Oletko hankkimassa uudet kotisivut vuonna 2022? Tai mietitkö miten voisit kehittää verkkosivujasi tulevana vuonna entistä paremmiksi ja käyttäjäystävällisemmiksi? Kokosimme pienyrittäjien verkkosivuja ajatellen kuusi ideaa uudelle vuodelle.
1. Laadukas sisältö on tärkeintä
Jos sinun pitäisi valita yksi asia verkkosivuillasi, johon panostat vuonna 2022, valitse sisältö.
Vaikka nettisivusi olisivat kuinka tyylikkäät tahansa, ei mikään vie pois sitä tosiasiaa, että laadukas sisältö on se, mikä loppujen lopuksi on avainasemassa.
Laadukas sisältö on sekä käyttäjäystävällistä että ”hakukoneystävällistä”. Se tarjoaa sivustovierailijoille hyödyllistä, kiinnostavaa ja innostavaa sisältöä. Sitouttaa ja saa potentiaaliset asiakkaat viihtymään sivuillasi johdattaen heitä ostopolulla eteenpäin.
Sivustovierailijoiden lisäksi laadukas tekstisisältö vaikuttaa myös hakukonenäkyvyyteen, eli siihen miten hyvin verkkosivut löytyvät Googlen hakutuloksista.
Jos hakukonenäkyvyys on sinulle tärkeää, ensimmäinen asia, joka pitää katsoa kuntoon on tekstisisältö. Vasta sen jälkeen tulevat maksettu hakusanamainonta ja muut optimointitoimenpiteet.
Hakukoneet huomioiva tekstisisältö syntyy harkiten valittujen avainsanojen käytöstä ja riittävän kattavasta informatiivisesta tekstistä.
Jos siis mielit parantaa teksisisältöjäsi vuonna 2022, kurkkaa esimerkiksi kattava artikkeli aiheesta ”sisällöntuotanto yrityksen nettisivuille” tai kompakti vinkkipaketti ”5 vinkkiä tekstien kirjoittamiseen” tai vältä ainakin pahimmat kompastuskivet tarkistamalla ”6 tyypillistä mokaa kotisivujen sisällöissä.”
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.
Leo Sävel
2. Chatbotit vahvistavat asemaansa
Nettisivut ovat idean tasolla pysyneet jokseenkin samanlaisina jo parinkymmenen vuoden ajan, mutta keskusteleva sisältömarkkinointi on kasvava trendi digitaalisessa maailmassa. Somen alustat ovat olleet edesauttamassa murrosta kohti sosiaalisempaa ja yhteisöllisempää verkkoa.
Somealustojen myötä myös nettisivut ovat uudenlaisen paineen alla. Herää kysymyksiä, kuten: kuinka voisin lisätä vuorovaikutusta sivuilleni? Ja miten saisin lisättyä konversioprosenttia?
Hyvä ja toimiva esimerkki keskustelevasta sisältömarkkinoinnista on chatbot. Se on kätevä, matalan kynnyksen yhteydenottoväline, joka mahdollistaa yhteydenoton vuorokauden ympäri ja hoitaa vastaamisen puolestasi. Samalla se tarjoaa vaivattoman tavan kerätä lisää liidejä verkkosivujesi kautta.
Chatbot perustuu ajatukseen ihmisen halusta viestiä ja vuorovaikuttaa asiakaspalvelutilanteessa. Pelkkä yhteydenottolomake tuntuu hieman kylmältä ja yksipuoliselta tätä ajatusta vasten. Botit tuovat palvelun nettisivuillesi.
Chatbot “kuuntelee” ja vastaa saman tien. Valmiiksi käsikirjoitettu botti myös kyselee yhteystietoja keskustelun lomassa, joten yhteydenottopyyntökin tulee jätettyä kuin huomaamatta.
Vuonna 2022 valmiiksi käsikirjoitettu botti tuleekin todennäköisesti olemaan yhä useammalla nettisivustolla ennemmin sääntö kuin poikkeus.
Jos kiinnostuit chatboteista, lisätietoa aiheesta löydät täältä ja täältä.
3. Mobiili on ensisijainen selailuväline
Valtaosa verkkoliikenteestä tapahtuu nykyään mobiilissa, ja tämä on otettava huomioon verkkosivujen suunnittelussa, kun hankit uudet (tai uudistat vanhat) kotisivut vuonna 2022.
Mobiiliresponsiivisuudesta on toki puhuttu jo vuosien ajan, ja esimerkiksi automaattisesti kaikille päätelaitteille skaalautuvat sivut ovat tänä päivänä jo ihan perusoletus kaikilla verkkosivuilla (tai ainakin niiden pitäisi olla!).
Vuonna 2022 et kuitenkaan enää välttämättä halua tyytyä pelkkään responsiivisuuteen, jossa sivujen ulkoasu ja toiminnallisuudet suunnitellaan ensisijaisesti pöytäkoneen tai läppärin näyttöä varten ja sitten näkymä vain mukautetaan mobiiliin sopivaksi.
Mikäli jo yli puolet sivustovierailijoistasi selailee sivujasi mobiilissa, haluat todennäköisesti satsata mobiiliensisijaisuuteen, jossa suunnittelu aloitetaankin mobiilinäkymästä ja suunnitellaan itseasiassa kokonaan erillinen layout mobiililaitteita varten.
4. Käytettävyydestä saavutettavuuteen
Verkkosivuja rakennetaan usein visuaalisuus edellä, mutta myös käytettävyys on noussut sen rinnalle yhtä tärkeäksi tekijäksi.
Nykyään ymmärretään, että mitä helpommin käytettävät sivut ovat, sitä suuremmalla todennäköisyydellä asiakas myös etenee ostopolullaan kohti kauppaa. Tiedon tulee löytyä vaivattomasti ja yhteydenoton tulee olla helppoa. Nämä ovat perusasioita verkkosivujen suunnittelussa.
Kun käytettävyyden perusasiat ovat kunnossa, on aika mennä astetta syvemmälle ja miettiä saavutettavuutta.
Fyysisessä tekemisessä termi on yhtä kuin esteettömyys, joka tarkoittaa kaikille yhtäläistä oikeutta liikkua ilman esteitä. Saavutettavuus on digimaailman esteettömyyttä, sillä kaikilla tulee olla mahdollisuus käyttää verkkosivuja ongelmitta.
Monella julkishallinnon toimijalla on jo digipalveluiden saavutettavuussuunnitelma, joka etenee asteittain kohti EU-direktiivin mukaista suositusta.
Kaikille tasavertaisesti saavutettavilla verkkosivuilla toteutuvat mm. seuraavat seikat:
- Tekstisisältö on helposti silmäiltävissä ja se on jäsenneltyä
- Asia tulee ilmi jo heti tekstin alussa, lopputeksti tuo lisäarvoa
- Kieli on yleistajuista ja helposti ymmärrettävää
- Sivusto toimii myös esim. ruudunlukuohjelmalla ja kuvien alt-tekstit ovat kunnossa.
- Tietoa on saatavilla muutenkin kuin tekstimuodossa, esim. videot ja infografiikka
- Vältetään yllättäviä välkkyviä sisältöjä, jotka voivat laukaista esim. migreenikohtauksen
Verkkosivustoja suunnittelevalle tai jopa niiden käyttäjälle saavutettavuusvaatimukset saattavat tuntua vähäpätöisiltä.
Viimeistään vuonna 2022 kannattaa kuitenkin omaksua Design for all –ajattelu, sillä se lisää sivustojen helppokäyttöisyyttä myös ei-erityisryhmille.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
5. Videot ja mikrointeraktiot verkkosivuilla
On tutkittu että informaatio, joka tulee videomuodossa jää paremmin mieleen kuin tekstimuotoinen informaatio. Videoita kannattaakin lisätä verkkosivuille vahvistamaan tekstisisältöä – selittävä video auttaa potentiaalisia asiakkaita ymmärtämään yritystä ja tuotteita paremmin.
