Mikä on One page -sivu?

One page -nettisivut, (jotka tunnetaan myös nimillä single page ja one pager) eli yksisivuiset kotisivut ovat yleistyneet kovaa vauhtia perinteisten “monisivuisten” verkkosivustojen rinnalle.

Ehkä oletkin joskus törmännyt tällaisiin one page-sivuihin, joissa kaikki sisältö on yhden sivun sisällä? One page -sivulla  vieraillessasi et ole klikkaillut tietäsi alasivulta toiselle, vaan löytänyt kaiken sisällön skrollaamalla sivulla alaspäin. 

Käytännössä one page -sivu jaetaan yleensä useisiin erillisiin osioihin, joihin sivustovierailija voi alaspäin skrollaamisen lisäksi hypätä esimerkiksi menusta klikkailemalla.

Kuulostaa melko simppeliltä ja vaivattomalta, vai mitä?

One pagerit ovatkin usein yksinkertaisen tyylikkäitä ja helppokäyttöisiä! Joskin niihin liittyy yksi mutta – niiden hakukonenäkyvyys on yleensä heikompi kuin perinteisten verkkosivustojen.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen
Olisin kiinnostunut

+ Visuaalinen ilme

Miksi sitten valita one page?

Yksinkertainen rakenne, helppokäyttöisyys ja simppeli tyylikkyys viehättävät!

Hyvä onepager tarjoaa kaiken tarvittavan informaation helppokäyttöisessä ja kompaktissa paketissa.

Sen lisäksi, että kaikki tieto on saatavilla yhdeltä ja samalta sivulta, one paget ovat usein visuaalisesti todella näyttäviä ja siksi niin suosittuja.

+ Selkeys ja helppokäyttöisyys

One page -sivut tarjoavat otollisen alustan erilaisille tiiviille infopaketeille, joissa keskitytään tarjoamaan sivustovierailijoille vain kaikista olennaisin tieto, nopeasti silmäiltävässä muodossa. Sisältö on helpommin löydettävissä ja hahmotettavissa, kun se on jaettu kokonaan yhdelle sivulle. 

Näin ajateltuna yksisivuinen kotisivu voikin toimia erinomaisesti esimerkiksi yksittäisen tuotteen tai palvelun esittelysivuna, sillä se tarjoaa näppärän alustan erilaisille houkutteleville, lyhyille ja ytimekkäille esittelyteksteille.

Tämä kuitenkin pätee vain silloin, jos sivulla keskitytään lähinnä yhteen aiheeseen ja tekstin pituus säilyy maltillisena.

Jos tekstiä on runsaasti, kääntyy ajatus “helposti hahmotettavuudesta” päälaelleen. Silloin yhdelle sivulle ahdettu tekstimassa päinvastoin hankaloittaa olennaisen tiedon löytämistä.

Aihepiireittäin jaetut omat alasivut ovatkin poikkeuksetta paras ratkaisu muun muassa silloin, jos sivuilla tarjotaan tietoa useammista eri palveluista ja/tai tuotteista.

+ Nopeus

One page -sivu voikin siis olla toimiva ratkaisu esimerkiksi silloin, jos halutaan pistää yhden tuotteen tai tapahtuman myyntiesittelysivu pystyyn nopealla aikataululla.

Tai silloin kun halutaan avata vaikkapa vain väliaikainen sivu esimerkiksi kahden yrityksen välistä yhteistyökampanjaa varten.

Yhden sivun rakentaminen vie luonnollisesti vähemmän aikaa kuin laajan sivuston.

+ Edullisuus


Mitä vähemmän sivuja on, sitä pienempi on yleensä myös hinta.

Yksisivuinen nettisivu voikin olla hyvä vaihtoehto myös silloin, jos kotisivujen rakentamiseen käytettävissä oleva budjetti on pieni.

+ Mobiiliystävällisyys 

One page-sivujen etuna voidaan pitää myös sitä, että ne toimivat usein näppärästi mobiililaitteilla.

Monisivuisetkin verkkosivustot ovat kyllä nykypäivänä lähes poikkeuksetta responsiivisia, eli skaalautuvat eri kokoisille ruuduille sopiviksi, mutta yksittäinen nettisivu (jossa on suppea sisältö) on usein sitäkin käyttäjäystävällisempi esimerkiksi puhelimen pieneltä näytöltä katsottuna.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

− Hakukoneoptimointi

One pageen liittyy kuitenkin yksi merkittävä ongelma: One page -sivun hakukoneoptimoiminen on todella haasteellista ja Googlen hakutuloksissa menestyminen vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.

Hakukoneoptimoinnin kannalta on nimittäin äärimmäisen tärkeää,  että jokaiselle palvelulle/tuotteelle tai muulle aiheelle luodaan oma alasivunsa. Tällä tavoin voidaan fokusoida jokainen sivu sen tärkeimmän (tai muutaman tärkeimmän) avainsanan mukaan.

One pagen kohdalla tämä ei tietenkään ole mahdollista, ja se juuri on yksisivuisten nettisivujen keskeisin ongelma.

Jos siis haluat sivuillesi liikennettä ja potentiaalisia asiakkaita Googlen luonnollisten hakutulosten kautta, sinun ei kannata välttämättä valita one page -sivua.

Jos sivujen tarkoitus on kuitenkin toimia lähinnä yrityksesi digitaalisena käyntikorttina, eikä luonnollisilla hakutuloksilla ole sinulle merkitystä (tai sinulle riittää, että sivut löytyvät yrityksesi nimellä) voi one page -sivu hyvinkin riittää yrityksesi tarpeisiin. 

One page -sivun SEO 

Jos one page -sivu tuntuu näiden tietojen valossa parhaalta ratkaisulta nettisivuillesi, kannattaa siinäkin tapauksessa kuitenkin tehdä avainsanatutkimus ja jäsentää kirjoittamasi sisältötekstit aihepiirien mukaan.

One page -sivuilla käytetään usein samantyyppistä navigaatiota kuin perinteisillä sivuilla, mutta one pagen menun linkit ovat eräänlaisia ankkurilinkkejä, jotka ohjaavat toisten alasivujen sijaan saman sivun eri osioihin.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että perinteisellä monisivuisella sivustolla olevat alasivut, kuten vaikkapa “kotisiivous”, “toimistosiivous” ja “muuttosiivous”, ovat one page -sivulla samalla sivulla, mutta eri osioissa.

Ja vaikka hakukoneoptimoinnin kannalta suositellaan yleensä käyttämään jokaista sivua kohden vain yhtä tärkeää otsikkoa, eli h1-otsikkoa, täytyy one page -sivulle perinteisistä nettisivuista poiketen lisätä jokaiseen erilliseen osioon oma h1-otsikkonsa.

One page -sivujen kohdalla kannattaa kiinnittää myös erityistä huomiota sivun latausnopeuteen ja ulkoisten linkkien hankkimiseen. Nämä hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät korostuvat entisestään, kun sisältöä ei voida optimoida avainsanojen mukaan.

Lopuksi: One page -sivu vai perinteinen verkkosivusto?

  • Jos haluat panostaa sivujen hakukonenäkyvyyteen, valitse perinteinen kattavampi verkkosivusto
  • Jos tarjoat useampaa kuin yhtä palvelua/tuotetta, valitse perinteinen verkkosivusto
  • Jos haluat saada tyylikään sivun mahdollisimman nopeasti pystyyn, mahdollisimman edullisesti, eikä hakukonenäkyvyys ole sinulle tärkeää, valitse one page

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen
Olisin kiinnostunut