Nettisivujen latausnopeuden merkitys

Nettisivujen latausnopeus vaikuttaa kävijäkokemukseen ja konversioiden toteutumiseen sekä hakukonenäkyvyyteen. 47 % sivustovierailijoista odottaa sivujen latautuvan kahdessa sekunnissa tai jopa alle sen, ja mitä hitaammin yrityksen kotisivut latautuvat, sitä todennäköisemmin sivuilla vieraileva kävijä äänestää jaloillaan.

Latausnopeudella on merkittävä vaikutus sivuston käyttäjäkokemukseen ja valitettavasti konversiotavoitteet jäävät saavuttamatta, kun potentiaaliset asiakkaat poistuvat hitaalta sivustolta ennen aikojaan.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

Nettisivujen latausnopeus vaikuttaa suoraan myös hakukonenäkyvyyteen, eli siihen, miten hyvin yrityksen verkkosivut löytyvät esimerkiksi Googlesta ja Bingistä.

Mikäli sivut latautuvat hitaasti, hakukoneet laskevat sivuston hakukonesijoitusta. Tämä taas vaikuttaa suoraan siihen, miten hyvin asiakkaat löytävät tiensä nettisivuille ja lopulta myös sivuston konversiotavoitteisiin, kuten myyntiin. 

Hitailla nettisivuilla on siis monia negatiivisia vaikutuksia, mutta onneksi ongelma on mahdollista korjata, kun tiedetään mikä aiheuttaa hitautta

Latausnopeuden kartoittaminen

Aivan ensimmäiseksi täytyy selvittää tämänhetkinen nettisivujen latausnopeus ja siihen vaikuttavat tekijät.

Nettisivujen latausnopeus on helppo selvittää, sillä kartoitukseen löytyy monia ilmaisia työkaluja.  Tässä niistä pari suosituinta:

1. Pingdom Website Speed Test -työkalun avulla saadaan nopeasti selville sivuston todellinen latausnopeus. Tarvitsee vain syöttää nettisivujen URL-osoite hakukenttään ja työkalu aloittaa sivuston analysoinnin.

Pingdomin nopeustesti on siitä näppärä, että se kertoo latausnopeuden lisäksi myös parannusehdotuksia, joilla sivustoa voidaan nopeuttaa. 

Nettisivujen latausnopeus on helppo testata Pingdomilla

2. Toinen hyvä vaihtoehto on Google PageSpeed Insights -työkalu, jonka avulla voidaan niin ikään selvittää latausnopeuteen mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä. Työkalu ehdottaa automaattisesti korjauksia, joita sivuston nopeuttamiseksi kannattaa tehdä. 

Nettisivujen latausnopeus on helppo testata Googlen omalla työkalulla

Mitä tuloksista sitten voidaan päätellä?

Nettisivujen latausnopeus on hyvä, jos sivut latautuvat alle kahdessa sekunnissa. Siitäkin huolimatta kannattaa aina käydä läpi, olisiko latausnopeutta mahdollista parantaa vielä entisestäänkin.

Latausnopeuteen vaikuttavat tekijät

Mikäli tulokset (ja käyttäjäkokemus) osoittavat, että kotisivut ovat auttamatta liian hitaat, kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa seuraavat kuusi yleisintä syytä huonoon latausnopeuteen. (Vinkit soveltuvat etenkin WordPress-kotisivujen latausnopeuden parantamiseen.)

1. Palvelin

Palvelintilat ovat yksi latausnopeuteen vaikuttavista tekijöistä, jotka kannattaa tarkistaa. Käytännössä kyse on siitä, missä palvelintilat sijaitsevat ja millaiset ne ovat. 

Jos palvelinten maantieteellinen sijainti on valittu väärin, viive palvelimen ja sivustovierailijan välillä kasvaa. Mikäli siis sivuston tärkeimmät sivustovierailijat tulevat Suomesta, on syytä valita kotimainen palvelintila, jottei viive pääse kasvamaan. Jos käyttäjiä tulee paljon myös ulkomailta, palvelintilat valitaan sen mukaan.

Sijainnin lisäksi myös palvelintyypillä on väliä. Jaettu palvelintila soveltuu hyvin pienemmille ja vähemmän liikennöidyille sivustoille. Mutta jos sivustovierailijoiden määrä nousee päivittäin useisiin satoihin, ei muiden sivustojen kanssa jaettu palvelintila ole enää paras vaihtoehto.

Vilkkaasti liikennöidyille, suurille sivustoille sekä verkkokaupoille ja pienille sivustoille, joille halutaan varmistaa paras mahdollinen kävijäkokemus soveltuu parhaiten oma palvelin, joka on vain ja ainoastaan tätä sivustoa varten räätälöity. 

Oli sivut sitten jaetulla tai omalla palvelimella, kannattaa aina valita pilvipalvelin. Mitä enemmän sivustolla on kävijöitä, sitä enemmän se kuormittaa palvelinta, ja ylikuormittunut palvelin on hidas. Pilvipalvelin kuitenkin vapauttaa lisää resursseja sitä mukaa, kun niitä tarvitaan.

2. Kuvien optimointi

Toinen nettisivuja hidastava tekijä on liian suuret kuvat. Mitä suurempia kuvien tiedostokoot ovat, sitä kauemmin niiden lataaminen kestää.

Hyvä nyrkkisääntö on pitää nettisivujen kuvatiedostot alle 200 kt:n kokoisina. 

Helppo tapa pienentää kuvatiedoston kokoa, on pienentää kuvan resoluutiota.

Kun esimerkiksi otat puhelimellasi kuvan, on kuvan tiedostokoko noin 5000 kt ja resoluutio noin 3840×2160. Näin suurta resoluutiota tarvitset ainoastaan kuvien tulostamiseen.

Pienentämällä resoluution puoleen tästä, kuvatiedoston koko tippuu merkittävästi.

Mikäli kuvatiedoston koko ei vieläkään ole riittävän pieni, voit pienentää tiedostokokoa entisestään esimerkiksi ilmaisella Tiny PNG -työkalulla. Tämä on todella helppoa: lataat vain png- tai jpg-muotoiset kuvat sivustolle, joka pienentää ne sinulle automaattisesti.

Kuvanlaatu ei silminnähtävästi heikkene, ellet sitten joudu pienentämään kuvaa useita kertoja. Mikäli käytät kuvan useamman kerran sivun läpi, tällöin suosittelen tarkkailemaan myös kuvanlaatua.

3. Välimuisti

Välimuistilla voidaan myös vaikuttaa nettisivujen latausnopeuteen. 

Välimuisti säilöö sivut, jolloin niiden latausnopeus paranee. Käytännössä kyse on siitä, että välimuistin ansiosta sivusto uudelleenlatautuu nopeammin, kun käyttäjä joka on jo vieraillut sivuilla aiemmin palaa sinne uudestaan.

Esimerkiksi WordPress-sivuille on saatavilla erilaisia lisäosia, joiden avulla välimuistia voidaan optimoida. Lisäosa tallentaa sivun tilapäisesti välimuistiin ensimmäisellä käyntikerralla, ja latausnopeus paranee, kun sivut tuodaan käyttäjälle suoraan välimuistista. Tutustumisen arvoisia lisäosia tähän tarkoitukseen ovat esimerkiksi WP Rocket ja Litespeed Cache.

Välimuisti kannattaa kuitenkin tyhjentää aina kun sivustolle tehdään muutoksia, jotta ne näkyvät kaikille sivustovierailijoille.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

4. Tiedostojen minimointi

WP Rocket on hyvä lisäosa myös tiedostojen minimoimiseen.

Esimerkiksi CSS- ja Javascript-tiedostot sisältävät usein paljon turhia välilyöntejä ja merkkejä, jotka lisäävät kokonaisdatan määrää ja hidastavat tällä tavoin sivuston latausnopeutta.

WP Rocketilla nämä ylimääräiset merkit voidaan automaattisesti poistaa ja nopeuttaa sivuston latausaikoja.

5. Lisäosien määrä

Seuraava tavanomainen syy nettisivujen hitauteen ovat lisäosat ja niiden määrä.

Mitä enemmän sivuilla on kaikkea ylimääräistä, sitä hitaammiksi ne käyvät. Siksi kaikki sivustoa hidastavat, tarpeettomat lisäosat tulisi poistaa.

Tämä on järkevää myös tietoturvan kannalta!

6. Teema ja sivurakentaja

WordPress-sivut voidaan rakentaa niin kutsutun visuaalisen rakentajan ja teeman avulla.

Me Helpoilla kotisivuilla olemme vuosien saatossa rakentaneet nettisivuja esimerkiksi hyväksi havaituilla Divi-rakentajalla ja DiviThemelle sekä Elementor-rakentajalla ja Hello-teemalla.

Nykyään rakennamme sivumme kuitenkin WordPressin omalla Gutenberg-lohkoeditorilla sekä Kadence-teemalla, sillä mielestämme ne tarjoavat tällä hetkellä parhaimmat edellytykset laadukkaiden ja nopeiden sivujen rakentamiseen.

Sivurakentajan ansiosta näyttäviä sivustoja voidaan rakentaa myös ilman koodaamista. Teema määrittää, miten sivusto voidaan kustomoida yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin; millaisia ominaisuuksia ja osioita sinne voidaan rakentaa.

Sivurakentajat ja teemat tekevät sivujen rakentamisesta helpompaa, mutta vaikuttavat merkittävästi myös sivuston latausnopeuteen. Huonosti valittu teema tekee sivustosta helposti raskaan ja hitaan.

Saatavilla on lukuisia erilaisia maksullisia ja ilmaisia teemoja. Toiset niistä ovat todella hyviä, toiset eivät niinkään.

Usein teema saatetaan virheellisesti valita esimerkiksi toimialan mukaan. Teemat on kuitenkin suunniteltu yleensä niin, että ne soveltuvat monien eri alojen yrityksille, vaikka teeman markkinointia varten toteutettu demosivusto olisikin suunniteltu jollekin tietylle alalle. 

Teeman valinnassa kannattaa kiinnittää ennemmin huomiota siihen, kuinka suosittu teema on ja millainen tiimi sen taustalla on. Mitä suositumpi teema on ja mitä suurempi tiimi sen taustalla on, sitä todennäköisemmin teemaa myös kehitetään, päivitetään ja parannellaan jatkuvasti.

Suosion lisäksi teeman valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota muun muassa tuen saatavuuteen, muiden käyttäjien arvosteluihin ja responsiivisuuteen.

Latausnopeuden kannalta tärkeintä on kiinnittää huomiota sekä teeman että sivurakentajan keveyteen.

Esimerkiksi meidän käyttämämme Kadence-teema on rakennettu nimenomaan nopeutta silmällä pitäen ja Gutenberg puolestaan on osa WordPressin omaa ”ydintä”, eikä näin ollen hidasta sivustoa.

Jos siis tuntuu, että verkkosivustosi latautuu hitaasti, testaa sivujen todellinen latausaika ja tee ainakin tässä artikkelissa mainitut toimenpiteet latausajan nopeuttamiseksi.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin