Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi eli SEO – Mitä se on?

SEO tarkoittaa erilaisia keinoja, joilla saat sivustosi löytymään paremmin hakukoneilla sinulle tärkeille avainsanoilla.

SEO-oppaan luettuasi tiedät:

  • Mikä kaikki sivujesi näkyvyyteen vaikuttaa
  • Millaista näkyvyyttä yrityksen kannattaa tavoitella
  • Miten tehdään hakukoneoptimointia

Sisältö

Osa 1

Mitä tarkoitetaan hakukoneoptimoinnilla?


Hyvä hakukonenäkyvyys tarjoaa yrityksellesi valtavia markkinoinnin mahdollisuuksia. Mutta mitä kaikkea hakukoneoptimointi tarkalleen on, ja mitä se ei ole?

Mitä hakukoneoptimointi on?

Verkkosivujen hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on yksinkertaisesti sanottuna tapa parantaa sivuston tai yksittäisen sivun näkyvyyttä Googlen tai muiden hakukoneiden hakutuloksissa erilaisilla toimenpiteillä.

Hieman kattavammin sanottuna tehokas hakukoneoptimointi on suunnitelmallinen kokonaisuus, jossa sivustosi kehitystarpeet tunnistetaan ja korjataan. Hakukoneoptimoinnissa tarkastellaan, miten erilaiset hakukonesijoitukseen vaikuttavat seikat sivustollasi on toteutettu, ja tarvittaessa kehitetään niitä.

Hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia seikkoja ovat muun muassa:

  • sivuston ikä
  • sivustorakenne
  • kuinka nopeasti sivut latautuvat kävijälle
  • sivuston sisällöt
  • käytetyt avainsanat
  • sivustolle ohjaavat ulkopuoliset linkit

Hakukoneet pyrkivät tarjoamaan hakutuloksissaan sivuja, joiden ne kokevat mahdollisimman hyvin vastaavan sitä, mitä käyttäjä on etsimässä. Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on osoittaa hakukoneille, että tämä pätee juuri sinun sivuihisi.

hakutarkoitus, hakukoneoptimointi
Tässä hakukoneen käyttäjä etsii todennäköisti porkkanakakun reseptiä ja tästä syystä tulokset vastaavat käyttäjän hakutarkoitusta. Mikäli käyttäjä etsisi vaikka ”Mistä ostaa paras porkkanakakku?”, tulokset olisivat toisenlaisia.

Mitä SEO ei ole?

Melko usein saamme yhteydenottoja, joissa yrittäjä pyytää meitä ”lisäämään avainsanat sivuille”, jotta sivusto saataisiin löytymään Googlesta. Tämä viittaa jo hyvin monta vuotta sitten vanhentuneeseen käytäntöön, jossa verkkosivuston koodiin oli mahdollista piilottaa avainsanoja, ja päästä näin hakutuloksiin hyville paikoille. Toki avainsanoja saa ja pitää käyttää sivustolla, mutta relevantissa kontekstissa, osana järkevää tekstisisältöä.

Hakukoneiden hakualgoritmit ovat nykyään niin kehittyneitä, että ne osaavat erittäin hyvin arvioida sitä, mistä sivusi oikeasti kertoo, ja olisiko se hyödyllistä sisältöä käyttäjälle.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Jos haluat sivustosi löytyvän hyvin hakukoneilla, kannattaa näkyvyyteen myös panostaa riittävästi. Monilla avainsanoilla kilpailu näkyvyydestä voi olla kovaa, ja hyvien hakukonesijoitusten eteen pitää tehdä jatkuvaa työtä.

Tämä työ kuitenkin kannattaa:

Orgaaniset hakutulokset tuottavat keskimäärin 53 % verkkosivustojen kaikesta kävijäliikenteestä, ja monilla sivustoilla tämä osuus voi olla paljon suurempikin.

Kun ihmiset ovat etsimässä tietoa jostain tuotteesta tai palvelusta, usein he suuntaavat ensimmäisenä hakemaan tietoa netistä jollain hakukoneella. Yleensä tämän potentiaalisen asiakkaan saa se yritys, joka onnistuu erottumaan edukseen hakutulosten joukosta.

Hakukoneoptimointi vs. maksettu mainonta

Hakukoneiden hakutulokset voidaan karkeasti jakaa kahteen kategoriaan: Maksettuihin mainoksiin ja luonnollisiin, eli orgaanisiin hakutuloksiin.

Perinteisten luonnollisten hakutulosten rinnalla Google on viime vuosina alkanut tarjota myös muun tyyppisiä tuloksia, kuten rikastettuja hakutuloksia (rich snippets). Mutta palataan niihin vähän myöhemmin.

Maksetut Google-mainokset ovat nimensä mukaisesti hakutuloksissa näkyviä mainoksia, jotka näkyvät haussa luonnollisten hakutulosten yläpuolella. Ne näyttävät muutoin samalta kuin luonnolliset tuloksetkin, mutta esimerkiksi Googlessa mainokset tunnistaa niiden vieressä näkyvästä Sponsoroitu-merkinnästä.

Orgaaninen hakukonenäkyvyys vs. maksettu Google-mainonta
Maksetut Google-mainokset huomaat ”Sponsoroitu” tekstistä. Orgaaniset tulokset näkyvät taas niiden alla ja niissä ei ole mitään merkintää. Hakusana, jota tässä on haettu on ”asuntolaina”.

Eri hakukoneet käyttävät hakusanamainontaan eri mainosjärjestelmiä. Googlessa voit mainostaa Google Adsin avulla, ja Bing-hakukoneessa taas Microsoft Adsilla.

Mutta miten hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta sitten eroavat toisistaan? Yritysten kannalta olennaisimmat erot ovat seuraavat:

Hakukoneoptimointi

  • Hakukonenäkyvyys kehittyy ajan kanssa.
  • Luonnollisten hakutulosten kautta tuleva liikenne on ilmaista.
  • Pitkäjänteistä näkyvyyden kasvattamista.

