Mihin yritykseni tarvitsee Youtube-kanavaa?
Huomattava osuus kaikesta nettiliikenteestä on nykyään erilaista videosisältöä. Videosisältöjen osuus netin kokonaisliikenteestä on jo 75 % ja sen ennustetaan kasvavan lähivuosina entisestään.
Videoiden suuri suosio tarjoaa yrityksille monia markkinointimahdollisuuksia. Kiinnostavan videosisällön avulla yrityksen on mahdollista saada huomattavasti lisää näkyvyyttä, kun videoita hyödynnetään tehokkaasti.
Youtube on Googlen omistama palvelu, ja siksi Google tarjoaa hakutuloksissaan varsin herkästi Youtube-linkkejä. Tämä antaa yrityksille hyvän mahdollisuuden päästä Googlessa esille kilpailluilla avainsanoilla.
Näin luot yrityksellesi oman Youtube-kanavan:
1. Luo itsellesi Google-tili
Tarvitset Google-tilin voidaksesi kirjautua Youtubeen ja luoda sinne sisältöä. Tähän riittää aivan tavallinen Google-tili, joten jos sinulla on jo gmail-sähköpostiosoite, voit käyttää sitä Youtube-kanavasi luomiseen.
Mikäli sinulla ei vielä ole tiliä Googlessa, voit helposti luoda sellaisen muutamassa minuutissa klikkaamalla tätä linkkiä ja seuraamalla sieltä löytyviä ohjeita. Tilin luominen on täysin maksutonta.
Siirry Youtuben etusivulle, ja klikkaa oikeasta yläkulmasta “Kirjaudu sisään”-painiketta.
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.
Leo Sävel
2. Perusta uusi Youtube-kanava
Kun olet kirjautunut Youtubeen Google-tunnuksillasi, pääset luomaan uuden kanavasi. Klikkaa oikeasta yläkulmasta käyttäjäkuvakettasi, mikä avaa pudotusvalikon. Valitse valikosta kohta “Asetukset”.
Youtuben asetukset-sivulla pystyt hallinnoimaan kaikkia keskeisimpiä asioita käyttäjätililläsi ja kanavillasi. Etsi sivulta “Luo uusi kanava”-painike ja klikkaa sitä.
Tämä avaa ikkunan, jossa Youtube pyytää sinua määrittämään, millä käyttäjätilillä haluat käyttää Youtubea. Klikkaa kohtaa “Käytä yrityksen nimeä tai muuta nimeä”, jolloin pääset luomaan bränditilin. Syötä tyhjään kenttään yrityksesi nimi (tai muu nimi, jolla haluat videosi julkaista), ja klikkaa “Luo”-painiketta.
Bränditilin luomisen jälkeen Youtube saattaa pyytää sinua vahvistamaan tilisi esimerkiksi tekstiviestillä tai puhelimitse, varmistaakseen, että olet todella yrityksesi edustaja. Kun tili on luotu ja vahvistettu, pystyt hallinnoimaan uutta kanavaasi.
3. Täytä kanavasi olennaiset tiedot
Klikkaa Youtube-kanavasi etusivulla “Muokkaa kanavaa” -painiketta, jolloin pääset tekemään kanavalle haluamiasi muutoksia.
Klikkaa oikeasta reunasta rattaan kuvaa ja valitse sen avaamasta valikosta “Lisäasetukset.” Lisäasetuksissa voit muun muassa määrittää minkä maalainen yrityksesi on, ja lisätä avainsanoja, jotka kertovat Youtubelle, mitä aiheita kanavasi käsittelee.
Lisäasetuksissa pystyt myös yhdistämään yrityksesi Youtube-kanavan Google Ads -mainostiliisi, jolloin pystyt halutessasi mainostamaan videoitasi Youtuben käyttäjille ja kasvattaa niiden katsojamääriä merkittävästi.
4. Kirjoita houkutteleva kuvaus
Palaa edelliselle sivulle (samalle sivulle, jolle päädyit klikkaamalla kanavasi etusivulla “Muokkaa kanavaa” -painiketta) ja valitse valikosta “Tietoja”-välilehti.
Nyt pääset luomaan Youtube-kanavallesi kuvaustekstin, joka kertoo vierailijoille kanavastasi. Yritä antaa mahdollisimman kiinnostava kuva kanavasi sisällöstä, mutta tee se niin ytimekkäästi kuin pystyt.