Varsinaisten videosisältöjen lisäksi vuonna 2022 nousussa ovat myös erilaiset liikkuvat taustat ja muut verkkosivujen visuaalista elävyyttä lisäävät elementit, kuten ns. hover-efektit ja animaatiot.
Vaikka erilaiset videot ja efektit ovat näyttäviä ja viihdyttäviä, on tärkeää pitää mielessä, ettei visuaalinen leikittely mene sivujen käytettävyyden ja saavutettavuuden edelle.
Onneksi jo pienillä mikrointeraktioilla saa mukavasti lisättyä sivujen elävyyttä ilman, että efekti kääntyy itseään vastaan heikentämällä esimerkiksi latausnopeutta ja sitä kautta sivujen käytettävyyttä (mistä päästäänkin pian kuudenteen, eli viimeiseen kohtaan).
Mikrointeraktio voi kaikessa yksinkertaisuudessaan toimia esimerkiksi niin, että klikkaamalla painiketta tai viemällä hiiren tiettyyn kohtaan sivulla tapahtuu jokin pieni animaatio. Hyvä esimerkki on vaikkapa Facebookin tykkää-nappula, joka muuttaa väriään ja liikahtaa, kun painat sitä.
Mikrointeraktiolla ei ole siis pelkästään visuaalinen merkitys, vaan se tekee selväksi, että klikkauksellasi on vaikutus sivuun.
6. Sivujen latausnopeus on entistä tärkeämpää
Viimeinen vinkki vuodelle 2022 on verkkosivujen latausnopeuden kehittäminen.
Verkkosivujen käyttäjät ovat tottuneet siihen, että sivut latautuvat salamannopeasti, ja poistumisprosentti kasvaa huomattavasti, jos sisältö ei aukea heti. Informaatiotulva ja tiedon nopeatempoisuus ovat muokanneet aivojamme suuntaan, jossa nanosekunnin viive latautumisessa voi saada aikaan välittömän poistumisen sivustolta. Keskittymiskyky on heikentynyt ja ihmiset ärsyyntyvät helposti odottelusta.
Latausnopeus vaikuttaa siis käyttäjäkokemukseen ja sitä kautta verkkosivujen konversioprosenttiin.
Käytännössä uusi algoritmimuutos tarkoitti, että Google huomioi jatkossa myös niin sanotut Core Web Vitals -tekijät arvioidessaan sivustoja, ja tämän muutoksen seurauksena useiden nettisivujen hakukonetulokset lähtivätkin laskuun.
Core Web Vitals -arvoja on kolme ja kaikki niistä mittaavat sivustosi käytettävyyttä hieman eri näkökulmista. Mikäli nämä arvot eivät ole kunnossa sivustollasi, hakukonenäkyvyytesi saattaa heikentyä.
Kannattaakin testata esimerkiksi ilmaisella Googlen Page Speed Insights -työkalulla, onko sinun sivustollasi Core Web Vitals -arvot kunnossa. (Syötä vain hakukenttään URL-osoitteesi ja näet tulokset. Kaikki kolme Core Web Vitals -arvoa on merkitty tuloksissa sinisellä lipulla.)
Jos Core Web Vitals -arvoissa on parantamisen varaa, kannattaa sivuston latausnopeutta petrata esimerkiksi nopeusoptimointipalvelun avulla.
Nopeusoptimointi parantaa sivuston käytettävyyttä automaattisesti ja vaikuttaa siihen, miten Google rankkaa sivut hakutuloksissaan. Automaattinen nopeusoptimointi on helppo ottaa käyttöön, ja se voidaan asentaa mille tahansa verkkosivulle vain viidessä minuutissa.
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.