Sisältömarkkinointi ja vanhan sisällön päivittäminen
Olemme puhuneet paljon siitä, kuinka sisältömarkkinointi esimerkiksi bloggaamalla on tehokas keino houkutella uusia asiakkaita ja parantaa yrityksen kotisivujen hakukonenäkyvyyttä.
Potentiaalisille asiakkaille suunnattujen hyödyllisten artikkelien julkaiseminen vahvistaa parhaassa tapauksessa yrityksen asiantuntijuuskuvaa ja herättää asiakkaissa mielenkiintoa sekä luottamusta yritystä kohtaan.
Samalla laadukas tekstisisältö ja hyvin optimoidut avainsanat sekä URL-osoite tehostavat sisällön näkyvyyttä hakukoneissa.
Usein kuitenkin unohtuu, että hyvienkin artikkeleiden hakukonenäkyvyys sekä tarpeellisuus potentiaalisille asiakkaille heikkenee, kun artikkeli vanhenee.
Vanhentuneiden blogitekstien (joiden eteen kirjoittaja on joskus nähnyt vaivaa) ei kuitenkaan tarvitse jäädä tarpeettomina lojumaan blogialustan perukoille ilman, että kukaan enää koskaan eksyy niitä lukemaan.
Vanhoja blogitekstejä voidaan ja kannattaakin hyödyntää uudestaan päivittämällä niitä niin, että ne tarjoavat jälleen ajankohtaista, relevanttia tietoa lukijoille ja saavat uuden boostauksen myös hakukoneiden silmissä.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.
Leo Sävel
Blogitekstien hakukonenäkyvyys
Vanhoja blogitekstejä kannattaa aika ajoin käydä läpi ja muokata ajan tasalle, sillä hakukoneet arvostavat sellaisia sivustoja, joiden sisältöjä on vastikään päivitetty.
Google haluaa tarjota käyttäjilleen parasta mahdollista sisältö, ja teksteihin tehdyt päivitykset viestivät Googlelle, että sivujen omistaja välittää sisällöistään ja haluaa pitää ne ajan tasalla.
Sisällön tuoreuden merkityksestä hakukonenäkyvyydelle kielii se, että esimerkiksi Googlen hakutuloksissa näytetään sivun viimeisin editointipäiväys.
Googlen silmissä on myös parempi, mitä kattavammin sivustoa on päivitetty. Niinpä esimerkiksi kokonaisten tekstiosioiden poistaminen ja korvaaminen uusilla on hakukonenäkökulmasta tehokkaampaa kuin vaikkapa yksittäisten sanojen tai virkkeiden muokkaaminen.
Sivuston linkkiä ei kuitenkaan kannata korvata uudella, mikäli se edelleen sopii artikkelin sisältöön. Sillä jos kestolinkkiä muokataan, vanhat linkit, jotka aiemmin ohjasivat artikkeliin eivät enää toimi ilman uudelleenohjausta.
Päivitä tiedot ajan tasalle
Hakukoneiden lisäksi tietysti myös lukijoita kiinnostaa ajantasaiset ja relevantit blogitekstit.
Vanhentunut tieto ei vakuuta tekstin pariin tulleita lukijoita, vaan saattaa pahimmassa tapauksessa heikentää yrityksen uskottavuutta heidän silmissään.
Vanhat blogitekstit kannattaakin käydä läpi ja tarkistaa niissä esitetyt luvut ja faktat. Vanhentunut sisältö kannattaa poistaa ja korvata uudella voimassaolevalla tiedolla.
Esimerkiksi blogiartikkelit, joissa käsitellään aiheita, joihin liittyy erilaisia lainsäädäntöä koskevia muuttuvia kysymyksiä, on äärimmäisen tärkeää tarkistaa säännöllisin väliajoin.
Kerrottaessa vaikkapa yrityksen kotitalousvähennyksiin oikeuttavista palveluista on tärkeää, että verovähennyksen enimmäismäärä ja ehdot ovat voimassaolevien määräysten mukaiset.
Faktatietojen päivittämisen lisäksi olisi hyvä kiinnittää huomiota myös tekstien kirjoitusasuun ja korjata mahdolliset näppäilyvirheet sekä tökeröt lauserakenteet paremmiksi.
Kirjoittaessa kehittyy koko ajan, eivätkä blogin alkutaipaleella julkaistut tekstit välttämättä ole yhtä ammattimaisia kuin uudet kirjoitukset. Toisinaan voi siis olla hyvä rohkeasti muokata myös tekstien kokonaisrakennetta, otsikoita, lauserakenteita ja tyyliä.