Hakusanamainonta

  • Nopeat tulokset. Voit saada sivusi suoraan hakutulosten kärkipaikoille.
  • Jokainen mainoksen klikkaus maksaa. Klikkaushinta vaihtelee avainsanan kilpailutilanteen mukaan.
  • Välittömämpää näkyvyyttä.

On tärkeää pitää mielessä, että SEO ja mainonta eivät ole toisensa poissulkevia vaihtoehtoja, vaan paras tapa näkyvyyden kasvattamiseen on hyödyntää kumpaakin metodia.

Osa käyttäjistä klikkaa aina jotain maksetuista mainoksista, ja osa taas skrollaa suoraan niiden ohi selaamaan luonnollisia hakutuloksia. Yrityksen on tärkeää tavoittaa molemmat käyttäjätyypit.

Hyödyntämällä hakukoneoptimointia ja hakusanamainontaa tehokkaasti yhdessä pystyt maksimoimaan näkyvyytesi ja saat kummankin metodin parhaat puolet.

Osa 2

Miten hakukoneet toimivat?


Miten Google ja muut hakukoneet sitten muodostavat hakutulokset, ja mihin niiden toiminta perustuu?

Hakukoneiden toiminta

Jotta voit ymmärtää paremmin hakukoneoptimointia, sinun on ensin hyvä tietää hieman hakukoneiden toiminnasta. Hakukoneiden toiminta perustuu pitkälti monimutkaisiin automaattisiin prosesseihin, joiden perusteella ne pyrkivät kokoamaan jokaisen haun yhteydessä juuri kyseistä hakua parhaiten vastaavat hakutulokset.

Hakukoneiden toiminnassa on 3 tärkeää vaihetta:

1) Crawlaus eli ryömiminen

Crawlaus eli ryömintä-vaiheessa hakukone selvittää, mitä sivuja netissä on olemassa. Hakukoneen hakurobotit ryömivät itsenäisesti eri sivustoja läpi, ja panevat merkille löytämänsä URL-osoitteet.

Kaikkia sivuja botit eivät välttämättä pysty crawlaamaan. Jos esimerkiksi tietylle sivulle pääsee käsiksi vain kirjautumalla sivustollesi, botit eivät osaa siirtyä sivulta toiselle tai jos bottien pääsy sivulle on muutoin estetty, hakukoneet eivät pysty tunnistamaan sitä.

Sivuston mahdollisia näkyvyysongelmia kannattaakin usein lähteä ensiksi selvittämään hakurobottien näkökulmasta. Erilaisilla työkaluilla on mahdollista selvittää, miten botit näkevät sivustosi, ja onko niillä vaikeuksia ymmärtää sivustosi rakennetta tai löytää kaikkia sivujasi.

2) Indeksointi

Indeksointi-vaiheessa hakukone yrittää analysoida mitä sivu käsittelee. Se käy läpi muun muassa sivun tekstisisällöt ja otsikot, kuvien metatiedot sekä monta muuta muuttujaa, ja arvioi sen perusteella lisätäänkö sivu tietokantaan eli indeksoidaan.

Samalla hakukone tutkii, onko kyseisen sivun sisältö uniikkia, vai onko kyseinen sisältö kopio esimerkiksi toisesta sisällöstä samalla sivustolla.

Jos sivuasi ei tunnu löytyvän hakukoneilla, on hyvä selvittää löytyykö sitä hakukoneen tietokannasta. Esimerkiksi ilmaisella Googlen Search Console -työkalulla pystyt helposti tarkistamaan, onko Google lisännyt sivuasi tai sivustoasi indeksiinsä.

Vinkki: Pystyt myös selvittämään onko yksittäinen alasivu indeksoitunut kirjoittamalla Googlen hakukenttään ”site:omadomainisi.fi/alasivu”.

Search Consolen avulla voit myös lähettää indeksointipyynnön julkaisemistasi uusista sivuista tai pyytää sivun uudelleenindeksointia tehtyäsi esimerkiksi jollekin yksittäiselle sivulle muutoksia. Tämä on tärkeää, sillä Google voi huomioida hakutuloksissaan vain ne sivut ja sisällöt, jotka sillä on tietokannassaan.

3) Hakutulosten muodostaminen

Aina kun joku tekee haun hakukoneella, hakukoneen algoritmi pyrkii arvioimaan, mitä hakija on etsimässä, ja etsii indeksistään sivuja joiden se kokee olevan hyvälaatuisia ja parhaiten vastaavan hakutarkoitusta (search intent).

Tämän jälkeen hakukone asettaa nämä sivut järjestykseen relevanttiuden ja laadun mukaan, ja tarjoaa ne käyttäjälle. Perinteinen luonnollinen hakutulos koostuu aina otsikosta, metakuvauksesta ja URL-osoitteesta.

Perinteinen Google-hakutulos

Näiden lisäksi hakutuloksissa voi hakijan käyttämistä hakutermeistä riippuen näkyä myös mainoksia tai muun tyyppisiä hakutuloksia.

Googlen erityyppiset hakutulokset

Varsinkin Google uudistaa ja kehittää hakukonettaan jatkuvasti, ja yllä mainittuja ”muun tyyppisiä hakutuloksia” on vuosi vuodelta alkanut näkyä hakutuloksissa yhä enemmän. Nämä tulokset kilpailevat käyttäjän huomiosta orgaanisten hakutulosten ja mainosten kanssa, joten markkinoijien on syytä seurata Googlen uudistuksia tarkasti.

Käydään seuraavaksi hieman läpi eri hakutulostyyppejä, joita Google voi hakutulossivulla tarjota:

Featured snippet eli vastauslaatikko

Vastauslaatikko (Featured snippet) on niin kutsuttu Googlen nollasijoitus, eli ensimmäisen luonnollisen hakutuloksen yläpuolella näkyvä hakutulos. Se pyrkii suoraan vastaamaan käyttäjän kysymykseen, ilman että tämän tarvitsee klikata tietään sivustolle.

