Uutiskirjeet jakavat mielipiteitä

Uutiskirjeet saattavat herättää monissa mielikuvan ärsyttävistä, turhanpäiväisistä ja auttamatta vanhanaikaisista viesteistä, joiden tehtävänä on lähinnä täyttää roskapostilaatikko.

Usein mielikuva osuukin oikeaan, jos uutiskirjeitä lähettävä taho ei panosta uutiskirjeiden sisältöön samalla tavalla kuin muuhun markkinointiin.

Hyvä uutiskirje voi kuitenkin olla erittäin tehokas keino buustata markkinointia ja muistuttaa tilaajia olemassa olostaan. 

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

Miten niin?

Uutiskirjeen tilaajathan ovat melko otollista kohderyhmää, sillä jokainen heistä on jollain tavalla osoittanut kiinnostustaan yritystä kohtaan liittymällä uutiskirjeen tilaajaksi.

Uutiskirjeen tavoitteet

Uutiskirje on sähköpostiin säännöllisesti lähetettävä julkaisu, jonka tavoitteena on tarjota lukijoille hyödyllistä sisältöä ja sitouttaa tilaajia.  

Uutiskirje ei ole vain tuotteiden ja palveluiden mainostamista vaan viestinnän väline, jonka avulla ylläpidetään hyvää asiakassuhdetta ja herätetään potentiaalisten asiakkaiden kiinnostusta.

Kirjeissä voidaan esimerkiksi:

  • informoida tilaajia tärkeistä ajankohtaisista asioista, 
  • tarjota lisäarvoa tuottavia vinkkejä ja tietoiskuja 
  • sekä tiedottaa parhaista tarjouksista ja eduista.

Työkalut uutiskirjeiden lähettämiseen

Uutiskirjeiden luomiseen on olemassa lukuisia erilaisia maksullisia ja maksuttomia alustoja.

Yksi suosituimmista alustoista on MailChimp, jota mekin käytämme omien uutiskirjeiden lähettämiseen. 

Uutiskirjeen luominen MailChimpillä

Mailchimpin valmiiden mallipohjien sekä raahaa ja pudota -työkalun avulla voi helposti tehdä visuaalisesti houkuttelevan näköisiä uutiskirjeitä.

Miksi uutiskirjeitä kannattaa lähettää?

Hyvän uutiskirjeen teho perustuu siihen, että sen lukijat ovat itse osoittaneet kiinnostusta yritykseen, sen palveluihin ja tuotteisiin tilaamalla uutiskirjeen.

Lähtökohtaisesti uutiskirje tavoittaa siis vain sellaisia lukijoita, jotka ovat jo jollain tasolla kiinnostuneita kuulemaan yrityksestä. Esimerkiksi somemainontaan verrattuna uutiskirje onkin huomattavasti kiitollisempi juuri kohderyhmän omaehtoisuuden vuoksi. 

Jotta tilaajat varmasti kuuluvat yrityksen kohderyhmään, kannattaa sähköpostilista rakentaa aina itse sen sijaan, että ostaisi valmiin listan. Liidejä sähköpostilistalle kannattaa houkutella esimerkiksi yrityksen nettisivuilla ja blogissa. 

Vapaaehtoisuuden nimissä tilaajille on jokaisen kirjeen yhteydessä tarjottava myös mahdollisuus perua tilaus helposti koska tahansa. 

Miten varmistetaan, että viestit tulevat avatuiksi ja luetuiksi? 

Vaikka uutiskirjeen tilaaminen on vapaaehtoista, ja taustalla on jonkinlainen intressi yritystä kohtaan, ei tämä vielä takaa, että kirjeillä saavutetaan niille asetettuja tavoitteita.

Uutiskirjeiden pitäisi myös tulla luetuiksi, mutta todellisuudessa ne jäävät usein avaamatta tai siirretään suoraan roskapostiin.

Miten siis saada tilaajat kiinnostumaan uutiskirjeistä, klikkaamaan viestit auki, innostumaan lukemastaan ja vieläpä parhaassa tapauksessa siirtymään linkkien kautta yrityksen sivuille tai tekemään jonkun muun toivotun toimenpiteen?

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Hyvä uutiskirje…

1. Ilmestyy tasaisin väliajoin

Uutiskirje tulisi lähettää tilaajille säännöllisesti, mutta ei kuitenkaan liian usein, jotta markkinointi ei vaikuttaisi suoranaiselta spämmäykseltä.

 Yhtä oikeaa vastausta siihen, mikä on sopiva tiheys uutiskirjeiden lähettämiseen, ei ole olemassa. Jokaisen uutiskirjeen lähettäjän tulisi itse määrittää, mikä on kullekin yritykselle ja etenkin sen kohderyhmälle sopivin julkaisutahti.

Julkaisutahdin määrittämisessä on tärkeintä pitää mielessä, että tilaajille pystytään tarjoamaan aidosti hyödyllistä, uutta tietoa.

Toisille esimerkiksi neljä kertaa vuodessa on hyvä aikaväli kertoa eri sesonkien uutuustuotteista, kun taas toiset vinkkaavat esimerkiksi suosituimmista blogiartikkeleistaan tai muista ajankohtaisista asioista kuukausittain. 

2. Kiinnittää saajan huomion

Kuten sanottu, uutiskirjeen tilaaminen ei itsessään vielä tuota tulosta.

Uutiskirjeen tulee ensin erottua edukseen täpötäydestä saapuneiden sähköpostiviestien laatikosta, jotta se tulisi edes avatuksi.