Lopuksi on hyvä lukea koko teksti alusta loppuun ja varmistaa, että se muodostaa johdonmukaisesti etenevän kokonaisuuden.
Täydennä vanhoja blogitekstejä
Blogitekstien olisi hyvä olla aina vähintään 300 sanan mittaisia, jos niille mielii saada näkyvyyttä.
Todella kilpailukykyinen blogiartikkeli on Googlen silmissä kuitenkin vasta silloin, kun se sisältää yli 1000 tai jopa 2000 sanaa.
Mitä pidempi teksti on, sitä enemmän tärkeitä avainsanoja siihen voidaan luonnollisella tavalla sisällyttää ja sitä kattavampi kuvaus siinä voidaan aiheesta antaa. Tällä tavoin pitkä (ja laadukas!) teksti on lyhyttä tekstiä enemmän hakukoneiden mieleen.
Toisaalta lyhyempikin teksti voi pärjätä hakutuloksissa esimerkiksi silloin, jos aihe ei ole kovin kilpailtu.
Kannattaa siis käydä läpi vanhoja blogitekstejä siitä näkökulmasta, puuttuuko niistä jotain aiheen kannalta olennaista ja saisiko niistä täydentämällä optimaalisemman mittaisia. Uusia näkökulmia ja informaatiota lisäämällä voidaan helposti jopa tuplata blogitekstin pituus.
Samalla kun tekstiä täydennetään, kannattaa myös artikkelin rakenne tarkistaa ja lisätä esimerkiksi väliotsikoita, jos tekstin pituus kasvaa.
Sisältöä ei kuitenkaan kannata venyttää väkisin, jos se ei tuo artikkeliin muuta lisäarvoa kuin enemmän sanoja. Lyhyt ja kiinnostava artikkeli on aina takuulla parempi kuin tuhatsanainen ja pitkäveteinen teksti.
Myös uudet linkit kannattaa päivittää postaukseen.
Mieti, oletko kirjoittanut artikkelin julkaisun jälkeen aiheesta, joka voisi niin ikään kiinnostaa juuri tämän postauksen lukijaa? Tekstien sisäiset linkitykset parantavat hakukonenäkyvyyttä, joten blogiteksteissä kannattaa linkata myös oman sivuston muihin artikkeleihin.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner
Päivitä ja lisää kuvia
Myös blogiartikkeleiden kuvat on hyvä käydä läpi, ja korvata niitä tarvittaessa tuoreemmilla, nykyaikaisemmilla, houkuttelevimmilla ja laadukkaammilla versioilla.
Oletko kenties kehittynyt myös kuvaajana? Kuvapankkikuvat tai vanhat itse otetut ja epätarkat kuvat kannattaa korvata uusilla laadukkaammilla.
Jos vanhan blogitekstin pituus kasvaa merkittävästi, on hyvä lisätä artikkelin joukkoon myös kuvia. Informatiiviset kuvat täydentävät tekstissä sanottua, tekevät postauksesta visuaalisesti houkuttelevamman ja keventävät pitkää tekstiä.
Jaa päivitetyt blogitekstit somessa
Jaetut blogipostaukset eivät elä sosiaalisessa mediassa kovin pitkään, joten niiden näkyvyyttä voi pyrkiä tehostamaan jakamalla niitä myöhemmin uudestaan esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa.
Etenkin silloin, kun vanhat blogiartikkelit on tuotu tähän päivään ja niihin on lisätty uusia mielenkiintoisia näkökulmia, on hyvä aika jakaa ne uudestaan yrityksen somekanavissa.
Tuo ilmi, että blogitekstiä on päivitetty
Blogitekstien yhteydessä on tärkeää kertoa lukijoille, milloin artikkelia on viimeksi päivitetty. Päiväyksen avulla lukijat voivat arvioida, kuinka ajankohtaista ja relevanttia blogin tarjoama sisältö mahdollisesti on.
Päiväys on hyvä merkitä heti tekstin alkuun.
Lopuksi
Uuden sisällön tuottamisen lisäksi kannattaa ottaa kaikki hyödyt irti myös vanhoista blogipostauksista. Herätä vanhat artikkelit uudelleen eloon ja tarjoa ajantasaista tietoa lukijoillesi, samalla parannat artikkelin hakukonenäkyvyyttä ja tehostat sivuston kävijäliikennettä.
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.