Ensimmäiset 100-150 merkkiä ovat kriittisin osa kuvaustasi, sillä ne näkyvät Youtuben hakutuloksissa kanavasi nimen ja kuvakkeen vieressä. Hakutuloksissa näkyvien merkkien määrä vaihtelee hieman, sillä jotkin kirjaimet vievät ruudulla enemmän tilaa kuin toiset.
On tärkeää, että noilla 100-150 merkillä saadaan kerrottua potentiaaliselle vierailijalle, miksi hänen kannattaa tutustua juuri kyseiseen kanavaan.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
5. Lisää kanavallesi tärkeitä linkkejä
Tietoja-välilehdelle voit myös lisätä linkkejä, joiden kautta vierailijat löytävät helposti yrityksesi kotisivut ja muut sosiaalisen median profiilit. Etsi sivulta “Linkki”-osio, ja klikkaa pientä kynä-ikonia sen oikeassa reunassa.
Kirjoita vasemmanpuoleiseen kenttään, mitä linkin tekstissä lukee (eli missä muodossa linkki näkyy vierailijoille), ja oikeanpuoleiseen kenttään URL-osoite, johon linkki ohjaa klikkaajan. Kenttien alapuolelta löytyvästä “Lisää”-painikkeesta voit lisätä kanavallesi lisää linkkejä.
Yrityksen Youtube-kanavalle kannattaa vähintäänkin luoda linkit yrityksen kotisivuille sekä profiileihin niissä sosiaalisen median palveluissa, joissa yritys on aktiivisin. Jos yrityksesi pitää blogia omilla kotisivuillaan, blogille voi olla järkevää luoda oma linkkinsä.
6. Lisää kuvake ja kuvabanneri tilillesi
Youtubessa on tärkeää saada kanava näyttämään visuaalisesti kiinnostavalta. Voit vaikuttaa kanavasi visuaaliseen ilmeeseen paitsi julkaisemilla mielenkiintoisen näköisiä videoita, myös lisäämällä kanavalle houkuttelevan kuvakkeen ja kuvabannerin.
Youtube-kanavan kuvake on käytännössä sen profiilikuva, joka näkyy kanavan kuvabannerin päällä sekä kanavan videoiden yhteydessä muille Youtube-käyttäjille. Oletuskuvakkeena Youtube käyttää Google-tilisi profiilikuvaa.
Klikkaa taas kanavasi etusivulta “Muokkaa kanavaa” -painiketta. Sivun ylälaidassa on paikka kanavasi leveälle bannerikuvalle, ja sen vasemmassa reunassa näkyy kanavasi oletuskuvake. Bannerin ja kuvakkeen oikeassa yläkulmassa on pienet kynä-ikonit, joita klikkaamalla pääset muokkaamaan niitä.
Voit ladata haluamasi kuvat Youtubeen JPG-, GIF-, BMP- tai PNG-muodossa. Kuvaketta varten Youtube suosittaa 800 x 800 pikselin kokoista kuvaa, jonka Youtube muuntaa 98 x 98 pikselin kokoiseksi. Kuvan kannattaa siis olla mahdollisimman selkeä ja yksinkertainen, koska tarkat yksityiskohdat eivät näy pienestä kuvakkeesta.
Kuvabanneria varten Youtube suosittelee 2560 x 1440 pikselin kokoista kuvaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että useimmilla näytöillä Youtube rajaa osan kuvabannerista pois, jotta se mahtuu ruudulle. Bannerin kuva kannattaa siis valita niin, että se näyttää hyvältä kaikenkokoisilla ruuduilla.
Voit tarkistaa Googlen Youtube-ohjeista, miten kanavan kuvabanneri näkyy erikokoisilla näytöillä.
Ala hyödyntää uutta Youtube-kanavaasi
Nyt yrityksesi uusi Youtube-kanava on käyttövalmis, ja voit ruveta julkaisemaan videoitasi! Älä huolestu, jos ensimmäiset videosi eivät ole suuria mestariteoksia, sillä harjoittelemalla voit kehittää videosisällöstäsi jatkuvasti parempaa.
Kokeile rohkeasti eri ideoita ja erilaisia tyylejä, niin opit, mikä toimii parhaiten juuri sinun kanavallesi ja sinun yleisöllesi.
Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä
Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.