Sujuvaa ja informatiivista sisältöä
Sujuva, helppolukuinen ja informatiivinen tekstisisältö on yksi kotisivujen tärkeimmistä ominaisuuksista. Vaikka nettisivujen visuaalinen ilme ja toiminnallisuus ovat myös ensiarvoisen tärkeitä, edes ne eivät pelasta sivustoa, jos sisältö on kehnoa tai sitä ei ole ollenkaan.
Töksähtävä kieli, silmiinpistävät kirjoitusvirheet, riittämätön tai harhaanjohtava informaatio saavat potentiaaliset sivustovierailijat kääntymään kannoillaan.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.
Leo Sävel
Kerro olennainen nopeasti
Tarvitaan informatiivista, lukijan mielenkiinnon herättävää tekstiä, joka on kirjoitettu hyvin. Sivustovierailija ei todennäköisesti viihdy sivuilla pidempään, jos hän ei nopealla vilkaisulla tiedä tulleensa oikeaan paikkaan, mutta sitä vastoin törmää heti ensimmäisessä virkkeessä karkeaan kirjoitusvirheeseen.
Klikattuaan itsensä sivustolle kävijälle on ensiarvoisen tärkeää saada mahdollisimman nopeasti vastaukset kysymyksiin: Mistä sivustolla on kyse? Mitä se tarjoaa ja kenelle? Ja tarjoaako se ratkaisun sivustovierailijan ”ongelmaan”. Heti nettisivujen etusivulla olisikin hyvä kiteyttää lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä tarjottavaa sivuilla on kävijälle.
Ketkä ovat tuotettavan sisällön kohderyhmää?
Ihan ensimmäiseksi, kun lähdetään tuottamaan tekstisisältöä nettisivuille, on olennaista miettiä, kenelle se suunnataan. Pitää pohtia, ketkä ovat sivujen kohderyhmää, eli keitä ovat mahdolliset lukijat, ja millainen tieto olisi heille relevanttia? Sen jälkeen, kun on kartoitettu, millaista informaatiota lukijoille tulisi tarjota, voidaan pohtia, miten se voidaan ilmaista mahdollisimman selkeästi.
Otetaan esimerkiksi sähköasennuksia kotitalouksille tarjoava yritys. Kohderyhmänä ovat siis nimenomaan pelkästään kotitaloudet, ja siksi sisältöjen päähuomio kannattaa pitää kaikkein olennaisimmissa asioissa. Sivustolla vieraileva keskiverto kävijä ei välttämättä tarvitse yksityiskohtaisia kuvauksia siitä, minkä merkkisiä kaapeleita asentajat työssään käyttävät. Sen sijaan kävijää kiinnostaa etenkin se, millaisia asennuspalveluita yritys tarjoaa ja mitä ne maksavat.
Myös kielenkäytössä ja sanavalinnoissa tulee ottaa huomioon kohteena olevat lukijat. Professionaalisten termien käyttäminen tuskin on perusteltua silloin, jos kohderyhmää ovat alasta tietämättömät, joille termit eivät välttämättä kerro yhtään mitään.
Sisältöstrategiasta voit lukea lisää aihetta käsittelevästä blogipostauksestamme.
Ehyt, helppolukuinen teksti
Tekstin sujuvuuteen ja selkeyteen vaikuttavat monenlaiset tekijät. Ensinnäkin lukukokemuksen miellyttävyyteen vaikuttavat tekstin asettelu ja otsikointi. Ylipitkä teksti ilman sujuvia kappalejakoja on raskaslukuinen.
Kappalejaoilla ja väliotsikoinnilla tauotetaan tekstiä ja mahdollistetaan lukijalle skimmaaminen eli se, että teksti voidaan lukea otsikoita ja kappaleen alkuja nopeasti silmäillen. Se auttaa lukijaa navigoimaan ja löytämään tekstistä nopeasti itselleen merkityksellisen informaation.
Hyvä nyrkkisääntö on, että jokainen kappale sisältäisi vain yhden tärkeän pointin. Tärkein asia tulisi sijoittaa heti kappaleen alkuun, mikä helpottaa silmäillen lukemista. Silmäilyn jälkeen lukija perehtyy tekstiin syvällisemmin vain, jos se onnistuu herättämään hänen mielenkiintonsa. Vierailun pituudella on merkitystä myös sivuston hakukonenäkyvyyteen: mitä kauemmin kävijät viihtyvät sivuilla, sitä todennäköisemmin myös Google arvostaa sivustoa.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
Vältä monimutkaisia lauserakenteita
Toinen sujuvuuteen vaikuttava tekijä liittyy lauseisiin ja virkkeisiin. Kapulakielellä tarkoitetaan moniselitteistä ja vaikeatajuista tekstiä, jolla pyritään usein luomaan vaikutelma asiantuntijuudesta. Luettavuuden säilymisen kannalta on kuitenkin syytä välttää kapulakieltä ja pitää virkkeet maltillisen mittaisina ja melko yksinkertaisina.
Monen rivin mittaiset virkkeet ja polveilevat lauserakenteet tuskastuttavat lukijaa ja vaikeuttavat olennaisen informaation ymmärtämistä. Kapulakielen sijaan vierailija kannattaakin pyrkiä vakuuttamaan asiantuntijuudesta mieluummin muilla keinoilla, kuten vaikkapa referenssien avulla.
Oikeinkirjoituksella on väliä paitsi luettavuuden myös luotettavuuden kannalta. Potentiaalista asiakasta on vaikeampi vakuuttaa, jos teksti vilisee kirjoitusvirheitä, vaikka sillä ei oikeasti olisikaan mitään tekemistä asiantuntemuksen kanssa. Myös hakukoneoptimoinnin kannalta on olennaista, että teksti on laadukasta.
Hakukoneystävällistä sisällöntuotantoa
Informatiivinen ja sujuva teksti on siis edellytys sille, että vierailija viihtyy sivustolla ja löytää sieltä tarvitsemansa. Sisällöllä on kuitenkin tärkeä merkitys myös sen kannalta, että asiakkaat ylipäätään löytävät sivustolle. On ratkaisevaa käyttää tekstisisällöissä runsaasti sellaisia sanoja, joilla halutaan sivun löytyvän hakukoneista. Avainsanat tulee sijoittaa luonnolliseksi osaksi tekstiä, ilman että tekstin luettavuus ja informatiivisuus kärsivät.
Hyödyllisten avainsanojen etsimiseen kannattaa käyttää Google Adsin avainsanasuunnittelijaa, Keyword Planneria. Työkalun käytöstä löydät lisätietoa artikkelistamme Ota Keyword Planner avuksi sisällön suunnitteluun ja vinkit, joilla oikeat avainsanat valitaan, löydät artikkelistamme Ohjeet avainsanatutkimukseen.
Hakukoneet huomioivat erilaisia asioita
Kuten on tullut esille, on tärkeää, että sivustolla vierailevalle käy nopeasti selväksi, mistä sivustossa on kyse. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että mitä vähemmän tekstiä sivustolla on, sen parempi. Päinvastoin. Mitä enemmän sivulla on tekstiä, sen korkeammalle sivulla on mahdollisuus nousta hakukoneiden tuloksissa.
Runsaan sisällön, avainsanojen käytön sekä luettavuuden ja selkeyden lisäksi hakukonenäkyvyyttä voidaan tehostaa myös olemassa olevien tekstien päivittämisellä ja ainutlaatuisella tekstisisällöllä. Tekstin ainutlaatuisuudella tarkoitetaan ensinnäkin sitä, että sivuilla vältetään toisteisuutta. Lähes identtisen sisällön toistaminen sivuston eri sivuilla (esimerkiksi etusivulla ja palveluissa) ei edesauta hakukonenäkyvyyttä. Ainutlaatuinen, hakukoneoptimoitu teksti ei myöskään ole muualta kopioitua, vaan tarjoaa lukijalleen uutta ja merkityksellistä tietoa.
Hakukoneoptimointiin vaikuttaa myös lukuisat muut tekijät, joista voi lukea lisää postauksesta ”Hakukoneoptimointi Googlessa, 205 vaikuttavaa tekijää”.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.