Mikä on landing page, ja miksi se on niin tärkeä?
Landing page eli laskeutumissivu tai tuttavallisemmin ländäri on se sivu, jolle potentiaaliset asiakkaat ohjataan, kun he klikkaavat esimerkiksi yrityksesi mainosta tai linkkiä markkinointisähköpostissasi.
Mainoksen landing page voi olla esimerkiksi kotisivujesi alasivu, jossa kerrotaan kattavasti tarjoamastasi palvelusta. Usein myös tärkeille mainoskampanjoille rakennetaan aivan uusi laskeutumissivu, johon on kiteytetty kyseisen kampanjan ydinsanoma.
Landing page muodostaa yhdessä mainonnan oikean kohdennuksen ja iskevän mainostekstin kanssa kokonaisuuden, jonka jokaisen osan täytyy toimia. Tarkka kohdennus saa mainoksen näkymään juuri oikealle kohderyhmälle ja puoleensavetävä mainosteksti houkuttelee ihmiset klikkaamaan, mutta landing page on se, joka myy tuotteen tai palvelun.
Jos laskeutumissivua ei ole tehty hyvin, ei parhaallakaan mainoksella saada toivottuja tuloksia.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.
Leo Sävel
Tee laskeutumissivulla tuotteesi tai palvelusi hyödyt heti selväksi
Laskeutumissivun vierailijalle pitää käydä heti selväksi, mitä hänelle tarjotaan ja miten hän siitä hyötyy. Jos kävijän mielenkiintoa ei saada nopeasti herätettyä, hän tuskin jaksaa viipyä sivulla kovin kauaa.
Muutama vinkki:
Kävijän pitää voida löytää kaikki olennaiset tiedot laskeutumissivulta jo pikaisella silmäykselläkin. Siksi heti sivun otsikossa on tärkeää esitellä sivulla tarjottava tuote tai palvelu, ja kertoa sen tärkeimmät hyödyt lyhyesti ja ytimekkäästi jo ensimmäisissä tekstikappaleissa.
Potentiaalisen asiakkaan tuotteesta tai palvelusta saamia hyötyjä kannattaa myös korostaa visuaalisesti esimerkiksi fonttivalinnoilla ja huomioväreillä. Nostamalla tärkeät asiat huomion keskipisteeksi luot positiivisen mielikuvan kävijälle.
Alla esimerkiksi kuva rakentamastamme laskeutumissivusta, jossa myydään kiinteistönvälittäjille räätälöityjä kotisivuratkaisuja.
Hyvä landing page voi olla esimerkiksi tällainen:
Laskeutumissivun vierailijalle käy nopeasti selväksi, mitä hänelle tarjotaan, ja sivun visuaaliset ratkaisut auttavat kiinnittämään hänen huomionsa olennaisiin seikkoihin, kuten palvelun hintaan ja hyötyihin.
Varmista, että tarjouksesi on houkutteleva
Kun suunnittelet laskeutumissivuasi, pidä huoli, että kohderyhmääsi varmasti kiinnostaa se, mitä tarjoat heille.
Tutustu siis alasi kilpailutilanteeseen, ja yritä pohtia tapoja erottua kilpailijoistasi. Jos esimerkiksi muut yritykset toimialueellasi tarjoavat samaa palvelua edullisemmin, sinun täytyy voida erottua eduksesi muilla tavoilla.
Miten?
Mieti oman yrityksesi vahvuuksia, ja tuo ne vahvasti esiin landing pagella. Tiivistä yrityksesi asiakkailleen tarjoamat edut selkeäksi tarjoukseksi, joka innostaa kävijät ottamaan yhteyttä.
Jos sinusta tuntuu, ettei tekemäsi tarjous vaikuta kiinnostavan potentiaalisia asiakkaita tarpeeksi, kokeile lisätä siihe pieniä lisähoukuttimia. Kokeile esimerkiksi antaa asiakkaille pieni alennus, jos he ottavat yhteyttä ennen tiettyä ajankohtaa tai tarjota asiakkaille ilmainen konsultaatio, lyhyt kokeilujakso tai pieni kaupanpäällinen.
Esittele tyytyväisiä asiakkaita
Tutkimusten mukaan 92 % kuluttajista lukee arvosteluja verkossa ennen tuotteen tai palvelun ostamista ja 88 % heistä luottaa muiden kuluttajien arvioihin enemmän kuin muihin lähteisiin.
Siksi laskeutumissivulla on tärkeää esitellä tyytyväisten asiakkaiden kommentteja ja positiivisia asiakaskertomuksia. Ne kertovat kävijälle nopeasti, että muilla asiakkailla on positiivisia kokemuksia yrityksestäsi.
Helpoin tapa saada positiivisia kommentteja landing pagellesi on pyytää niitä asiakkailtasi. Jos asiakkaat ovat tyytyväisiä tarjoamaasi palveluun, he luultavasti antavat siitä mielellään hyvän arvion.
Mikäli sinun tuntuu jostain syystä olevan vaikeaa kerätä kommentteja asiakkailtasi, voit myös tarjota heille jonkin pienen hyvityksen hyvästä arvostelusta.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
Tee landing pagesta visuaalisesti kiinnostava
Laskeutumissivun ulkoasulla on suuri vaikutus sen tehokkuuteen.
Erilaisilla visuaalisilla ratkaisuilla kävijöiden huomio voidaan kiinnittää oikeisiin asioihin ja heissä voidaan herättää haluttuja mielikuvia.
Panosta näihin:
Mieti, millaisen viestin haluat “ländärisi” välittävän, ja valitse sivun kuvat, grafiikat, layout, fontit ja värimaailma sen mukaan.
Sopiva ulkoasu auttaa vahvistamaan sanomaasi ja tekee hyvän vaikutuksen potentiaalisiin asiakkaisiin.
Keskity laskeutumissivulla olennaiseen
Laskeutumissivusta kannattaa tehdä mahdollisimman selkeä, jotta kävijän huomio kiinnittyy siihen, mikä on yrityksesi kannalta tärkeää. Sivua ei kannata täyttää millään tarpeettomalla, vaan keskittyä niihin asioihin, joiden arvelet aidosti kiinnostavan kohderyhmääsi.
Olennaiseen keskittyvän sivun ei kuitenkaan tarvitse olla suppea.
Voit hyvin kertoa landing pagella kattavasti palvelustasi, mutta sivun tekstisisältö kannattaa järjestää niin, että kävijä osaa tehdä tilauspäätöksen vaikka ei tutustuisi sivuun kovin syvällisesti.
Toimi näin:
Tee kaikki olennainen tarjouksestasi selväksi jo sivusi yläosassa, ja sijoita syventävä tieto aiheesta alemmas laskeutumissivulle.
Myös sivun yhteydenotto-toiminto kannattaa sijoittaa niin, ettei tarjouksestasi kiinnostuneen vierailijan tarvitse selata aivan sivun loppuun voidakseen ottaa sinuun yhteyttä.
Yksi mahdollisuus on lisätä sama yksinkertainen yhteydenottopainike tai -lomake laskeutumissivulle muutamaan kertaan, esimerkiksi sen alkuun ja loppuun.
Ohjaa vierailijoita selkeillä toimintakehotuksilla
On tärkeää, että kannustat laskeutumissivusi kävijöitä toimimaan haluamallasi tavalla.
Kerro heille selvästi ja innostavasti, mitä heidän pitää tehdä päästäkseen nauttimaan tarjoamasi tuotteen tai palvelun hyödyistä.
Tällainen toimintakehotus eli call-to-action (CTA) on tärkeä osa tehokasta landing pagea. Se toimii houkuttimena, jolla pyritään saamaan potentiaalinen asiakas ottamaan yhteyttä tai tekemään muu haluttu toimenpide. Call-to-action voi olla vaikkapa yksinkertainen painike, jossa lukee “Ota yhteyttä” tai “Varaa aika”.
Usein toimintakehotuksessa on kuitenkin parempi muistuttaa laskeutumissivun kävijöille hieman yksityiskohtaisemmin, mitä he saavat täyttämällä lomakkeen tai klikkaamalla painiketta.
Käytännön esimerkki:
Esimerkiksi putkiremontteja tarjoavan yrityksen landing pagella hyvä toimintakehotus voisi olla visuaalisesti huomiota herättävä tekstielementti, jossa kerrotaan kävijälle:
“Haluatko estää kalliit vesivahingot ja pistää kotisi putket kerralla kuntoon? Toteutamme kotisi putkien kuntoarvion täysin maksutta.” Heti tämän tekstin alla voisi olla kookas painike, jossa lukee selkeällä fontilla “Tilaa ilmainen arviokäynti”.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.