Vastauslaatikossa näkyvän tiedon Google poimii suoraan indeksistään löytyvältä sivustolta. Vaikkapa meidän sivuiltamme niin kuin alla näkyvässä esimerkissä.

Featured snippet eli vastauslaatikko

Featured snippeteihin läheisesti liittyvä toiminnallisuus on ”Ihmiset kysyvät myös -laatikko” (People also ask), joka näkyy monilla avainsanoilla ylimpien hakutulosten alla.

Siinä Google ehdottaa käyttäjälle tämän hakuun liittyviä kyselyitä, joita muut käyttäjät ovat tehneet. Kun käyttäjä klikkaa kysymystä, Google näyttää hänelle tähän kysymykseen vastaavan vastauslaatikon sekä linkin sivulle, jolta vastaus on poimittu.

Miten Vastauslaatikoihin sitten pääsee?

Hyvä tapa saada Google poimimaan sivusi Featured snippetiin on kirjoittaa sisältöihin osio, joka ytimekkäästi vastaa siihen kysymykseen, jolla haluaisit Googlessa näkyä.

Tee hakuroboteille mahdollisimman selväksi, mihin kysymykseen sisältösi vastaa, esimerkiksi laittamalla kysymys tekstin väliotsikkoon.

Rich snippets eli rikastetut hakutulokset

Rikastetut hakutulokset (rich snippets tai rich results) tarkoittaa hakutulosta, jossa hakutuloksissa normaalisti näkyvien otsikon, metakuvauksen ja URL-osoitteen lisäksi (tai sijasta) Google näyttää käyttäjää kiinnostavaa lisätietoa.

Google voi tarjota käyttäjälle muun muassa seuraavia rikastettuja hakutuloksia:

  • Karttatulokset: Jos Google arvioi käyttäjän etsivän palvelua, jonka toimipisteen sijainnilla on hänelle merkitystä, se voi näyttää käyttäjälle relevantteja yrityksiä hakutuloksissa Google Maps -näkymässä.
  • Google Business: Kun käyttäjä hakee Googlesta tietoa yrityksen nimellä, Google tarjoaa yleensä yrityksen Google Business -profiilin tiedot osana hakutuloksia. Tästäkin syystä jokaisella yrityksellä olisi tärkeää olla oma Google Business -profiili.
  • Arvostelut: Varsinkin tuotteiden nimillä haettaessa Google näyttää mielellään tuotteen arvostelujen keskiarvon ja määrän hakutuloksen yhteydessä.
  • Hinta: Google voi näyttää tuotteen tai palvelun hinnan hakutuloksen alla.
  • Saatavuus: Tämä rikastettu tulos koskee tuotteisiin liittyviä hakuja. Google voi näyttää verkkokauppojen hakutuloksissa, jos kauppa ilmoittaa tuotetta olevan varastossa.
  • Videotulokset: Google tarjoaa toisinaan hakutuloksissa myös videoita. Varsin tyypillistä tämä on esimerkiksi silloin, kun joku etsii opastusta jonkin asian tekemiseen (How-to-videot).

Osa 3

Avainsanatutkimus


Olennainen osa hakukoneoptimointia on selvittää, millä avainsanoilla yrityksen kannattaa tavoitella näkyvyyttä. Tämä onnistuu huolellisella avainsanakartoituksella.

Hakukoneoptimointi lähtee avainsanoista

Korkeistakaan hakukonesijoituksista ei ole yrityksellesi kauheasti iloa, jos ihmiset löytävät sinut täysin väärillä avainsanoilla. Toinen yleinen ongelma on se, että sivuston sisällöt saattavat olla täysin väärät saamaan näkyvyyttä halutuilla avainsanoilla.

Juuri siksi hyvä avainsanatutkimus on niin tärkeä.

Paras aika avainsanatutkimuksen tekemiselle on jo heti sivuston suunnittelun alussa. Näin pystyt alusta alkaen suunnittelemaan sivustosi rakenteen ja sisällöt tavoittelemaan näkyvyyttä haluamillasi avainsanoilla.

Jos avainsanatutkimus on kuitenkin päässyt unohtumaan, mitään korjaamatonta vahinkoa ei ole päässyt tapahtumaan. Voit tehdä avainsanatutkimuksen myös valmiille sivustolle, ja tarvittaessa tehdä muokkauksia sivuillesi jälkeenpäin.

Avainsanatutkimuksen avulla pystyt selvittämään:

  1. Millä avainsanoilla sinun on tärkeää saada näkyvyyttä.
  2. Millaista sisältöä Google haluaa tarjota kyseisillä avainsanoilla.
  3. Miten annat omille sivuillesi parhaat mahdollisuudet löytyä niillä avainsanoilla.

Hakutarkoitus eli search intent

Joka kerran kun joku tekee haun Googlessa, hakukoneen algoritmi pyrkii arvioimaan mikä on haun search intent, eli mitä käyttäjä oikeasti on etsimässä. Jos haluat, että Google tarjoaa sivuasi käyttäjälle, sivusi sisältöjen täytyy pystyä vastaamaan tähän hakutarkoitukseen.

Jos joku esimerkiksi tekee Google-haun sanoilla ”myytävät asunnot PK-seutu”, hän selvästi haluaa nähdä pääkaupunkiseudulla myynnissä olevia asuntoja. Tällöin Google tarjoaa käyttäjälle hakutuloksissa lähinnä asuntoportaalisivustoja, eikä esimerkiksi blogitekstillä ole mitään realistista mahdollisuutta saada näkyvyyttä.

Jos sama käyttäjä kirjoittaakin hakukenttään ”asunnon ostaminen”, Googlen algoritmi todennäköisesti arvioi hänen haluavan pikemminkin tietoa, ja tarjoaa hakutuloksissa erilaisia asunnon ostajan oppaita tai blogikirjoituksia aiheesta.

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Avainsanatutkimuksen voit aloittaa vaikkapa miettimällä, millä termeillä itse hakisit palveluitasi netistä. Koita myös muistella, käyttävätkö asiakkaasi jotain tiettyjä nimityksiä palveluistasi.

Kannattaa myös selvittää, mitä kilpailijasi tekevät omilla nettisivuillaan. Jos kaikki kilpailijasi pyrkivät hankkimaan näkyvyyttä tietyllä avainsanalla, melko varmasti sinunkin kannattaisi.

Googlen ilmainen avainsanasuunnittelija (Keyword planner) on hyvä työkalu avainsanatutkimukseen. Se on suunniteltu Google Ads -mainontaa varten, mutta toimii erinomaisesti myös hakukoneoptimointiin.

Avainsanasuunnittelijan avulla pystyt tarkistamaan Googlen arviot eri avainsanojen todellisista hakumääristä haluamallasi maantieteellisellä alueella.

Työkalu voi myös ehdottaa sinulle uusia avainsanaideoita:

Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin perusta.

Avainsanatutkimus osana sisältöjen suunnittelua

Kun olet löytänyt ne avainsanat, joilla haluat näkyvyyttä, kannattaa seuraavaksi selvittää, millaista sisältöä Google haluaa niillä tarjota. Helpoiten tämä onnistuu tekemällä avainsanalla Google-haku.

Tutki, millaisia sivuja ensimmäiseltä hakutulossivulta löytyy. Näiden sivujen kanssa joudut kilpailemaan näkyvyydestä valitsemallasi avainsanalla.

Poimi kilpailevilta sivuilta hyviä ideoita, katso mitkä asiat voisit tehdä paremmin ja suunnittele oma sivusi näiden tietojen pohjalta. Näin pystyt luomaan omalle sivullesi sisällöt, joilla on suurempi todennäköisyys saada näkyvyyttä ja kiinnostaa kävijöitä.

Nyt on korkea aika nostaa teidänkin verkkosivut uudelle tasolle

Tehdään verkkosivuistanne yrityksesi työjuhta ja väsymätön liidikone. Kone, jonka käyttäjät löytävät hakukoneiden kautta ja jossa käyttäjät viihtyvät ja tekevät sivuston omistajan, eli sinun toivomia toimenpiteitä.

Leo Sävel
WordPress-kotisivut lomake 01
Olisin kiinnostunut

Osa 4

Hakukoneoptimoinnin tyypit


Hakukoneoptimointiin kuuluu laaja valikoima eri työkaluja ja toimenpiteitä. Tässä osiossa avaamme hakukoneoptimoinnin eri tyyppejä.

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen SEO (technical SEO) keskittyy sivuston teknisten ominaisuuksien hiomiseen. Sen tarkoituksena on varmistaa, että sivusto on hakukoneille helppo ymmärtää ja kävijöille mukava käyttää.

Tekniseen hakukoneoptimointiin kuuluu muun muassa:

  • Sivujen indeksoitavuuden varmistaminen
  • Sivujen nopeusoptimointi
  • Sivuston mobiilioptimointi
  • Sivuston koodin laadun parantaminen

Sisäinen hakukoneoptimointi

Sisäinen hakukoneoptimointi (on-page SEO) tarkoittaa sivuston sisältöjen, rakenteen ja metatietojen optimointia. Se on kaikkein tärkein osa hakukoneoptimointia, sillä vain laadukkailla, relevanteilla sisällöillä on hyvät mahdollisuudet löytyä hakutuloksista.

Sisäiseen hakukoneoptimointiin kuuluu muun muassa:

  • Kiinnostavien sisältöjen tuottaminen
  • Avainsanojen käyttö sisällöissä
  • Metakuvausten ja metaotsikkojen kirjoittaminen
  • Sivustokartan luominen
  • Sivuston sisäisen linkityksen parantaminen

Ulkoinen hakukoneoptimointi

Ulkoinen hakukoneoptimointi (off-page SEO) tarkoittaa erilaisia sivuston ulkopuolella tehtäviä toimenpiteitä, joilla sivuston näkyvyyttä voidaan kehittää. Ulkoisen SEO:n tavoitteena on herättää kiinnostusta ja kasvattaa sivuston luotettavuutta.

Ulkoiseen hakukoneoptimointiin kuuluu muun muassa:

  • Laadukkaiden backlinkkien hankkiminen
  • Hyvät arvostelut tyytyväisiltä asiakkailtasi
  • Brändisi tunnettuuden kasvattaminen

Muu hakukoneoptimointi

Yllämainittujen kolmen perustyypin lisäksi hakukoneoptimointia voi jakaa vielä tarkempiin alakategorioihin.

Paikallinen hakukoneoptimointi (Local SEO):

  • Tavoittelee yrityksen Google Business -profiilille paikallisnäkyvyyttä hakutulosten Local Packissa
  • Local Pack on Googlen ominaisuus, jossa se näyttää paikallisilla avainsanoilla hakutulossivulla karttanäkymän ja 3 relevanttia paikallista yritystä.
  • Paranna mahdollisuuksiasi päästä Local Packiin täyttämällä Google Business -profiilisi kaikki tiedot, käytä profiilitekstissäsi paikallisia avainsanoja sekä kerää arvosteluita (ja vastaa niihin aktiivisesti).