Olennaista on herättää potentiaalisen lukijan kiinnostus kirjoittamalla houkutteleva otsikko ja aloitus. Ne ovat ainoat asiat, jotka vastaanottaja näkee viestiä avaamatta ja samalla ainoa mahdollisuus vakuuttaa asiakas kirjeen sisällöstä. 

Hyvä tapa houkutella lukijaa on personoida otsikko tai aloitus niin, että se puhuttelee saajaa nimellä. Lisäksi otsikkoon kannattaa kiteyttää hyöty, jonka uutiskirje lukijalleen tarjoaa. 

Toinen tehokas keino kiinnittää huomiota ovat erilaiset numerot, vinkit ja listaukset. Suosittuja ovat esimerkiksi “5 syytä, miksi…” ja “Ethän sorru näihin 3:een…” -tyyppiset otsikot, jotka numeroiden ansiosta erottuvat hyvin muusta ympäristöstä.

Myös erilaiset kysymykset ovat oiva keino herättää lukijoiden kiinnostusta. “Saatko tarpeeksi D-vitamiinia?” “Tiedätkö, millainen vaikutus riittävillä yöunilla on elinajanodotteeseesi?”

“Uutuuden”, “tarjousten” ja “rajoitettujen erien” viehätystä ei myöskään kannata unohtaa uutiskirjeiden otsikoinnissa.

Toisinaan shokeeraava otsikko toimii parhaiten, mutta pelkkien klikkausten takia siihen ei kannata liian usein sortua. Toistuvat klikkiotsikot menettävät nopeasti tehonsa.

Onnistuneen markkinoinnin kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että otsikko todella vastaa uutiskirjeen sisältöä.

3. On selkeä, ytimekäs ja visuaalisesti kiinnostava

Tilaajan klikattua uutiskirje auki täytyy myös sisällön vakuuttaa lukija.

Harva jaksaa kahlata läpi kilometrin mittaista tekstiä, ja siksi hyvä uutiskirje onkin tiivis ja ytimekäs. 

Selkeästi jaksotettu ja aihepiireittäin jaoteltu teksti on helppo hahmottaa ja olennaisimman informaation löytää nopealla vilkaisullakin.

Väliotsikot ja erilliset osiot ovat havainnollistavia ja miellyttävät silmää.

Hyvä uutiskirje on myös visuaalisesti toimiva. Tekstin kaveriksi kannattaa sommitella herkullisia, havainnollistavia ja kiinnostavia kuvia. 

4. On hyvin suunniteltu ja rajattu

Sisältöstrategia on olennainen osa uutiskirjeen suunnittelua.

Uutiskirjeeseen ei kannata yrittää ympätä kaikkea mahdollista tietoa, vaan pyrkiä luomaan julkaisuja, joissa on selkeä teema ja rajattu sisältö.

Hyvä nyrkkisääntö on, että uutiskirjeen keskiössä on aina yksi (tai maksimissaan kaksi keskeisintä uutista.)

Jos aiheita on kirjeessä enemmän kuin yksi, kannattaa tärkeintä uutista korostaa. Tärkein uutinen olisi hyvä sijoittaa keskeisimmälle paikalle heti kirjeen alkuun ja antaa sille eniten tilaa julkaisussa. 

Sähköpostin loppuun voidaan sijoittaa pienemmällä myös muutama toissijaisempi uutinen.

Uutiskirjeiden rajaamisessa voi hyödyntää myös julkaisujen kohdentamista. Viestejä voidaan kohdistaa erilaisille ryhmille räätälöimällä eri sisältöisiä kirjeitä eri asiakassegmenteille.

5. Sisältää linkkejä ja antaa selkeät toimintaohjeet

Uutiskirjeitä julkaisemalla yritys siis muistuttaa olemassaolostaan tasaisin väliajoin ja samalla tarjoaa tilaajille mielenkiintoista ja heille kohdennettua sisältöä.

Uutiskirjeet ovat viestinnän väline, mutta niillä tulisi aina olla myös jokin tavoite.

Uutiskirjeen tavoitteena voi olla asiakkaiden sitouttaminen mutta myös konkreettisempi toimenpide, jonka tilaajan halutaan suorittavan.

Tavoitteena voi olla esimerkiksi yhteydenottopyyntö ilmaiseen konsultointikäyntiin liittyen tai jonkin tuotteen ostaminen.

Tilaajaa kannattaa ohjata selkeästi kohti tätä haluttua tavoitetta. Jokaiseen julkaisuun kannattaakin sisällyttää toimintakehotteita eli muusta taustasta erottuvia call-to-action -painikkeita, jotka ohjaavat esimerkiksi sinne ilmaisen konsultaatiokäynnin varaussivulle tai tuotesivulle. 

Painikkeiden lisäksi uutiskirjeeseen kannattaa upottaa linkkejä yrityksen verkkosivuille, jotta kiinnostuneen asiakkaan on helppo saada aiheesta lisätietoa.

Tuotekuvan kautta olisi esimerkiksi hyvä päästä suoraan verkkokaupan tuotesivulle, logoa klikkaamalla yrityksen etusivulle ja blogimainoksesta suoraan kyseiseen postaukseen.

Ennen kaikkea on tärkeää antaa selkeät ohjeet siitä, miten potentiaalinen asiakas voi edetä asiassa, eli esimerkiksi hyödyntää alennuskoodia verkkokauppatilauksessaan tai ottaa yhteyttä yritykseen.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin