät paljon palvelintilaa. Hitaasti latautuvat kuvat ja sivut ärsyttävät kävijää ja saattavat ajaa hänet myös tiehensä.
Hyvä nyrkkisääntö on, että kuvat ovat tiedostokooltaan mielellään noin 100 kt (kilotavua), kuitenkin aivan maksimissaan 200 kt. Näin varmistetaan, etteivät sivuilla vierailevat poistu sieltä ainakaan sen vuoksi, että kuvat aukeavat liian hitaasti.
Tiedostokokoa voidaan kätevästi pienentää erilaisten ilmaisten ohjelmien avulla. Me esimerkiksi käytämme usein Tinypng.com-sivulta löytyvää sovellusta, jonka avulla png- ja jpg-kuvatiedostot voidaan nopeasti ja helposti muuttaa pienemmiksi.
Työkaluna se on varsin helppokäyttöinen: sivulle raahataan alkuperäinen suuri kuvatiedosto, joka sitten automaattisesti pienennetään. Kuvan laadussa ei tapahdu silmillä havaittavaa muutosta, mutta tiedoston koko pienenee usein huomattavastikin.
Kuvatiedoston koko on helppo pienentää esimerkiksi raahamalla ja pudottamalla tiedosto Tinypng.com-sivulle. TinyPNG muuttaa tiedoston kokoa automaattisesti, ja voit ladata uuden pienemmän tiedoston koneellesi.
Kuvakoko (resoluutio), siis pikseleiden määrä leveys- ja pystysuunnassa pitää puolestaan valita käytettävän alustan mukaan. Kuvan on oltava vähintään yhtä leveä kuin sarakkeen, johon se tulee. Jos esimerkiksi nettisivuston leveys on tarkkuudeltaan 1000 px (pikseliä), tulisi myös kuvan olla leveydeltään vähintään yhtä leveä.
Omien kuvien hyödyntäminen
Yrityksen kannattaa mahdollisuuksiensa mukaan käyttää omia kuviaan nettisivujensa kuvituksessa. Yksilölliset ja ainutlaatuiset kuvat ovat yleensä yrityksensä näköisiä ja kuvastavat sen toimintaa, palveluita ja arvoja paremmin kuin geneeriset kuvapankkikuvat.
Omien kuvien käytössä pitää toki huomioida, että niiden tulee olla hyvälaatuisia ja ammattimaisia. Epätarkat kuvat luovat usein väistämättä negatiivisen mielikuvan yrityksestä. Siksi on tärkeää, että kuvat ottaa siihen harjaantunut henkilö tai mielellään esimerkiksi ammattikuvaaja. Jos harkitset ammattikuvaajan palkkaamista, käy vilkaisemassa vinkit ammattivalokuvaajan valintaan.
Kuvapankkien käyttäminen
Mitä tahansa kuvia ei tietenkään saa tekijänoikeuksien takia käyttää ilman lupaa, joten kuvapankkien käyttäminen on varteenotettava vaihtoehto silloin, jos yritystä varten otettuja laadukkaita kuvia ei syystä tai toisesta ole saatavilla.
Aloitteleva yritys, joka tarvitsee uusille kotisivuilleen paljon kuvia nopeasti ja edullisesti voi hyötyä ilmaisten kuvapankkien tarjonnasta. Toki kuvat on hyvä vaihtaa yksilöllisempiin vaihtoehtoihin heti, kun sellaisia voidaan ottaa omasta toiminnasta.
Kuvapankkien kuvat ovat usein laadultaan hyviä, mutta pankkien selaamiseen ja sopivien kuvien etsimiseen kannattaa varata runsaasti aikaa, jotta olisi mahdollista löytää oman yrityksen brändiin ja toimintaan soveltuvia kuvia.
Valitettavan usein kuitenkin näkee suomalaisten yritysten kotisivuilla esimerkiksi sellaisia kuvia, jotka ovat selvästi peräisin aivan jostain muualta kuin kylmästä pohjolasta. Etelä-eurooppalainen kaupunkikuva suomalaisen julkisivuremontteja tarjoavan yrityksen sivuilla ei välttämättä ole paras vaihtoehto.
Kuvapankkeihin voi ostaa lisenssejä, mutta useita hyviä löytyy myös ilmaiseksi. Hyväksi havaitsemiamme ilmaisia kuvapankkeja ovat esimerkiksi Unsplash.com, Pexels.com ja Pixabay.com.
Yhteenvetona
Älä siis arkaile käyttää monipuolisesti kuvia yrityksesi kotisivuilla, mutta muista kuitenkin pakata kaikki tiedostot pienemmiksi esimerkiksi ilmaisen Tinypng.com-sivuston avulla. Muista nimetä kuvat ytimekkäästi ja informatiivisesti. Kirjoita myös alt-tekstit, jotka näkyvät silloin, kun kuvat eivät. Ilmaisista kuvapankeista löytyy hyviä kuvia, mutta yksilöllisesti yritystä varten otetut kuvat toimivat usein paremmin.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.