Verkkokaupan hakukoneoptimointi (E-commerce SEO):

  • Verkkokauppasivustoilla on hakukoneoptimoinnissa omat erityistarpeensa, kuten tuotesivujen optimointi, sisällön hallinta ja käyttäjäystävällisen ostoskokemuksen takaaminen.
  • Tehokkaan verkkokaupan perusta ovat hyvät tuotesivut. Hyvä tuotesivu houkuttaa kävijän ostamaan ja Googlen tarjoamaan sivua hakutuloksissa.
  • Muista käyttää verkkokaupassasi schema.org-merkintöjä. Niiden avulla voit välittää hakukoneille tärkeää tietoa, kuten tuotteen hinnan, saatavuuden ja arvostelut, jolloin ne voivat näkyä hakutuloksissa.

Osa 5

Tekninen SEO


Teknisessä hakukoneoptimoinnissa keskitytään optimoimaan sivustosi teknistä toteutusta ja toimivuutta. Tässä osassa pureudumme tarkemmin teknisen SEO:n keinoihin.

Selkeä URL-rakenne

Olennainen osa teknistä hakukoneoptimointia on varmistaa, että hakukoneet ymmärtävät sivustoasi. Selkeä ja looginen URL-rakenne auttaa paitsi hakukoneita, myös käyttäjiä liikkumaan sivuillasi.

Järjestä eri alasivut loogisesti, jotta sivustolla navigointi on selkeää ja intuitiivista. Käyttäjän (tai hakurobotin) tulisi voida helposti löytää etsimänsä ilman turhia klikkauksia.

Käytä sivuillasi kuvaavia, helppolukuisia URL-osoitteita, jotka sisältävät relevantteja avainsanoja, ja luo eri sivujen välille sisäisiä linkityksiä navigoinnin helpottamiseksi.

Käytä otsikkotageja hierarkisesti

Otsikkotagit ovat metatietoa, jotka kertovat muun muassa hakuroboteille tai ruudunlukulaitteille, mikä tietyllä sivulla on tärkeää.

Jokaisella sivustosi eri sivulla pitäisi olla vain yksi H1-otsikkotagi sivun pääotsikossa. Muita otsikkotageja voit käyttää useampia, mutta käytä niitä loogisesti.

Esimerkiksi tämän sivun eri osioiden otsikot on merkitty H2-otsikkotagilla, ja tekstisisältöjen väliotsikot H3-tagilla.

XML-sivustokartta ja robots.text-tiedosto

XML-sivustokartta on dokumentti, johon on listattu sivustosi eri alasivut. Se auttaa hakukoneita ymmärtämään sivustosi rakennetta kertomalla, millaisia sivuja sivustollasi on ja miten ne löytää.

Robots.txt-tiedosto puolestaan antaa hakuroboteille ohjeet sivustosi crawlaukseen. Se kertoo hakukoneille, mitkä sivut tulisi indeksoida ja mitkä taas jättää huomiotta. Näin hakukoneet keskittyvät sinulle tärkeisiin sivuihin.

Sivuston nopeusoptimointi

Se, kuinka nopeasti sivusi latautuvat kävijälle on tärkeä osa hakukoneoptimointia. Hakukoneet arvostavat nopeita sivustoja, koska ne tarjoavat kävijälle paremman käyttäjäkokemuksen.

Voit tarkistaa sivustosi tai yksittäisen sivun nopeuden Googlen ilmaisella PageSpeed Insights -työkalulla. Se myös auttaa sinua tunnistamaan mahdolliset ongelmakohdat sivustosi nopeudessa ja tarjoaa neuvoja niiden korjaamiseksi.

Mobiilioptimointi

Nykyään enemmistö netinkäytöstä tehdään mobiililaitteilla, ja siksi hakukoneet suosivat mobiiliystävällisiä sivustoja. Google jopa käyttää mobiili ensin -indeksointia, mikä tarkoittaa, että se indeksoi ensisijaisesti sivujen mobiiliversiot, ja päättää niiden perusteella mitä sivuja tarjota hakutuloksissa.

Mobiiliystävälliset sivustot ovat responsiivisia, eli ne skaalautuvat automaattisesti erikokoisille näytöille. Hyvässä mobiilisuunnittelussa ei kuitenkaan voida nojata vain automaattiseen skaalaukseen, vaan sivuston mobiiliversion käytettävyys, tekstien ja kuvien asettelu ja muut elementit pitää erikseen hioa täydellisiksi.

Canonical-tunnisteet

Jos sama sisältö löytyy sivustolla usealta eri sivulta, Canonical-metatagi kertoo hakukoneille, mikä näistä sivuista on ensisijainen. Tällainen tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi suuremmilla verkkokaupoilla, joilla samanlaisia tuotesivuja saattaa olla useampia.

SSL-suojaus

SSL-sertifikaattia hyödyntävät sivustot toimivat perinteisen http-protokollan sijaan https-protokollan kautta. Tämä SSL-suojaus suojaa yhteyden sivustosi ja käyttäjän välillä, jolloin sen käyttö on turvallisempaa.

Sivustosi tarvitsee SSL-suojauksen varsinkin silloin, jos sivuillasi käsitellään maksutapahtumia tai muita arkaluontoisia tietoja, mutta SSL-suojaus olisi hyvä hankkia joka tapauksessa.

Hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen turvallisia sivuja, ja siksi SSL-suojaus on tärkeä myös hakukonenäkyvyyden kannalta.

Schema-merkinnät ja jäsennelty tieto

Jäsennelty tieto (structured data) kuvailee hakukoneille, millaista sisältöä sivulla on ja miten sitä voi hyödyntää. Schema puolestaan on suurien hakukoneiden yhdessä luoma kieli, jolla tämä jäsennelty tieto voidaan välittää.

Schema käyttää standardoituja merkintöjä, jota hakukoneet osaavat lukea. Sen avulla esimerkiksi verkkokaupan tuotesivulla voidaan kertoa hakukoneelle, mikä luku on tuotteen hinta, mikä puolestaan varastosaldo ja niin edelleen.

Tämä Schema-merkinnöillä välitetty jäsennelty tieto voi näkyä vaikkapa Googlen rikastetuissa hakutuloksissa.

Osa 6

Sisällöt ja sisäinen SEO


Sisältöjen hakukoneoptimointi ja muu sivuston sisäinen SEO on kriittisen tärkeää näkyvyytesi kannalta. Pidä seuraavat asiat mielessä, kun suunnittelet sivujesi sisältöjä.

Tarjoa sisältöä, jota ihmiset hakevat

Hakukoneet eivät halua näyttää sivujasi hakutuloksissa, jos sivusi eivät tarjoa sitä, mitä ihmiset ovat etsimässä. Siksi huolellinen avainsanatutkimus on niin tärkeä osa sisäistä hakukoneoptimointia.

Kun tiedät, millaisilla avainsanoilla ihmiset palveluitasi etsivät ja millaisia sisältöjä hakukoneet haluavat niillä avainsanoilla näyttää, pystyt suunnittelemaan sivustosi sisällöt sen mukaisesti.

Kun tuotat sisältöä, joka vastaa avainsanalla tehtävien hakujen tarkoitusta, annat sivuillesi parhaan mahdollisuuden nousta korkealle hakutuloksissa.

Optimoi sisällöt hakukoneille JA kävijöille

Sisältöjen hakukoneoptimoinnissa täytyy aina pitää mielessä, ettet voi kirjoittaa sisältöjä vain hakukoneita varten, vaan niiden pitää palvella myös kävijöitä. Hyvään hakukonenäkyvyyteen ei riitä se, että huonot sisällöt tungetaan täyteen avainsanoja.

Sisällön täytyy kiinnostaa ja hyödyttää kävijää ja saada hänet jäämään sivulle. Jos kaikki kävijät poistuvat välittömästi sivuiltasi, se kertoo nopeasti hakukoneille, ettei sivusi vastaa sitä, mitä ihmiset ovat hakemassa.

Miten sitten voit huomioida sisällöissä sekä käyttäjät että hakukoneet?

Parhaiten se onnistuu tuottamalla kiinnostavaa ja laadukasta sisältöä, jota niin ihmisten kuin hakukoneidenkin on helppo ymmärtää.

Kannattaa pitää mielessä, että hakukoneoptimointi ei tapahdu yhdessä yössä, vaan sivustosi näkyvyyden kasvattaminen on jatkuva prosessi. Parhaisiin tuloksiin pääset, kun huolehdit sivustosi hakukoneystävällisyydestä aktiivisesti, ja hyödynnät oikeita työkaluja sivujesi optimoinnissa.

Esimerkiksi WordPressin RankMath-lisäosa on suosittu työkalu hakukoneoptimointiin:

Hakukoneoptimoinnissa auttaa esimerkiksi WordPressin RankMath-lisäosa.

Metaotsikot ja metakuvaukset

Verkkosivun metaotsikko (meta title tai title tag) näkyy hakutuloksen otsikkona esimerkiksi Googlessa. Metaotsikon tehtävänä on viestiä hakuroboteille, mistä sivusi kertoo (eli millaisilla avainsanoilla sitä voisi tarjota hakutuloksissa) ja houkutella hakutuloksesi näkevät ihmiset sivuillesi.

Metaotsikko vaikuttaa olennaisesti siihen, kuinka moni haluaa klikata hakutulosta, joten siitä kannattaa muotoilla mahdollisimman kiinnostava.

Sivun metakuvaus (meta description) tarkoittaa hakutuloksen varsinaista tekstiosaa otsikon alla. Sillä ei ole suoraa vaikutusta sivun näkyvyyteen, mutta hyvä metakuvaus voi nostaa hakutuloksen klikkausmääriä.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että yli 60 % ajasta Google poimii sivulta jonkin muun tekstin, jota se näyttää metakuvauksen tilalla.

Näin hakukoneoptimoit nettisivujesi sisällöt:

  1. Tarjoa sitä, mitä avainsanalla haetaan – Se, millaista sisältöä Google haluaa avainsanalla tarjota on todennäköisesti sitä, mitä ihmiset haluavat sillä löytää.
  2. Julkaise hyödyllistä ja laadukasta sisältöä – Hakukoneet haluavat tarjota hakutuloksissaan asiantuntevaa sisältöä, joka hyödyttää käyttäjää.
  3. Hyödynnä sisällöissä omaa uniikkia osaamistasi – Sisällöilläsi on paremmat mahdollisuudet saada näkyvyyttä, kun ne ovat ainutlaatuisia.
  4. Muista, miten hakukoneet lukevat sivujasi – Auta hakurobotteja ymmärtämään sisältöjäsi käyttämällä otsikkotageja, schema-merkintöjä sekä avainsanoja otsikoissa ja metatiedoissa.
  5. Tee sisällöistä silmäiltäviä – Yleensä verkkosivun kävijät silmäilevät sivun sisältöjä pikaisesti, ennen kuin päättävät haluavatko tutustua niihin syvällisemmin. Kiinnostavilla väliotsikoilla, kuvilla ja nostoilla pystyt vangitsemaan kävijän huomion.
  6. Panosta luettavuuteen – Jäsentele tekstisisällöistä helppolukuisia väliotsikoilla, ranskalaisilla viivoilla ja runsailla kappalejaoilla. Tekstikappale, joka voi näyttää hyvältä tekstitiedostossa, näyttää usein aivan liian pitkältä verkkosivulla erityisesti mobiililaitteen pieneltä näytöltä.
  7. Päivitä sisältöä säännöllisesti – Hakukoneet arvostavat sisältöjä, jotka ovat varmasti ajan tasalla. Päivittämällä ja kehittämällä sisältöjäsi aktiivisesti pystyt kasvattamaan näkyvyyttäsi ja ylläpitämään jo saavuttamaasi näkyvyyttä.

Nyt on korkea aika nostaa teidänkin verkkosivut uudelle tasolle

Tehdään verkkosivuistanne yrityksesi työjuhta ja väsymätön liidikone. Kone, jonka käyttäjät löytävät hakukoneiden kautta ja jossa käyttäjät viihtyvät ja tekevät sivuston omistajan, eli sinun toivomia toimenpiteitä.

Leo Sävel
WordPress-kotisivut lomake 02
Olisin kiinnostunut

Osa 7

Ulkoinen SEO ja backlinkit


Hakukoneoptimointi ei tapahdu vain sivustosi sisällä, vaan myös monet ulkopuoliset signaalit vaikuttavat sivujesi hakukonenäkyvyyteen.

Backlinkit, eli sivustosi linkkiprofiili

Kenties kaikkein tärkein osa ulkoista hakukoneoptimointia on laadukkaiden backlinkkien hankkiminen, eli sivuston linkkiprofiilin kasvattaminen. Backlink on linkki joltain ulkoiselta sivustolta sinun sivuillesi, ja linkkiprofiililla tarkoitetaan kaikkia sivustosi saamia backlinkkejä.

Jokainen ulkoinen linkki luotettavalta sivustolta on käytännössä suositus hakukoneille. Mitä arvostetumpi sivusto linkittää sinun sivuillesi, sitä arvokkaampi se suositus on.

Hakukoneet kokevat, että jos muut sivustot haluavat linkittää sisältöihisi, kyseessä on todennäköisesti laadukas sisältö, jota kannattaa tarjota hakutuloksissa.

Ulkoinen linkki sivustosi tietylle alasivulle ei paranna ainoastaan kyseisen sivun näkyvyyttä, vaan backlinkit nostavat ajan myötä koko domainisi auktoriteettia hakukoneiden silmissä.

Millainen on hyvä backlinkki?

Backlinkkien laatu on paljon tärkeämpi kuin niiden määrä. Itse asiassa suuri määrä roskalinkkejä vaikkapa huonomaisilta spämmisivustoilta voi jopa heikentää sivustosi auktoriteettia ja luotettavuutta.

Ihanteellinen linkkiprofiili sisältäisi tietysti valtavan määrän korkealaatuisia backlinkkejä, mutta jos sinun pitää valita mihin keskityt hakukoneoptimoinnissa, valitse aina laatu määrän sijaan.

Nämä seikat vaikuttavat backlinkin laatuun:

  • Tuleeko backlinkki sivustolta, jolla on hyvä auktoriteetti
  • Liittyykö linkin ankkuriteksti (eli se klikattava teksti, joka näkyy käyttäjälle) sivuusi ja sisältääkö se relevantin avainsanan
  • Liittyykö backlinkin julkaiseva sivu tai sivusto aihepiiriltään linkitettävään sivuun
  • Tuleeko backlinkki domainilta, joka ei vielä aiemmin ole linkittänyt sivuillesi
  • Mihin backlinkkisi on sijoitettu linkittävällä sivulla (sivun ylin tai ainoa ulkoinen linkki on arvokkain)

Houkuttele hyviä arvosteluita

Mikään ei ole niin tehokasta mainontaa, kuin toisten ihmisten antama suositus. Tämä pätee myös hakukoneisiin.

Jos yrityksesi on saanut paljon hyviä arvosteluita esimerkiksi Google Business -profiilisi kautta tai sosiaalisessa mediassa, ne toimivat Googlelle signaalina yrityksesi ja sivustosi luotettavuudesta.

Hakukoneiden lisäksi hyvät arvostelut tietysti auttavat vakuuttamaan myös potentiaaliset asiakkaat. Jos laitat arvostelut näkyvästi esille sivuillesi, se on hyvä tapa näyttää kävijöille, että osaat hommasi.

Tee brändisi tunnetuksi

Ulkoiseen hakukoneoptimointiin voidaan lukea myös erilaiset toimet, joilla teet ihmiset tietoisiksi yrityksestäsi. Tämä tietoisuuden lisääminen voi tapahtua vaikkapa sosiaalisessa mediassa, alan tapahtumissa, verkostoitumalla tai erilaisilla tempauksilla.

Maineesi kasvattaminen ei suoraan vaikuta hakutulossijoituksiisi, mutta se saa ihmiset etsimään brändiäsi. Liikenne, joka löytää sivuillesi brändiisi liittyvillä avainsanoilla on yleensä myös kaikkein arvokkainta, sillä nämä kävijät ovat jo lähtökohtaisesti kiinnostuneita juuri sinun yrityksestäsi.

Jos pystyt tekemään yrityksestäsi auktoriteetin omalla alallasi, se näkyy yleensä myös sivustosi linkkiprofiilissa. Kun ihmiset arvostavat yritystäsi ja julkaisemiasi sisältöjä, he haluavat linkittää niihin, ilman että sinun tarvitsee erikseen houkutella backlinkkejä.

Osa 8

Hakukoneoptimoinnin hinta


Paljonko hakukoneoptimoinnista sitten pitäisi varautua maksamaan? Näin SEO-palveluiden hinta määräytyy.

Mitä maksaa hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimoinnin hinta Suomessa on yleensä noin 200–5000 € /kk. Tämä melkoisen laaja hintahaarukka johtuu siitä, että eri tekijät laskuttavat työstään eri tuntihintaa, ja tarvittavan SEO-työn määrä vaihtelee huomattavasti eri sivustojen välillä.

Hakukoneoptimoinnissa ei kuitenkaan koskaan kannata tuijottaa pelkästään palvelun hintalappua, vaan olennaista on se, mitä rahallasi saat.

Jos joku esimerkiksi myy sinulle kasan roskalinkkejä ja huonot sisällöt satasella kuussa, et hyödy siitä mitään ja haaskaat rahasi.

Näin hakukoneoptimoinnin hinta määräytyy

SEO-projektin hinta muodostuu pitkälti tarvittavien työtuntien mukaan. Projektin työmäärän vaikuttavat muun muassa seuraavat asiat:

  • Kuinka laaja-alaista näkyvyyttä haluat. Optimointi muutamalle avainsanalle on paljon edullisempaa kuin tavoitella näkyvyyttä kaikilla toimialaasi liittyvillä termeillä.
  • Kuinka kilpailtuja haluamasi avainsanat ovat. Mitä vaikeampaa avainsanalla on saada näkyvyyttä, sitä enemmän SEO-työtä se vaatii.
  • Kuinka SEO-ystävällinen sivusi tai sivustosi on. Jos koko sivustosi pitää rakentaa uusiksi, se maksaa selvästi enemmän kuin yksittäisen sivun hakukoneoptimointi.
  • Kuinka paljon olet valmis panostamaan hakukoneoptimointiin. Jos näkyvyytesi eteen tehdään enemmän työtä, saat nopeammin ja todennäköisemmin hyviä tuloksia.

Mitä hakukoneoptimoinnista kannattaa maksaa?

Se, kuinka paljon hakukoneoptimointiin kannattaa käyttää rahaa, riippuu aina siitä, kuinka tärkeää näkyvyys on yrityksellesi ja millaisia toimenpiteitä maksamaasi hintaan sisältyy.

Kun olet tilaamassa hakukoneoptimointia, juttele aina myyjän tai tekijän kanssa siitä, mitä kaikkea optimointiin kuuluu, ja mitä merkitystä eri toimenpiteillä on.

Jos joku yrittää myydä sinulle vain ”hakukoneoptimointia”, yksilöimättä lainkaan mitä konkreettisia toimia se pitää sisällään, sen pitäisi soittaa heti hälytyskelloja.

Jos hakukoneoptimoija osaa oikeasti parantaa näkyvyyttäsi, hän osaa myös selittää sinulle, miten hän aikoo sen tehdä.

Osa 9

Hakukoneoptimoinnin tulosten seuraaminen


Riippumatta siitä, teetkö sivujesi hakukoneoptimointia itse vai oletko tilannut SEO-palvelun muualta, sinun on tärkeää tietää, tuottaako optimointi tulosta. Se onnistuu vaikkapa seuraavilla työkaluilla.

Google Search Console

Googlen oma Search Console on yksi hakukoneoptimoinnin perustyökaluista. Itse asiassa monet maksulliset SEO-työkalut hyödyntävät Search Consolen dataa toiminnassaan.

Google Search Console on myös täysin ilmainen, joten usein se onkin ensimmäinen työkalu, jonka avulla yritykset alkavat kehittää sivustonsa näkyvyyttä.

Search Consolen avulla pystyt muun muassa:

  • Tarkistamaan, onko Google lisännyt sivun indeksiinsä
  • Tekemään indeksointipyynnön uudesta tai editoidusta sivusta
  • Katsomaan, kuinka monta näyttökertaa ja klikkausta sivu on saanut eri avainsanoilla, ja kuinka korkealla se on näkynyt hakutuloksissa
  • Seuraamaan näyttökertojen, klikkausmäärien, klikkausprosenttien ja hakutulossijoitusten kehitystä
  • Selvittämään näkyvyyttä haittaavia teknisiä ongelmia
Google Search Console on hakukoneoptimoinnin perustyökalu.

Ubersuggest

Kuuluisan SEO-guru Neil Patelin kehittämä Ubersuggest on monipuolinen työkalu, jonka avulla pystyt tekemään avainsanatutkimusta, kilpailija-analyysejä ja monia muita hakukoneoptimoinnin perustoimenpiteitä.

Ubersuggestista on saatavilla ilmainen versio, mutta sillä voi tehdä vain hyvin rajallisen määrän eri toimenpiteitä. Normaalisti palvelun hinta on valitsemastasi Planista riippuen 29–99 € kuukaudessa.

Toisinaan Ubersuggest on myös tarjonnut erikoistarjousta, jossa maksat palvelusta kerran hieman suuremman hinnan, mutta sen jälkeen saat käyttää työkalua rajattomasti.

Ahrefs

Ahrefs on arvostettu hakukoneoptimoinnin työkalu, joka loistaa erityisesti sivuston linkkiprofiilin kartoittamisessa. Monien mielestä Ahrefs onkin selvästi paras työkalu juuri backlinkkien analysoimiseen.

Ahrefs on maksullinen, mutta se tarjoaa joitain toiminnallisuuksia ilmaiseksi. Esimerkiksi Ahrefsin Website authority checker antaa varsin realistisen arvion siitä, kuinka luotettavana hakukoneet pitävät sivustoasi.

Screaming Frog

Huvittavasti nimetty Screaming Frog on erinomainen työkalu tarkempaan tekniseen hakukoneoptimointiin. Se käy sivustosi läpi täsmälleen samalla tavalla kuin hakukoneiden botitkin, ja pystyy näin arvioimaan sivujasi hakukoneiden silmin.

Screaming Frog auttaa löytämään hakukonenäkyvyyttä haittaavat ongelmat sivustolla, kuten rikkinäiset linkit tai puuttuvat metatekstit. Työkalu ei kuitenkaan ole kaikkein aloittelijaystävällisin, joten sen käytön opettelu voi vaatia aikansa.

Screaming Frogista on saatavilla ilmainen versio, jossa ohjelman analysoimien sivujen määrä on rajoitettu. Ostamalla palvelun lisenssin pystyt käymään läpi rajattomasti sivuja ja saat myös käyttöösi lisäominaisuuksia.

Nyt on korkea aika nostaa teidänkin verkkosivut uudelle tasolle

Tehdään verkkosivuistanne yrityksesi työjuhta ja väsymätön liidikone. Kone, jonka käyttäjät löytävät hakukoneiden kautta ja jossa käyttäjät viihtyvät ja tekevät sivuston omistajan, eli sinun toivomia toimenpiteitä.

Leo Sävel
WordPress-kotisivut lomake FOOTER
Olisin kiinnostunut