Mitä laatupisteet oikein ovat?

Google Adsin laatupisteet ovat Googlen tapa pitää huolta, että sen käyttäjille näytetään mahdollisimman osuvia mainoksia hakutulosten yhteydessä. Näin Google pyrkii edesauttamaan, etteivät täysin eri palveluita markkinoivat mainokset nouse parhaimmille mainospaikoille, vaan mainokset tarjoavat sitä mitä käyttäjä on etsimässä.

Google Ads määrittää jokaiselle mainoskampanjaan lisätylle avainsanalle laatupisteet, jotka vaikuttavat avainsanojen klikkaushintoihin ja mainosten näkyvyyteen. Avainsanat määräävät millaisten hakujen yhteydessä mainokset näkyvät, mutta laatupisteet vaikuttavat siihen, kuinka edullista ja tehokasta mainostaminen on.

Korkeilla laatupisteillä mainokset nousevat helpommin korkeimmille mainospaikoille ja niiden klikkaushinnat ovat edullisemmat, kun taas matalammilla laatupisteillä mainostaja joutuu maksamaan klikkauksista enemmän. Kaikkein matalimmilla laatupisteillä mainokset saattavat näkyä vain harvoin.

Google arvioi mainoksia kolmessa eri kategoriassa, joille se määrittää yhteisen laatupiste-arvon asteikolla 1–10. Seuraavat tekijät vaikuttavat laatupisteisiin:

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

Aloitussivun käyttökokemus

Aloitussivulla (landing page) tarkoitetaan sitä verkkosivua, jolle mainosta klikkaava kävijä ohjataan. Google pyrkii arvioimaan, kuinka hyvin mainokseen linkitetty aloitussivu tarjoaa sitä, mitä hakija on etsimässä. Aloitussivun hyödyllisyyden lisäksi Googlen pisteytyksessä huomioidaan myös sivun yleinen käyttäjäystävällisyys, kuten rakenteen selkeys, responsiivisuus ja se, kuinka nopeasti sivu latautuu käyttäjälle.

Miten parannan aloitussivun käyttökokemusta?

  • Pidä huoli, että aloitussivun tekstit ovat laadukasta ja uniikkia sisältöä, jossa käytetään mainoksen avainsanoja ja kerrotaan aiheesta kattavasti. Jos sinulla ei ole aikaa tai osaamista kirjoittaa hyviä sisältöjä itse, voit myös tilata ne ammattilaiselta.  Hyvien sisältöjen avulla saat paremmat laatupisteet ja säästät mainontakustannuksissa.
  • Kerro aloitussivulla juuri siitä aiheesta, jota avainsana koskee. Esimerkiksi “putkiremontit”-avainsanalla aloitussivun kannattaa käsitellä nimenomaan vain putkiremontteja.
  • Pidä huoli, että aloitussivu on selkeä, latautuu nopeasti ja toimii kaikilla laitteilla. Vältä esimerkiksi suurten kuvatiedostojen käyttämistä sivulla.

Mainoksen osuvuus

Mainoksen osuvuus tarkoittaa Googlen arviota siitä, kuinka hyvin avainsana ja mainoksen teksti vastaavat toisiaan. Google Adsissa kannattaa luoda erillisiä mainosryhmiä, joista jokaiseen voi luoda useita mainostekstejä mainostamaan samaa tuotetta tai palvelua. Kuhunkin mainosryhmään tulisi laittaa vain toisiaan hyvin läheisesti muistuttavia avainsanoja tai niiden variaatioita,  jotta mainostekstissä voidaan keskittyä kertomaan vain yhdestä aiheesta.

Millä tavoin voin parantaa mainosteni osuvuutta?

  • Luo Google Ads -kampanjaasi useita mainosryhmiä, joista jokaiseen lisäät vain keskenään hyvin samankaltaisia avainsanoja.
  • Luo jokaiselle mainosryhmälle omat mainostekstinsä, joissa käytät mainosryhmän avainsanaa ja kerrot aiheesta houkuttelevasti.
  • Älä sorru yhdistämään toisiinsa liittymättömiä avainsanoja samaan mainosryhmään vain vaivaa säästääksesi. Jos et pysty luontevasti käyttämään kaikkia mainosryhmän avainsanoja mainostekstissä, se tarkoittaa että osa avainsanoista tarvitsee oman mainosryhmänsä.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Odotettu klikkausprosentti

Odotettu klikkausprosentti on Google Adsin ennuste mainoksen tehosta, joka perustuu avainsanan aiempiin klikkausprosentteihin. Google ei anna käyttäjälle avainsanan tarkkaa ennustettua klikkausprosenttia, vaan ilmoittaa onko se alle keskitason, keskitasoa vai keskitasoa parempi verrattuna muihin Google-mainoksissa käytettäviin avainsanoihin. Google arvioi odotettua klikkausprosenttia jatkuvasti uudestaan, joten mainostesi klikkausprosentin kasvu nostaa myös niiden odotettua klikkausprosenttia.

Google Ads -mainoksissa on käytettävissä vain rajallinen merkkimäärä, joten asiat täytyy kertoa ytimekkäästi. Mainoksiin kannattaakin lisätä erilaisia mainoslaajennuksia, joilla voit kertoa lisätietoa yrityksestäsi ja saada mainoksellesi lisää tilaa ruudulla. Mainoslaajennuksilla voit esimerkiksi lisätä mainokseen soittopainikkeen, linkkejä eri alasivuillesi, kertoa yrityksesi sijainnin ja aukioloajat tai ilmoittaa erikoistarjouksista.

Google-mainoksiin voi lisätä monenlaisia mainoslaajennuksia:

Google-mainoslaajennukset

Kuinka voin parantaa mainosteni odotettua klikkausprosenttia?

  • Tee mainosten teksteistä mahdollisimman houkuttelevat
  • Hyödynnä tehokkaasti Googlen Adsin mainoslaajennuksia, niillä voit lisätä mainokseen esimerkiksi yrityksesi puhelinnumeron tai kiinnostavia lisähuomioita palveluistasi.
  • Lisää mainosryhmiin negatiivisia avainsanoja, joilla estät mainoksia näkymästä vääränlaisten hakujen yhteydessä.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin