Miksi käyttää Instagram-mainontaa?

Instagram on aktiivisesti seurattu somekanava, jolla on Suomessa jo reilusti yli miljoona käyttäjää. Instagram on erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten suosiossa, joten se tarjoaa yrityksille tehokkaan väylän tavoittaa myös nämä kohderyhmät.

Instagram on erittäin visuaalinen kanava, joten se antaa mainostajille loistavan mahdollisuuden kiinnittää potentiaalisten asiakkaiden huomio ja tehdä heihin vaikutus näyttävillä kuva- tai videomainoksilla.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

Miten Instagram-mainontaa käytetään?

Facebookin omistama Instagram käyttää samaa mainosten julkaisujärjestelmää kuin Facebook-mainoksetkin. Voit siis kätevästi luoda ja hallinnoida yrityksesi Facebook- ja Instagram -mainoskampanjoita yhdessä paikassa, etkä joudu turhaan opettelemaan useamman järjestelmän käyttöä.

Instagramilla on myös käytössään Facebookin keräämät valtavat määrät käyttäjätietoja, joiden perusteella mainontaa voidaan kohdentaa. Tämä on todella arvokasta mainostajille, sillä Facebookin käyttäjätiedot mahdollistavat mainosten huomattavan tarkan kohdentamisen esimerkiksi iän tai kiinnostuksen kohteiden perusteella.

Millaisille yrityksille Instagram-markkinointi sopii?

Instagram on hyvä markkinointikanava yrityksille, joille alle 35-vuotiaat ovat tärkeä potentiaalisten asiakkaiden ryhmä. Maailmanlaajuisesti Instagramin käyttäjistä jopa 71 % asettuu 13–34 vuoden ikähaarukkaan. Tästä ryhmästä 64 % on 18–34-vuotiaita. Käyttäjien sukupuolijakauma on melko tasainen.

Instagram-mainonta siis tuskin on paras tapa käyttää markkinointibudjettisi, jos suurin osa yrityksesi asiakkaista on keski-ikäisiä tai sitä vanhempia, mutta monille yrityksille se sopii loistavasti. Instagram-markkinointi on suosittua esimerkiksi ravintola-alan yritysten, vaatekauppojen sekä kauneuspalveluita tai kosmetiikkatuotteita myyvien yritysten keskuudessa.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Millaisia mainoksia voin tehdä Instagramissa?

Instagram antaa markkinoijille mahdollisuuden luoda erittäin visuaalisia mainoksia, jotka herättävät huomiota ja tunteita. Käytettävissä on useita eri mainostyyppejä, joista markkinoijat voivat valita kullekin mainostettavalle tuotteelle tai palvelulle parhaiten sopivan.

Instagram-mainonnan keskeiset mainostyypit:

Kuvamainokset

Kuvamainokset ovat yksittäisestä kuvasta koostuvia mainoksia, joihin käyttäjä törmää selatessaan Instagram-syötettään. Riippuen mainoksen tyylistä, se saattaa sulautua varsin hyvin syötteen muuhun sisältöön, joten Instagramissa mainokset eivät välttämättä aiheuta käyttäjissä ärsytysreaktioita yhtä herkästi kuin muissa somekanavissa.

Kuvamainoksessa kuva voi olla joka joko neliö-, pysty- tai vaakamuodossa, mikä antaa mainostajalle melko vapaat kädet kuvan rajauksen suhteen. Kuvan yhteyteen voi liittää korkeintaan 40 merkin pituisen otsikon ja lyhyen kuvaustekstin.

Videomainokset

Videomainokset koostuvat yksittäisestä videosta, joka voi olla korkeintaan 60 sekuntia pitkä. Visuaalisesti kiinnostavat videot ovat tehokas tapa vangita potentiaalisten asiakkaiden huomio ja herättää toivottuja mielikuvia mainonnan kohteesta.

Videomainokset voi luoda joko neliö- tai vaakamuodossa. Mainosalusta antaa lisätä mainokseen 40 merkin otsikon ja lyhyen kuvaustekstin, mutta laajoja lisäyksiä videoon se ei mahdollista. Jos haluat videoosi esimerkiksi tekstityksen tai kuvan päällä näkyviä mainoslauseita, ne pitää lisätä videoon ennen kuin lataat sen Facebookin julkaisujärjestelmään.

Karusellimainokset

Karusellimainos sallii useiden kuvien tai videoiden lisäämiseen samaan mainokseen. Näin voidaan paljon monipuolisemmin esitellä tiettyä tuotetta tai palvelua tai yrityksen tarjontaa yleisesti. Tämä voi olla hyvin tehokasta varsinkin yrityksille, joiden tarjonta on visuaalisesti kiinnostavaa, kuten ravintoloille, matkanjärjestäjille tai kampaamoille.

Karusellimainoksissa kuvat ja videot näkyvät aina neliömuodossa. Yhteen karusellimainokseen voi lisätä korkeintaan 10 kuvaa tai videota, joista jokaiseen voi laittaa oman linkkinsä. Käyttäjät voivat vapaasti selata karusellin eri kuvien välillä.

Tarinamainokset

Instagramin tarinamainokset ovat näyttäviä koko näytön mainoksia, joita näytetään käyttäjille Instagram-tarinoiden lomassa (eikä Instagramin syötteessä, kuten muita mainostyyppejä).

Tarinamainokset antavat Instagram-markkinoijille mahdollisuuden tehdä käyttäjiin vaikutus pysäyttävillä kuvilla tai videoilla, jotka hyödyntävät näytön koko pinta-alaa.

Tarinamainokset tukevat kaikkia Instagram-mainoksissa tarjolla olevia kuvakokoja, eli neliö-, pysty- ja vaakakuvia. Videoiden pituus saa olla korkeintaan 15 sekuntia. Jos tarinamainoksessa käytetään muuta kuvakokoa kuin pystykuvaa, mainoksen alle voidaan liittää korkeintaan 190 merkin erillinen mainosteksti.

Tee näin

  1. Lisää yrityksesi Instagram-käyttäjä yrityksesi Facebook-sivuun näillä ohjeilla. Jos yritykselläsi on käytössä Facebookin Business Manager, kannattaa Instagram-tilisi lisätä ennemmin sinne. Jos sinulla ei ole lainkaan Instagram-tiliä, voit myös mainostaa Instagramissa suoraan Facebook-tilisi kautta.
  2. Siirry luomaan mainoksiasi Facebookin mainostenhallintaan.
  3. Valitse mainoskampanjallesi tavoite, jota haluat mainoksillasi saavuttaa. Erilaisia tavoitteita ovat esimerkiksi brändin tunnettuuden kasvattaminen, liidien luonti ja konversioiden hankkiminen.
  4. Valitse mainosten kohderyhmä, mihin aikoihin haluat mainoksiasi näyttää sekä mainosten klikkauksiin käytettävä budjetti. Voit myös valita mainosten sijoittelun, eli millä alustoilla mainoksia näytetään. Oletuksena mainoksia näytetään sekä Facebookissa, Instagramissa että Messengerissä. Poista valintaruudusta ruksi niiden alustojen edestä, joilla et halua mainoksiasi näyttää.
  5. Aloita yrityksesi Instagram-markkinointi julkaisemalla mainoksesi.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin